Zelf afstandsbediening maken

Hello!

Weet iemand of het mogelijk is om zelf een afstandsbediening te creëren?

Als voorbeeld: ik heb mijn Sony tv gekoppeld aan homey alsmede sonos. Via homey kan ik mijn sony tv dus bedienen en Sonos.

maar als ik in de tegel van mijn Sony tv zit kan ik vanuit daar alleen het tv volume aanpassen en niet het Sonos volume (werkt via optisch dus geen koppeling daar).

Wat ik dus zou willen is zelf een apparaat aanmaken of een afstandsbediening waarbij je knoppen kan koppelen aan specifieke apparaten. Bijvoorbeeld knop volume bediend de Sonos maar knop kanaal omhoog bediend Sony tv.

Alvast bedankt voor het mee denken!

Dat kan met de app Virtual Devices

Het kan ook met https://homey.app/nl-nl/app/nl.qluster-it.DeviceCapabilities/Device-Capabilities/
Waarschijnlijk bedoelt @Peter_de_Vos die ook.

Nee, dat zijn twee verschillende apps.

1 Like

Super bedankt, zoals ik het zie moet ik dan inderdaad voor iedere knop een flow maken en een flow om er ook voor te zorgen dat het synchroon blijft als de apparaten via andere wegen dan homey bediend worden

Het is super fijn dat het kan maar dit wordt wel een hele klus haha.

1 Like

Ik doe het zo inderdaad.
https://homey.app/f/FNrh2m

@Peter_de_Vos
Ok, sorry.
Als ik namelijk zocht op Virtual Devices kwam ik bij de andere app uit.
En met virtuele apparaten moet je voor iedere knop dus een apart virtueel apparaat maken. En daar een flow aan hangen.
De app die ik aangaf, Device Capabilities, kan volgens mij meerdere knoppen onder een tegel hebben.
En dat kunnen ook knoppen zijn voor een afstandbediening geloof ik.
Misschien dat @Arie_J_Godschalk hier iets over kan zegen?

Ik denk dat je dit bedoeld, Mike?
Een device met meerdere knoppen voor diverse apparaten in huis, wat men maar wil. Is echt een heel handige app inderdaad.

1 Like

@Peter_Kawa inderdaad. Die bedoel ik.

1 Like

Klopt, maar wat jij vroeg kan met de andere app ook.

Toegegeven, zelf heb ik het nog niet geprobeerd. Maar volgens mij kan een HomeyPro ook ‘luisteren’ naar een ir-afstandsbediening. Onder apparaten → Merk: Homey → Type IR. Daar kan je dan merk en type selecteren.

Als het bolletje en de TV in de zelfde ruimte staan, dan zou de homey het al kunnen oppakken omdat IR ook best goed reflecteert. Misschien moet je het bolletje goed draaien (ff zoeken waar de IR-ontvangers zitten). Misschien moet je wel goed richten, hoeft geen probleem te zijn.

Of bedoel je het andersom? Dat je met 1 afstandsbediening meer wilt doen? Daar heb je juist flows voor: Als je met de ab het volume aanpast, dan op de sonos het volume aanpassen.
Als je met de ab het programma aanpast, dan op de tv het programma aanpassen.

Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je afstandsbediening niet ook rechtstreeks de tv bedient. Dan gaat daar het volume ook harder zonder dat de homey er iets aan kan doen.