Zigbee rookmelder werkt niet naar behoren

Na het aanschaffen van Homey Pro ben ik begonnen met te installeren van diverse apparaten zeer tevreden maar toen ik Rookmelders van Klikaanklikuit (Zibee product) toevoegde en hem uit testte kreeg ik netjes brand melding tot ik controleerde wat er gebeurde als ik de batterij er uit haalde welke melding ik kreeg helaas helemaal niks hij bleef zichtbaar met zelfs 100% batterij. Ik zou toch denken dat ik ten minste een melding kreeg batterij nivo niet ok of apparaat niet aanwezig. Bij ander apparaten die in al heb geïnstalleerd krijg je in iedergeval een melding. En vooral bij brandmelders is dit heel belangrijk. Bij Klikaanklikuit kreeg ik wel netjes melding Offline en het batterij nivo word midder zichtbaar als de batterij ook midder word.

Ik ben nog maar een beginner maar de brandmelders zijn wel heel belangrijk dus daarom deze vraag al misschien heeft iemand de oplossing, ik hoor graag.

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

1 Like

ZigBee-apparaten op batterij (end devices) verbinden alleen met het ZigBee-netwerk als er een wijziging is (brand gedetecteerd, batterijniveau veranderd, etc.) om batterij te besparen.

Als je de batterij uit de rookmelder haalt, kan deze geen signaal versturen naar Homey dat deze offline is. Omdat het apparaat niet altijd actief is, kan Homey ook niet bepalen of het apparaat online/offline is.

Niet helemaal, toch?
Zigbee apparaten verbinden ook op gezette tijden met de coördinator.
Ik zie bijv geen enkel apparaat in mijn Zigbee2MQTT setup zich langer dan 3 dagen geleden zich een keer gemeldt hebben.

Dus net als bij ‘gewone’ rookmelders : regelmatig testen/controleren.

Ik heb een maandelijkse testflow gemaakt, maar misschien moet ik die ook maar regelmatig laten controleren of de rookmelders nog bereikbaar zijn ?