Wisselen tussen test en live app

Hallo allemaal! Ik ben even benieuwd of er bij jullie een mogelijkheid bekend is om te wisselen tussen een test en een live app met behoud van apparaten? En kunnen er bijvoorbeeld een live en test app naast elkaar draaien? Alvast bedankt!

Hoi! Ja dat kan, je kunt ze gewoon ā€˜over elkaar heenā€™ installeren. Van test naar live, of andersom en zo vaak als je wil (heb niet getest hoe vaak precies, haha).
Je kunt ze op een simpele manier niet naast elkaar installeren/draaien.
Dan zou je een test Homey of iets moeten gaan inzetten.

Het kan misschien wel als je de test app vanaf Github kunt downloaden, e.e.a. wijzigt in de code, en vervolgens via de CLI methode installeert.
https://community.homey.app/t/run-two-instances-of-one-app/60616/10

Dag @Peter_Kawa,
Bedankt voor je snelle reactie! Fijn.
Als ik het dus goed begrijp zeg je nu dat het als volgt werkt;
Ik heb nu de test versie van Eufy draaien vanwege een issue met de live. Eufy is beveiliging dus wanneer er iets niet meer werkt is het fijn om ā€˜evenā€™ naar de test versie te kunnen switchen. De developer is namelijk reete snel. @martijnpoppen echt tof! Maar het blijft beveiliging met cameraā€™s streams etc, dus het is ook wel fijn om de geverifieerde versie te draaien. Dus nu is bijv. de live versie ook weer goed. Ik kan dus niet de live versie installeren over de test versie? En dat gaat goed? En wanneer er dus weer een keer een hotfix nodig is kan ik de test versie over de live installeren tot de live weer meeloopt en dan weer terug?

1 Like

en veel sneller dan mij ook :grimacing: :sweat_smile: :sweat_smile: :sweat_smile:

ā€œTestā€ of ā€œexperimenteelā€ is een wat zware term hoor, het is meer dat er in de test versie een aantal bugs zijn verholpen en er evt. nieuwe apparaten gebruikt kunnen worden, of dat er evt. nieuwe functies bij zijn gekomen.
Het is voor de dev dan handig dat deze versie door een klein aantal mensen getest wordt voordat de app ā€˜liveā€™ gaat. Live betekent ook dat hij automatisch geinstalleerd wordt overal, bij diegenen die auto-update aan hebben staan.
Ik heb van veel apps vaak enkel de test versie draaien trouwens.

ā€˜Geverifieerdā€™ betekent (voor zover mij bekend) enkel dat de code van een app aan de eisen en richtlijnen van Athom voldoet.
Of je data veilig verwerkt wordt e.d. is meer aan de dev, maar ik kan het mis hebben wat dit betreft.
Er is bijvoorbeeld ook een community store, waar prima apps in staan, en totaal onafhankelijk van Athom, maar waar wel heel interessante en gave apps in staan.

Ja, je kunt altijd weer terug naar de live versie. De live versie is uiteindelijk een (door dev) goedgekeurde test versie. En van de live versie kun je weer naar de testversie. Maar let op, van beide alleen de hoogste versie.
Dus als je een testversie draaide, dan de live versie eroverheen had geĆÆnstalleerd, maar ondertussen is er een hogere testversie gepubliceerd;
Dan kun je niet terug naar de ā€œoudeā€ test versie die je draaide, maar wordt de nieuwste testversie geĆÆnstalleerd.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed verwoord.

1 Like

Om nog even iets toe te voegen

Test versies zijn er ook vaak omdat er nog iets getest moet worden door een select aantal gebruikers. Zoals bij Eufy echt geval was voor de release naar Eufy firmware 4.0.0

Daarnaast kan een developer niet altijd een release direct doorzetten. In bepaalde gevallen vereist dit goedkeuring van Athom

Zo kan het dus zijn dat een app meerdere dagen in test staat voordat er goedkeuring is en deze live gaat.

Meestal is de live versie de beste om te gebruiken
Zeker in geval van mijn apps zal ik je alleen vragen de test versie te installeren als er iets specifieks voor jou in test staat.
Zoals dus de update voor firmware 4.0.0 van Eufy.

Normaal gesproken zijn de live versies stable en kan je die het beste installeren tenzij de developer iets anders aangeeft

1 Like

@homeypro
Je kan altijd wisselen tussen test en live
Tenzij er echt een Breaking change is. Maar dat komt zelden voor

De live versie kan je vinden in de app store.

En als je de test versie wilt installeren.zet je /test erbij achter de URL en krijg je de test variant (indien beschikbaar)

Voorbeeld

Live: TomTom EV Service App voor Homey | Homey
Test: TomTom EV Service | Homey

1 Like

Hartstikke bedankt @martijnpoppen en @Peter_Kawa! Helemaal helder zo. Tot bij een volgende topic :slight_smile:

2 Likes