Z-wave mesh blijkt niet handig

Hallo daar,

Onlangs een heleboel klikaanklikuit schakelspul vervangen door z-wave schakelaars en dimmers. Zo goed als allemaal de Robbsmarrt versie. Deze bleken redelijk ginstig geprijst vergeleken met de fibaro spullen. Echter…. Het idee is dat het meshen en de signaal ontvangst bevestiging die deel uitmaakt van het z-wave protocol, uiteindelijk stabieler is dan het simpelere 433 mhz materiaal. Inmiddels heb ik zo aan de 35 robbsmarrt schakeldingen in mij huis verwerkt. Nu blijkt dat het ondanks deze z-wave tech ook vaak misgeschakeld word. Lampen gaan soms niet aan, of uit. Naar mijn gevoel gaat dat zelfs vaker fout dan bij het klikaanklikuit materiaal

Daarnaast…. Het meshen/hoppen van signalen blijkt soms een nadeel. Onlangs bleek een inbouwdimmer van robbsmarrt defekt. Deze geeft een signaal door aan een andere lamp die nu niet meer bereikbaar is. Om de nieuwe mehroute te maken moet ik de 2e lampschakelaar uitbouwen, van de stroom afhalrn en opnieuw aansluiten. Schijnbaar is dat de enige manier om een nieuwe route vanuit homey naar die lamp te laten maken. Dat vind ik super vervelend. Ik zie in de homey developer omgeving ook keurig de routes die de signalen afleggen. Het is al vaker voorgekomen dat daar apparaatnmers bij staan die helemaal niet bestaan. De “heal” functie lost dat niet altijd op.

Al met al merk ik dat ik veel bezig ben om dat gemesh intact te houden. Daarmee ben ik voor nu nogal ontevreden over dat z-wave spul vooral vergeleken met het goedkopere alternatief van klijkaanklik uit.

Geeft iemand een tip om zoiets beter in te richten dan houd ik me aanbevolen.

Gr,

F.

Z-wave mesh is zelf configurerend, het hoort zelf de beste route te vinden zonder dat je er iets aan doet, als dit niet zo werkt, dan zou ik kontakt opnemen met de leverancier. Niet bestaande devices kan je in ‘Developer/tools/zwave’ verwijderen door op de drie puntjes te klikken, één of meerdere keren met tussenpozen op ‘test’ te klikken tot dat de keuze ‘verwijderen(remove)’ beschikbaar komt.
image

1 Like

https://tools.developer.homey.app/
Hier kun je het device de route opnieuw laten bepalen zonder deze te hoeven verwijderen.
Tab z-wave , dan naast het apparaat op de 3 puntjes klikken en ‘heal’ kiezen. Even wachten dan zie je een groene balk met ‘update neighbour nodes’ . Duurt wel een goed kwartier soms al naar gelang grootte van het netwerk. Niet teveel en te snel klikken dus en maar 1 tegelijk doen.

Ook even in Homey Developer kijken welk security level je z-wave devices zijn toegevoegd. S0 security was een bron van veel z-wave instabiliteit en wordt vanaf firmware 7 niet meer standaard gebruikt bij het pairen. Mogelijk zitten jouw devices daar nog wel op en is dat een groot deel van de oorzaak.

Hoi, Security level = S2. Gisteren heb ik de dimmer uitgebouwd. even een stekker aan gekoppeld, stroom erop en opnieuw kunnen pairen. Daarna werkte de boel weer. Daarnet gaat opeens spontaan de plafond leds aan. En opnieuw is dat klote ding niet meer bereikbaar. In de developer is het volgende te zien:

Opeens staat er weer zo’n node “67” tussen. Dit apparaat betstaat helemaal niet. Waar komt dat toch telkens vandaan? Healen werkt niet. Lekker zo’n zelf configurerend netwerk… :disappointed:
Enkele vragen:
Is er een wijze waarop je homey kunt dwingen een nieuwe route te maken?
Waarom moeten de signalen hoppen als alles sowieso binnen direct bereik is van die homey.?
Wat betekend image.png
Moet ik deze dimmer nu omruilen? Ik heb er echt totaal geen vertrouwen meer in.
Heeft iemand een oplossing hiervoor?

Alvast bedankt weer,

F.

Tansmit_complete_no_ack betekent dat een commando is verstuurd maar dat de bevestiging van de bediening niet terug is ontvangen.

Maak je gebruik van z-wave associaties? Een verkeerde associatie zou kunnen verklaren dat lampen onverwacht aangaan. Of foute associaties ook kunnen leiden tot onverklaarbare routes weet ik niet.

Bij de plafondleds zou je moeten kunnen zien in de historie waardoor ze zijn bediend.

In de lijst z-wave devices zou dan moeten staan wat het device 67 is. Associaties gaan buiten de controller om. Je kunt ook gewoon een flow maken die de lamp toggled / aan/uit zet. Met heal op het device zelf forceert deze al een update neighbour devices oftewel nieuwe route. Als dat device 67 er tussenin zit dan zal hij dus gewoon weer deze route pakken uiteindelijk. Misschien kun je beter even de helpdesk laten kijken of ze dit device kunnen verwijderen. Het kan ook maar zo een sub-device zijn van een vd andere devices.

@F_Lecluse ,

Welk merk Z-wave modules heb je? Toevallig die van Idinio?

… diverse merken. Neo coolcam voor pir sensors en deurcontacten. Fibaro led controllers en smart module. Deze eerst genoemden werken echter volledig probleemloos. Daarnaast heb ik een groot aantal robbsmarrt schakelspul. Daar het ik voortdurend gedonder mee. Het is telkens een robbsmarrt device wat buiten de mesh valt. Echt om gek van te worden.

Hmm ja, ik heb 2 Fibaro dimmers en sinds een week 5 Idinio dimmers. En die zijn soms offline inderdaad. Fibaro nooit problemen gehad.

Ik heb zojuist alle unknown nodes verwijderd en alles geheald. Ik ben benieuwd.

Anders gaan ze retour.

Ik zit er ook mee, heb overal robb zwave wandzenders zitten. Moet vaak 2x drukken voordat de flow gestart word. Daarna gaat het dan een tijd goed x aantal uur later weer hetzelfde. Dat is toch raar? Het werkt of het werkt niet lijkt me. Heb er al repeaters bij gezet maar dat helpt niets.

… idd, heb er ook een reapeter aan toegevoegd. Het lijkt feen verschil te maken. Zeker om de 2 weken valt een of meerdere robbsmarrt module uit het z-wave mesh netwerk. Dan moet deze even een oar tellen van de spanning af. Daarna is ie dr weer. Erg vervelend aangezien de meeste zijn ingebouwd. Ik zou die robbsmarrt modules niemand aan kunnen bevelen. Neem dan de wat duurdere fibaro’s. Die werken exht altijd. Nog nooit gedonder meer gehad…