Wie heeft een suggestie voor raam verduistering die bottom-up / top-down werkt?

Heeft iemand ervaringen met het succesvol koppelen van bottom-up / top-down plissé of andere raamverduistering aan Homey?

kea werkt volgens mij alleen van boven naar beneden. Er is een oplossing van Hunter Douglas maar nogal prijzig. Ik weet dat Robbshop iets heeft, en dat die ondersteund wordt door een Homey App, maar dat is iets dat volgens mij in een buis gemonteerd wordt (rolgordijn).

1 Like
2 Likes

Ik heb twee Homey bedienbare Top Down Bottom Up die gemaakt zijn door Coulisse.

Die zijn helaas niet goedkoop maar hun geld wel waard. Dat het niet voordelig is heeft ondermeer te maken met het feit dat er twee motoren nodig zijn die van elkaar moeten weten wat ze doen. Als je namelijk de top balk lager kan zetten dan de bottom balk dan wordt het gordijn een bende met de touwtjes. Coulisse heeft daar een mooie ingebouwde oplossing voor die dat voorkomt.

Mechanisch is het dus een fraai stukje techniek, dan wil je er ook een mooie kwaliteit gordijnen bij. En dat is dit zeker.

Coulisse levert deze Top Down Bottom Up aan diverse fabrikanten van raamdecoratie. Zelf weet ik helaas momenteel geen verkooppunt die ze levert. Stuur me een berichtje als ik na moet vragen of je er ergens voor terecht kunt.

Een stuk voordeliger zijn de oplossing voor rolgordijnen of duo gordijnen. Deze werken inderdaad op basis van een motor die je in de buis steekt. Die oplossing kun je dus toepassen op gordijnen van diverse merken.

Duo gordijnen hebben iets meer mogelijkheden in wel/niet verduisteren door de balken gelijk te zetten of te laten verspringen. Al deze oplossingen werken met [APP][PRO] Motion Blinds

2 Likes

Dank voor jullie input!

1 Like

Mocht er interesse zijn voor smart TDBU (Top Down Bottom Up) gordijnen : inmiddels weet ik dat o.a. Kwantum deze levert. In de configurator voor bijvoorbeeld de onderstaande gordijnen kun je kiezen voor Elektrisch. Deze kunnen via Homey integreren met de Motion Blinds app. (Daar heb je wel een hubje á 65 euro voor nodig dat Kwantum helaas niet verkoopt, maar Hornbach wel):

Ook Zonnelux verkoopt TBDU met Motion bediening, deze hebben meer kleuren en variaties dan Kwantum:

2 Likes