Zigbee optimalisatie

Graag jullie advies. Wil mijn Zigbee netwerk verbeteren aangezien veel livolo schakelaars niet reageren of vertraging hebben. Kom zelf niet veel verder. Weet iemand een deskundige die mij hierbij zou kunnen helpen?
[/quote]

Begin eens hier: https://support.homey.app/hc/en-us/articles/360019239879-Creating-a-stable-Zigbee-network-with-Homey-Pro

En verder is het natuurlijk wel erg handig als je wat meer informatie geeft, bijvoorbeeld over welke Homey je hebt.

De genoemde link is i.i.g. handig. Daarbij is het goed om te weten of je behalve de schakelaars en de Homey de nodige repeaters zoals lampen en stekkers gebruikt. Dit om een stabiel netwerk voor je schakelaars te kunnen bieden

Livolo raad het gebruik van repeaters af, krijg het advies om ipv gateway 3.0 hun gateway ec te gaan gebruiken. Vanuit kastje muur gevoel van de afgelopen maanden mijn posting wie hier expertise op kan geven.

Met repeaters wordt hopelijk routers bedoeld.
Praktisch alle 230V gevoede zigbee apparaten hebben een ingebouwde router functie. Hoe meer hoe beter.
Batterij gevoede apparaten zoals sensors, hebben die functie niet, dus als je enkel zulke apparaten hebt, kan de zigbee controller geen mesh netwerk opbouwen, Ă©n kun je veel minder zigbee apparaten aan Homey koppelen.

Meer info

Ik heb al gelinkt naar de documentatie van Athom over hoe je het beste een Zigbeenetwerk met Homey kunt opzetten. Wat Livolo zegt is niet relevant, want zij gaan uit van hun eigen ecosysteem.

Thanks, dit was mij niet duidelijk. Ga ik mee aan de slag.

Blijf er goed op letten dat je genoeg routers hebt zodat je netwerk een juiste dekking krijgt. Als voorbeeld Homey beneden en de schakelaars boven in je woning of andersom kan zomaar eens voor problemen zorgen. Ergens tussenin een extra router plaatsen kan dan helpen. Ook met een losse bridge van Livolo zal dit gelden aangezien het allemaal Zigbee is en dus hetzelfde principe