Zigbee valt steeds uit

De laatste maanden valt mijn Zigbee netwerk uit. Ik heb 5 Innr stekkers en een Ikea lamp. Bij pogingen de boel handmatig te bedienen vliegen de foutmeldingen om mijn oren. De Homey blijft naar behoren werken. De Z-wave en Kaku schakelaars en sensors blijven gewoon werken. Na een reset van de Homey werkt alles na 10 minuten weer.

Is dit een bekend probleem? Ik lees hier wel dat er de nodige problemen zijn met zigbee.

Het heeft overigens wel altijd goed gewerkt.

1 Like

Wat zijn die foutmeldingen dan precies?

Soms zijn het technische meldingen. Meestal dat de Homey het apparaat niet kan bereiken. Vaak ook dat er geen reactie was na 30.000ms.

Soms kan het evengoed gebeuren dat na een minuut ofzo het licht alsnog aan gaat.

Klinkt alsof je Homey het misschien heel druk heeft. Als je in de Homey app het “Power user” experiment aan zet (Meer > Instellingen > Experimenten > Power user) kun je vervolgens op https://insights.homey.app/ kijken naar het geheugengebruik en de gemiddelde belasting van het systeem.

Dat ga ik aan zetten. Eens kijken wanneer het weer gebeurt.

Kan het CPU gebruik alleen per app zien. Ik krijg in Insights ook Netwerk Request Failed.

Gelijk in de prijzen. Hij ligt er weer uit. Ik zie niks bijzonders verder.

Had je al een andere power supply geprobeerd?

Nee, de meegeleverde voeding.
Denk niet dat ik een vervangende voeding heb.

Overigens werkt de Homey nog wel. Alleen Zigbee niet.

Probeer toch es een andere usb-adapter. Wel minimaal 2A. Baat het niet…

De adapters geven het nog wel es op en dan krijg je hele gekke dingen met Homey. Zou zo maar es kunnen. Had ook dit soort problemen en een andere voeding helpt dan wel degelijk.

Mocht het inderdaad een defecte adapter blijken te zijn, maak dan even een support ticket aan bij Athom. Sturen zij je kostenloos een nieuwe op; ze onderkennen het probleem.

Ok, ik heb nu de lader van mijn Samsung telefoon eraan hangen. 5V, 2A

We gaan het eens een paar dagen proberen.

1 Like

OK, we zijn 21 dagen verder. De Homey draait nog steeds probleemloos op de Samsung telefoon adapter.

Ik zal eens kijken hoe ik een support ticket aanmaak voor een nieuwe adapter.

Allen bedankt.

Is het zo dat bij een apparaat van bijna 400 euro een net niet adequate adapter zit? Dat zou toch wel erg sneu zijn. Dat is toch tientjes werk om het goed voor elkaar te krijgen zou je denken.

Alles kan kapot natuurlijk…
Deze adapter zit 24/7 ingeplugt en dan blijkt soms dat de ene het langer uit houdt dan de andere.
Athom stuurt gratis en binnen een dag een nieuwe op als de oude stuk is. En dat was in mijn geval een andere dan degene die ik had. Ze lossen het dus wel keurig op èn met een ander (wss betrouwbaarder) type.