Will Aqara app support Curtain Driver E1?

O interessant. Ik heb versie 1.5 geinstalleerd maar toch geeft homey aan dat er een onbekend zigbee device is geinstalleerd waar ik niets mee kan… moet ik de oude versie eerst verwijderen of waar kan het anders aan liggen?

Alvast bedankt voor je reactie

Je moet deze inderdaad (eerst) verwijderen en opnieuw toevoegen.

Je bedoeld de aqara installatie? Ik ben dan namelijk ook all mijn andere devices en flows kwijt.

Ik vermoed zomaar dat je enkel dat ene apparaat (dat nu als onbekend zigbee device is gekoppeld), van Homey moet verwijderen, daarna weer koppelen. Dan zou de Aqara app hem moeten herkennen. :wink:

Hmm. Ik voel me nogal stom. Maar zie de curtain drive E1 er niet tussen zitten. Wel de curtain controller, controller b1 en shade controller e1… welke moet ik hebben voor de curtain drive e1 dan?

Nee, excuses mijn fout… beantwoorde je vraag met het verkeerde antwoord…

Dit zou wel een gedeeltelijk antwoord moeten zijn:

Ok helder. Nog even geduld dus :wink:

Zonder dat ik druk wil zetten… heb je een grove indicatie wanneer je aan de curtain drive e1 toe komt? Dit omdat ik de hardware dus nu zelf al heb, en misschien dan toch eerst een aqara hub ga aanschaffen (maar liever niet uiteraard)

Ik ben aan het orienteren en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen om de Aqara Roller E1 aan te schaffen. Voorwaarde moet wel zijn dat ik hem via Homey kan bedienen. Is dat al mogelijk? Is me nog niet helemaal duidelijk.

Mijn vraag ging over de curtain driver E1, die nog niet ondersteund wordt, maar als eerste op de rol staat om toegevoegd te worden. Jouw vraag gaat over de shade driver E1. Om onduidelijke redenen heeft aqara voor dezelfde benaming E1 gekozen voor verschillende producten. De shade driver E1 wordt ondersteund door homey.
Groet Hans

In het kort: Nee, en het staat op de To Do lijst

1 Like

Zou mooi zijn als het binnenkort wordt ondersteund :wink:

@kraaitje snel genoeg?

2 Likes

Vandaag de 1.7.0 geïnstalleerd. Lukt me echter niet om de gordijnen open of dicht te krijgen. Is het iemand wel gelukt, welke stappen heb je doorlopen?

De E1 driver via de aqara app op mijn homey bridge geïnstalleerd, daarna heb ik de manual gevolgd en de limieten handmatig afgesteld.

Ik heb er momenteel 4 in dagelijks gebruik en 1 op een test opstelling. :wink:

Kun je aangeven welke stappen je exact uitgevoerd hebt?

Nadat je Curtain Driver toegevoegd hebt aan Homey, kun je ook de ouderhoud acties gebruiken om de Curtain Driver te calibreren.

  1. Vergrendel haken: Eerst de haken en daarmee de curtain driver vergrendelen op de rails in ofwel de gesloten of geopende positie
  2. Auto kalibratie | stap 1: Start: Start de auto kalibratie van de curtain driver
  3. Afhankelijk van of de gordijnen in de nieuwe uiterste positie volledig open of volledig gesloten zijn, kies je respectivelijk Auto kalibratie | stap 2a of Auto kalibratie | stap 2b waarmee de kalibratie afgerond wordt.

In de hint van deze onderhouds acties staat meer informatie.
Hoop dat dit helpt.

Hoi Ted,

Dank voor de snelle reactie.
Ik herken me niet inde geplaatste screenshots. Ik kan via de homey app geen kalibraties uitvoeren:

Ps de gordijn haak toestand en gordijn stroomvoorziening geven geen informatie terug.

De eerste keer:
1 De e1 gekoppeld aan de aqara app in homey bridge
2 handmatig de limieten ingesteld (de manual gevolgd: single sided curtain)
→ E1 reageert niet.

De tweede keer:
1 handmatig de limieten ingesteld (de manual gevolgd: single sided curtain)
2 De e1 gekoppeld aan de aqara app in homey bridge
→ E1 reageerde 1 keer. Kon de gordijnen 1 keer dicht doen.

Vanmorgen met jou feedback nog eens geprobeerd. Het lukte om de gordijnen 1 keer open en dicht te krijgen, daarna lijkt hij niet meer te reageren. Zigbee netwerk lijkt me OK, stroom gevoede plug op nog geen 3 meter. Homey bridge op een meter of 6.

De stappen in de manual:
Also, the opening distance of the device can be set by pressing the
setting button when the device is not connected to the Aqara Home app.
Detailed operations are as follows:
A) Pull the curtain until it is completely closed, and install the Curtain
Driver on the rail according to the installation method for the “single-sided curtains”.
B) Then click the setting button 3 times in succession quickly to set the
first limit point of the range. The first limit point is set successfully aer
the long “beep”.
C) Meanwhile, the Curtain Driver will automatically run to the opening
limited point and stop aer being pulled in the fully opening direction
for about 10cm. Aer the long “beep”, another limit point is automatically and successfully set, which means the opening range of the device is
set up.

Is het ondertussen al gelukt om het werkend te krijgen? Mij lukt het niet om de E1 op een juiste manier handmatig te kalibreren. Via de homey app zie ik de mogelijkheid tot auto kalibratie niet.

Mij is het tot op heden ook nog niet gelukt.

Ik ben benieuwd waar je deze onderhoud acties hebt gevonden. In mijn homey app is dit namelijk niet zichtbaar en lukt automatische kalibratie dus niet

Het is me ondertussen gelukt om het werkend te krijgen! In plaats van de kalibratie te beginnen met een dicht gordijn ben ik begonnen met het gordijn open. Nu is de kalibratie geslaagd en gaat het gordijn helemaal open dicht. Het enige nadeel is dat open en dicht nu tegenovergesteld is dan in de app. Open=dicht en dicht=open, maar dit is voor mij geen probleem.

Kun je het gordijn wel bedienen met de homey app? Wat is de volgorde die je gebruikt hebt?
Ik zal ook de kalibratie nog eens opnieuw doen. De kalibratie lukt mij ook niet via de app. Ik gebruik hiervoor de manual van de E1.

Hoi Ted,
vandaag de v1.7.1 geïnstalleerd op mijn homey bridge.
Ik kan de gordijnen nu wel bedienen via de homey bridge. Echter de kalibratie onderhoudsacties zie ik nog niet terug in de app.
Ik heb handmatig de kalibratie uit gevoerd (dmv de knop op de E1), nu gaan de gordijnen wel netjes open en dicht.