Zigbee stekker met Hue en Homey koppelen

Beste mede forumlezers, ik heb de volgende uitdaging: ik heb een Zigbee stekker die ik graag met zowel Philips Hue én Homey Bridge wil koppelen. Wanneer ik de stekker verbind met Hue is deze via Homey-app Hue niet te vinden en dus niet te koppelen. Het is of Hue, of Homey.
Het nadeel is dat wanneer hij in de Homey app gekoppeld is, via Zigbee dan niet via Google Home/voice te bedienen is in de Hue app. Wanneer de stekker alleen in de Hue ‘staat’ is hier geen Homey flow mee te maken.
Heeft iemand idee hoe dit is op te lossen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Dat kan niet, Zigbee apparaten kunnen maar met één controller verbonden zijn.

Dag Robert, dank voor je snelle en heldere antwoord👍🏻

Weet jij dan of ik via Google Nest Hub met stem deze Zigbee stekker kan bedienen? Ik ga hem dan wel in Homey installeren.

Niet flauw bedoeld, maar met Homey Pro en Hue bridge kun je wel het zigbee apparaat via beide ‘kanten’ bedienen, omdat de Pro met de Hue bridge gekoppeld kan worden.

Ja, via Homey en Ggl integratie komt hij automatisch in Ggl Home terecht.

Dag Peter, als ik het dus goed begrijp lost een Homey Pro mijn probleem op. Of ik moet de koppeling tussen Homey en Google op de juiste manier doen?

Als je Homey cloud met Google verbonden hebt, zijn alle Homey apparaten die Ggl ondersteund, beschikbaar in Ggl Home en stem bedienbaar

Ik las “Wanneer ik de stekker verbind met Hue is deze via Homey-app Hue niet te vinden en dus niet te koppelen” dus ik ging ervan uit dat dat niet werkte.

Oké, ik ga het straks proberen. Ik zal jullie op de hoogte houden. Just for zure, de Zigbee stekker alleen in Homey koppelen?
Dank voor het meedenken!

De Homey Bridge ondersteunt toch ook de Hue Bridge? Of heb je geen Hue Bridge?
Als je de lamp dan toevoegd aan de Hue Bridge moet de Homey Bridge deze toch kunnen vinden?
Hoe precies weet ik niet exact, heb geen Hue Bridge.

Dag Mike, ook jouw opmerking klopt. De Homey Bridge vindt de Hue Bridge en alle Hue lampen die gekoppeld zijn. Die zet je dan ‘over’ in Homey. Dit geldt helaas niet voor een Zigbee stekker. Die ‘ziet’ Homey niet in de Hue. Vandaar ook mijn vraag.

Hij zou wel ondersteund moeten worden volgens de app pagina.
https://homey.app/nl-nl/app/nl.philips.hue/Philips-Hue/
En als je een apparaat toevoegd in Homey en je kiest voor de Hue bridge, staat daar de stekker niet bij?

Ja klopt, ik ben helemaal abuis :expressionless:

@JanArne
De stekker zou dan via de Homey Hue app aan Homey toegevoegd moeten kunnen worden. Zo niet, dan is hij niet compatibel met Hue.
Je zult dan een ‘echte’ of compatibele Hue stekker moeten hebben vermoed ik.

Ik heb te weinig koffie op :crazy_face:

Het werkt middels de koppeling Homey - Google Home! Dank voor het meedenken!
@Peter, een klein biertje is nu ook wel op z’n plaats, cheers

1 Like

Hoi,

Het commando “Hey Google, synchroniseer apparaten” wil soms ook wel helpen. Op deze manier synced Google alles met Homey.

1 Like

Dag Ferdi, dank ook voor je reactie, ga ik zeker uitproberen. Het rare is dat de Zigbee nu in zowel de Hue app, Google Home en in Homey staat. Het werkt dus perfect en ik hoef dus geen originele Hue stekker te kopen. Die heeft als nadeel dat je die niet kunt dimmen.
Ik ervaar alleen soms geen feilloze locatie met m’n telefoon en Homey. Hebben anderen daar ook last van? Flows gaan daardoor niet werken.

Locatie werkt bij mij prima, maar zet …Meer > Instellingen > Locatie > “laat Homey uw locatie vinden” UIT. Check wel even of de pointer op je adres staat.

Check ook de energiebeheer settings van je telefoon. Als deze op standje “te zuinig” staat, werkt de locatie update niet / minder goed

1 Like