Ik had eerst handmatig een lijst met feestdagen, maar sommigen zijn niet altijd op dezelfde datum.
Ik check nu tussen 22.55u en 23.59u of de daluren tellerstand veranderd → ja, dan is het daltarief actief;
Tussen 6.55u en 8.00u check ik de normaal tarief teller op veranderingen → ja, dan is het normaal tarief actief.
Ik schakel er dan een virtuele schakelaar mee “Daluren J/N”.
Gaat praktisch altijd goed, omdat er altijd wel iets is wat stroom verbruikt.
Dat is een mooie oplossing. Met die logica kun je natuurlijk ook de verlichting binnen inschakelen op een donkere winterdag. Ik ga mijn zonnepanelen logile eens bekijken of dt voor mij zou werken.
Thanks voor de creatieve tip
Vaatwasser gaat automatisch aan wanneer er 1000 w stroom opgewekt wordt:
Ik heb een oude vaatwasser. Wanneer deze aanstaat en je trekt de stekker er uit en er weer in dan gaat de vaatwasser verder waar hij gebleven is.
Voor de vaatwasser zit een slimmer stekker die ook stroom meet. In mijn geval een Fibaro smart plug.
Tussen 22:00 en 24:00 zegt de Google smart hub in de keuken: “ik heb de vaatwasser van stroom voorzien”. Dit wordt getriggerd door een motion sensor die in de keuken hangt.
De slimme stekker is dus aangegaan. We vullen de vaatwasser. Wanneer er voldoende vaat in zit doe ik er een vaatwastablet in en druk op start. Op het moment dat ik de vaatwasser dicht doe gaat deze direct aan. Maar doordat de slimme stekker 5w of meer detecteerd wordt de slimme stekker direct uitgezet. Nu wordt er een variabele geset: 'vaatwasser klaar gezet? :Ja.
De volgende dag wanneer de actuele zonne opbrengst boven de 1000w uitkomt en de variabele ‘vaatwasser klaar gezet’ = Ja dan wordt de slimme stekker aangezet en wordt de vaat gewassen door de zon. Wanneer de opbrengst niet boven de 1000w uitkomt gaat de vaatwasser sowieso om 14:00 aan. Maar op een mooie dag meestal rond 11:00.
Deze flow werkt voor ons perfect. Zelfs de vrouw snapt hem.
Ik laat (ook vooruit lopend op einde salderingsregeling) bij teruglevering mijn koel/vriescombinatie resp. op 5C en -20C zetten. Bij einde teruglevering gaat de combinatie weer op 6C en -18C. Zodoende slaat de combinatie nagenoeg niet aan wanneer er weer ‘dure’ stroom gebruikt wordt.
Is een Siemens met Home Connect, deze hebben een beperkt aantal API calls per dag voor Homey. Veel ruimte om te experimenteren heb je niet. Wordt je een dagje op pauze gezet en kan je daarna weer verder. Had het pas de 2e dag draaiend.
Goedemorgen @Rogier_Verheugen
Slim! Zou je deze flow willen delen?
Bedankt!
Hé Cautje,
Ja, dat kan en dat wil ik. Ik weet dat er een manier is om flows te delen, maar ik kan niet achterhalen hoe. Deze flow is te groot voor één screenshot. Hij zal onleesbaar zijn. Ik kan meerdere screenshots maken. Is dat oké voor jou?
Rogier
Verzonden vanaf mijn Galaxy
-------- Oorspronkelijk bericht --------
Dit bedoel je vermoedelijk?
Ja Peter. Precies. Hier heb je me pas ook op gewezen. Ik heb het geprobeerd. Maar ik heb er te weinig verstand van waardoor ik daar niet uitkom. Als ik ergens overheen lees en ik loop hier op vast dan… Daarom zou ik willen (met alle respect naar Arie) dat Athom hier een ‘share’ knop voor maakt.
Rogier