Z-wave mesh trøbbel

Har litt trøbbel med skikkeleg mesh. Fleire av dingsane har ein tendens til å kobla seg direkte til Homey pro, og ikkje saman med 2-3-4 andre dingsar, slik eg har forstått at dei skal. Gode enkle tips nokon?

Er det ett problem?

Det er neppe noe problem, heller en fordel. Jeg vil jo anta at desto færre hopp du er avhengig av at meldingene fra hver enkelt enhet og inn til Homey gjør, jo mer stabilt nettverk vil du ha.

Hvor mange “dingsar” har du? Og i hvor stort område står de? Om alle er innafor samme etasje i samme hus (og huset ikke er veldig stort) vil nok de aller fleste dingsane ha direkte kontakt med Homey. Meshing er vel først og fremst for at dingsar som ikke har direkte kontakt med Homey, skal gå via andre for å få den kontakten.

Til sammenligning har jeg et z-wave nettverk med ca 40 z-wave dingser. Det strekker seg over tre hus, med ca 100m mellom ytterpunktene. Der må det brukes meshing for å få det til funke, men det fungerer relativt stabilt, dog med noe forsinkelse av og til fra det huset (verkstedet) som er lengst unna.

Hei. Eg har 8 ulike z-wave ‘dingsar’. 7 HeatIt Z-TRM 3 termostatar + 1 stk Aeotec brytar på VVB. Alt dette er spreidd frå kjellar, 1. og 2. etasje og loft. Stort hus. Men likevel, det de seier er interessant. Grunnen til at eg tok opp dette no, er at eg har litt problem me eit par av desse. Problemet er knytt til Tibber. Dei har ein “Skal du reise bort” - funksjon som er ganske grei å bruka. Men no i det siste er det som sagt eit par av termostatane som ikkje lystrar.

Etter litt att of fram med Tibber, har eg kobla opp desse to på nytt. Dette fordi loggen til Tibber seier at det har vore svke signal/dårleg kontakt. No inngår desse termostatane i mesh, og kontakten er god. MEN: Problemet eg har er det samme…

Så no er det altså slik: Eg kan styra termostatanr gjennom Tibber-appen som før, med unnatak av “Skal du reise bort”-funksjonen. I mitt hovud tilseier dette at feilen ligg hjå Tibber, og ikkje i Homey eller i termostatane.

Synspunkt på dette, no medan eg ventar på ny tilbakemelding frå Tibber?

Jeg synes det du sier om at det er i Tibber problemet ligger, er sannsynlig. Noe mer kan jeg dessverre ikke si siden jeg ikke har noen erfaring med å bruke det på den måten. Jeg styrer alt fra flows i Homey. Jeg bare leser forbruk og pris fra Tibber, og har en Homey power-up i Tibber slik at kona kan bruke Tibber-appen til å se hvor mye effekt de ulike ovnene bruker til enhver tid. Men det er også alt. Jeg har ikke prøvd Tibbers smarte oppvarmingsalgoritmer eller noen annen automatikk derfra.