Youless met tussenmeter dag/nachttarief

In mijn garage wil ik een kWh meter ophangen en deze koppelen aan Homey zodat ik daar mijn verbruik kan weergeven. Hiervoor zit ik te denken aan Youless LS120 met een 3 fase DIN rail kWh meter.
Kan ik met de app van Youless ook aangeven wanneer mijn dag- en nachtstroom is? De tussenmeter geeft dit namelijk niet aan heb ik mij laten vertellen.

Hieronder de opties die je in de β€œwhen” van een flow kan openemen met de youless app.
De optie tarief is gewijzigd geeft de overgang dal/piek aan.

image
image

Ah, dat ziet er goed uit. Kan ik in de app ook ergens aangeven wanneer het tarief gewijzigd moet worden?

Edit: Dit zal denk ik gewoon gaan via een flow Datum & Tijd = logica (tag) wijzigen ?

Dal en piek wordt door de slimme meter bepaald.
Dus ik denk day youless dat van de slimmemeter doorkrijgt (via P1)

Youless zelf hoeft niets te doen in hoog/laag tarief, dat doet de slime meter, de youless leest alleen de waarden uit, meer niet.

Ik heb een Youless LS120, zelfs de teruglevering van zonnepanelen is een aparte teller voor hoog en laag.

Samen met de power per uur app een leuke combinatie:

Hallo Wilco, als een DIN rail kwh meter op de Youless aansluit, dan gebruik je de S0 poort op de youless. De S0 teller in Youless kent geen verschil in dag/nacht tarief. Je krijgt daarom alleen de totale kWh te zien in Homey. Je zult dus zelf iets moeten maken in Homey wat de split dag/nacht bijhoud. Ik denk dan aan variabelen die je tijdgestuurd maakt. Maar dat is wel iets voor de gevorderde Homey gebruikerπŸ˜‰
Je zou ook de logs van de Youless kunnen exporteren naar excel (bijv. Iedere week), en dan achteraf het dag/nacht verbruik in excel bepalen.

Op dit moment gebruikt ik een aantal smartplugs samen met de Power by the Hour app. Hier heb ik een dag/nacht tarief met maandelijkse kosten berekening. Dit werkt wel, alleen had gehoopt dit eenvoudiger te krijgen met Youless icm een DIN rail kWh meter.
Wanneer er via een DIN rail kWh meter geen dag/nacht meterstand wordt bijgehouden is mijn enige voordeel dat het 1 apparaat is waar ik de waarden van moet berekenen ipv een aantal samen te voegen (zoals ik nu heb).

Exporteer insights maak ik al gebruik van. Een mooie optie alleen ik zou het graag in mijn app zichtbaar hebben.

Met welke smartplugs doe je dit? En hoe weten de plugs of het dag of nachttarief is?

Dit doe ik met de innr smartplugs. De plugs weten niet dat het dag/nacht tarief is. Ik heb dit met een flow en logica gedaan (icm Power by the Hour). Een flow voor normaal tarief en 2 flows voor dal tarief (ma/vr + za/zo). De flow berekent ieder uur kWh (huidig + vorig uur van alle smartplugs).
Tevens heb ik een flow die de totale kosten (van 2020) op het moment van opvragen berekend. Zo kan ik zien hoeveel de kosten zijn in mijn garage.

1 Like