Werken met Gardena irrigation control

Hoi,

ik ben iets aan het proberen maar kom er zo als gewoonlijk zelf niet uit. dus hierbij vraag ik weer eens hulp via dit forum.

mijn huidige situatie:
via homey edvanced flows schakel ik alle kleppen met standaard tijden. dus alles gaat om een bepaald open en zo het hele week lang.

het jammere alleen is dat de Gardena app zelf best veel mogelijkheden bied in combinatie met het weer. de irrigatie control via de gardena app bied ook de mogelijkheid om de beregening niet aan te zetten als het zoveel mm heb geregend heeft. ikzelf vind het wel fijn om zoveel mogelijk in de homey te kunnen regelen omdat mijn pomp apart van de beregening aangezet moet worden (homewizard socket) hierdoor kan ik dus niet via de Gardena app werken.

ideale situatie:

dat ik de gardena app kan aanzetten om de kleppen open en dicht te doen en dat de homey op basis van de kleppen de pomp aan en uit kan zetten. ik heb hier alleen nog totaal geen oplossing voor kunnen vinden. nu heb ik het ook proberen te regelen via de app: Device Capabilities maar nog zonder succes. dit zou overigens aan mijn ervaring met die app te maken hebben.

is er toevallig iemand die met mij mee kan denken aan een oplossing voor mijn probleem? ik hoor het graag.

excuus, ik zal je direct een berichtje sturen.

Ik heb het Gardena systeem, volledig gekoppeld aan Homey via tal van advanced flows. Zo meet ik de regen (mm, via weerstation), kijk in naar de vooruitzichten en bepaal ik de tijdsduur van de beregening aan de hand van het seizoen en de hiervoor genoemde variabelen. Na een jaar zo werken (wat prima werkte), toch gewoon gekozen voor handmatig via de Gardena-app (of Homey app, wat je wilt). Het weer hier is zo veranderlijk, elke plant heeft zijn eigen hoeveelheid water nodig en elke zone in de tuin ontvangt een andere hoeveelheid licht (en soms water). Je vinger is nog altijd de beste indicator en voor die 10x per jaar dat je het handmatig moet doen zijn het mij de hele lastige flows met verschillende variabelen niet waard. Dit jaar heb ik de sproeiers en druppelslangen misschien 6x aangezet.

Disclaimer is wel; ik ben iemand die graag in de tuin werkt en dus elke week wel een paar keer alles in de gaten houdt.

ik ben ook iemand die ontzettend graag in de tuin is, maar ik doe het liefst niks in de tuin. daarom ook de tuin irrigatie hahahahah. heel gaaf ben benieuwd hoe je die advanced flows heb ingevuld. ik had indd al wel een vermoede dat een goed weerstation een mooie uitkomst zou bieden, maar alles heb een prijskaartje en ik hoop voor nu de app van Gardena te gaan gebruiken om mijn probleem op te lossen.

hahaha, snap ik.

Hier krijg je een idee van wat ik gedaan heb;

Dit was nog voor de advanced flows, dus met de standaard kaarten.

@Arnoud_Fleer De spullen van Aliexpress zijn niet zo heel prijzig, al kan ik bij niemand in de portemonnee kijken, maar daar verkopen ze spullen zoals vochtsensoren voor buiten voor niet al te veel geld.
Er hoort dan nog wel een ontvanger/zender bij om te verbinden met Homey.
Er is ook een app voor.

Ik refereerden ook eerlijk gezegd naar het weerstation. De tip om eens op aliexpress te gaan kijken neem ik zeker mee in mijn zoektocht naar de perfecte setup. Dankjewel