Instabiel Z-Wave netwerk

Hallo allemaal,

De afgelopen tijd zorgt mijn Homey en de daaraan gekoppelde apparaten voor nogal wat chagrijn bij mij. Nu ben ik van nature best een opgewekt persoon, dus moet ik de schuld toch echt bij mijn apparatuur leggen. :slight_smile:

Sinds ik in mei 2023 van een Homey (Early 2019) ben overgestapt naar de 2023-variant, blijf ik tegen allerlei vervelende situaties aanlopen. Bijna alle bewegingssensors, rookmelders, rolluikschakelaars en schakelaars zijn Z-Wave producten van Fibaro.

Mijn probleem is dat de verbindingen met deze apparaten niet stabiel is, ook niet met de (rolluik)schakelaars die constant van stroom worden voorzien en gemonteerd zijn op 4 meter met daartussen één gasbetonnen binnenmuur. Deze zitten onder de trap en zijn voor de meeste verbindingen naar de nodes die op de 1e verdieping gemonteerd zitten een tussenstap.

Hier had ik met mijn oude Homey geen last van. Daar had ik met name moeite met het verbinden met de dual band WiFi. Ik heb alle apparaten van mijn oude Homey naar de nieuwe laten migreren.

Ik wil uiteindelijk nog verder gaan en meer apparaten toevoegen, maar dan wil ik eerst dat dit eerst gaat werken.

Ik heb al 2x geprobeerd door middel van de Pull The Plug-methode (30 minuten stekker er uit gehad en daarna nog minstens 3 uur niet meer aan de Homey gekomen) het Z-Wave netwerk opnieuw op te laten bouwen, maar dat was helaas niet de oplossing.

Ook heb ik al diverse keren geprobeerd om via de ‘Heal’ knop in de developers-tool de apparaten weer te verbinden. Dat lukte soms en dan kreeg ik bij een Test de melding dat de node beschikbaar was. Als ik dan een ander apparaat via de “Heal” knop probeerde opnieuw toe te voegen, lukte dat vaak niet en als ik dan het eerste apparaat ging testen was die verbinding alweer weg. Erg frustrerend.

Wat zou jullie advies zijn in dit geval? Een reset van het Z-Wave netwerk? Of hebben jullie nog een ander idee?

Ik heb ter volledigheid hieronder de Z-Wave apparaten toegevoegd.


Alvast bedankt,
Jan-Willem

Heeft er iemand een idee? Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Ik zie er ook enorm tegenop om veel fibaro’s opnieuw te gaan aanmelden en dan insecure (soms zie ik dat de secure installatie van Fibaro lastig is voor Homey): ze zitten vaak in kastjes en zo en dat is erg veel werk.
Is er ondertussen geen makkelijke oplossing voor bedacht door iemand?

Ik zou als eerste proberen een heal te down van de routing devices ( op vaste stroom ).
Kijken na een dag ofzo of het dan beter gaat. Als healen al meteen fout gaat, denk ik dat je ze een voor een het beste kan verwijderen en opnieuw toevoegen. Zelf heb ik nog steeds een HP 2019 en heb ook veel z-wave devices, ik denk dat ik nog even mee blijf werken :wink:

@Willem59 Ik heb hier 2 weken geleden een support-ticket bij Athom voor ingediend en vorige week een antwoord gehad. Helaas werkte de voorgestelde oplossing niet, dus ik heb zojuist teruggemaild, maar misschien werkt deze methode wel voor jou:

Hi Jan-Willem,

Bedankt voor het contact met onze support en het spijt me te horen dat je problemen ondervindt met je nieuwe Homey Pro (Early 2023) na de migratie van je vorige Homey Pro.

We hebben gemerkt dat deze problemen zich kunnen voordoen wanneer de migratie te snel gaat. Zou je de volgende procedure willen proberen?

Sluit je Homey Pro (Early 2023) aan op een PC/Mac en reset uw Homey Pro naar de fabrieksinstellingen. Wacht na het resetten van je Homey Pro 15 minuten en laat het apparaat met rust, zodat alle chips geflasht kunnen worden wanneer noodzakelijk en netwerken correct kunnen initialiseren.

Wanneer alle netwerken weer werken, zet dan nogmaals de back-up van uw vorige Homey Pro terug naar uw Homey Pro (Early 2023). Als de back-up teruggezet is, wacht dan weer 15 minuten zodat alle netwerken ook correct teruggezet kunnen worden.

Graag hoor ik van je mocht dit niet geholpen!

Best Regards,
M.
Athom Support

Dankjewel Rens, ik had de healing al geprobeerd, maar dat hielp niet. Het wordt dus veel fibaro’s opnieuw aanmelden, helaas. Een maand geleden had ik er 25 rolluikschakelaars bij, maar het duurde nog een paar weken voordat het misging. Gelukking is het niet secure aanmelden nu wat makkelijker: gewoon pincode 0000 gebruiken en dan is de walli-methode niet meer nodig. Gelukkig had ik nog geen flows hiervoor gemaakt. Verder ben ik wel heel erg tevreden met de 2023 hoor. Na de migratie (die lastig liep) werkte alles net wat trefzekerder, de laatste tijd (tot de 25 extra fibaros. dus)

Dankjewel Jan-Willem, Ik heb helaas nog geen reactie van Athom. Schijnt druk te zijn, daar. Maar: het heeft bij mij niet met de migratie te maken. Dat is al weer paar maanden geleden (was ook wel een heel ding, trouwens). Ik heb ondertussen driftig flows gemaakt en veranderd, dus opnieuw beginnen is geen optie. Dan maar 25 apparaten opnieuw aanmelden…