Zigbee rookmelder werkt niet naar behoren

Na het aanschaffen van Homey Pro ben ik begonnen met te installeren van diverse apparaten zeer tevreden maar toen ik Rookmelders van Klikaanklikuit (Zibee product) toevoegde en hem uit testte kreeg ik netjes brand melding tot ik controleerde wat er gebeurde als ik de batterij er uit haalde welke melding ik kreeg helaas helemaal niks hij bleef zichtbaar met zelfs 100% batterij. Ik zou toch denken dat ik ten minste een melding kreeg batterij nivo niet ok of apparaat niet aanwezig. Bij ander apparaten die in al heb geïnstalleerd krijg je in iedergeval een melding. En vooral bij brandmelders is dit heel belangrijk. Bij Klikaanklikuit kreeg ik wel netjes melding Offline en het batterij nivo word midder zichtbaar als de batterij ook midder word.

Ik ben nog maar een beginner maar de brandmelders zijn wel heel belangrijk dus daarom deze vraag al misschien heeft iemand de oplossing, ik hoor graag.

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

1 Like

ZigBee-apparaten op batterij (end devices) verbinden alleen met het ZigBee-netwerk als er een wijziging is (brand gedetecteerd, batterijniveau veranderd, etc.) om batterij te besparen.

Als je de batterij uit de rookmelder haalt, kan deze geen signaal versturen naar Homey dat deze offline is. Omdat het apparaat niet altijd actief is, kan Homey ook niet bepalen of het apparaat online/offline is.

Niet helemaal, toch?
Zigbee apparaten verbinden ook op gezette tijden met de coördinator.
Ik zie bijv geen enkel apparaat in mijn Zigbee2MQTT setup zich langer dan 3 dagen geleden zich een keer gemeldt hebben.

Dus net als bij ‘gewone’ rookmelders : regelmatig testen/controleren.

Ik heb een maandelijkse testflow gemaakt, maar misschien moet ik die ook maar regelmatig laten controleren of de rookmelders nog bereikbaar zijn ?

Ok bedankt voor de reacties. Ik laat nu de batterij een aantal dagen eruit bij een rookmelder kijken wat er gebeurd.

Ik heb vandaag een Homey Bridge toegevoegd aan mijn Homey Pro voor het bereik te vergroten ook heb ik daar naar alles te hebben geïnstalleerd de stekker eruit getrokken van de Bridge uren geleden maar ook daar krijg ik geen melding en als ik erop klikt zeg die werkt naar behoren dit vind ik wel raar. Ook daar wacht ik maar effe af of ik nog melding krijgt.

Effe ter infohet is wel een Homey 2026.

Ik ben van plan Frient rookmelders (zigbee) te hangen in ons huis en dan met INNR pluggen/stekkers (zigbee) te werken om het signaal te extenden, ben eens benieuwd

Dan gebeurt er nog steeds niets omdat er geen spanning op het apparaat staat. Hij zendt dus nog steeds niets.
Je kunt het hooguit zien middels het “last updated” script (even search gebruiken) als het apparaat regelmatig zijn status doorgeeft (als de batterij er wél in zit).

Gevonden: A script to check sensor last update

De Homey Bridge zal niet je zigbee bereik vergroten. Hij maakt zijn eigen zigbee netwerk, onafhankelijk van de Pro, maar natuurlijk alleen met de op de Bridge aangesloten apparaten.

Om het zigbee netwerk van de Pro uit te breiden moet je meer door de ruimte verspreide devices aansluiten op de Pro.

De bridge fungeert voor Zigbee als ieder ander met netstroom gevoede Zigbee device : als router…

Hij maakt iig geen eigen netwerk, en je kunt hem dus bv ook niet gebruiken om met wifi met de Pro te verbinden en zo een 2de Zigbee netwerk op te zetten.

Dat gebeurt alleen bij Homey Cloud of Homey SHS, in Satellite Mode is de Bridge een ZigBee-router, net als alle andere ZigBee-apparaten op netstroom

Kan je niet gewoon smart zigbee stekkers of extenders in je huis steken?