Welke hubs kunnen de deur uit na de aanschaf van Homey-pro

Voordat ik de Homey-pro had aangeschaft had ik veel YouTube filmpjes bekeken wat het allemaal kon. Ik was echt enthousiast en heb direct de Homey-pro gekocht met het idee dat ik dan verschillende Home-domonica hubs kon wegdoen en ook veel apps van mij telefoon kon halen, immers Homey-pro kan alles aan. Achteraf is dit erg naïef van mij geweest (of niet?).
Bestaat er een lijst waarop staat welke hub (hardware) overbodig is na de Homey-pro en welke apps verwijderd kunnen worden? In mijn geval gaat het specifiek om Somfy Tahoma, Eufy Homebase 2 en Ikea hub (met dus bijbehorende apps).
Ik kan mij voorstellen dat een dergelijke lijst wel interessant voor iedereen kan zijn. Verder is het teleurstellend (naïef van mij dus om dat te denken) dat ook de wifi camera’s direct vanuit de Homey-app zouden kunnen worden bekeken en bewogen.

Ik heb Ikea, Aqara, KaKu en Hue hub verwijderd

Een lijst bijhouden lijkt mij nou niet echt praktisch, aangezien er regelmatig apps bijkomen en geupdate worden om meer apparaten te kunnen koppelen. Als ik wil weten of er wat werkt met homey zoek ik even snel in de appstore op de naam van het merk en kijk ik of het product in de lijst staat van die app. Makkelijker word het niet😇 en voor de camera’s kun je (als ze het ondersteunen) de onvif app gebruiken. ONVIF Camera App voor Homey | Homey

En check dan nog wel even of die app via de hub/cloud werkt, of dat je de apparaten rechtstreeks aan de Homey pro kunt koppelen en bedienen (en de hub dus overbodig wordt…:grin:.)

Hou er wel rekening mee dat de hub vaak nog extra functionaliteit biedt, b.v. firmware updates van je apparaten (b.v. Bij de Ikea hub, daarbij zie je zelfs 2 app’s, 1 voor rechtstreeks koppelen van de Ikea producten aan de Homey (maar dus geen firmware updates) en 1 voor koppelen van de gateway)

Misschien is dit een typische new-be vraag maar waar kan ik zien of een apparaat rechtstreeks (dus zonder native hub) te bedienen is?

Bedankt voor je antwoord en tip. Er zijn echter niet zoveel hubs lijkt me. Okay de apps/apparaten worden waarschijnlijk steeds meer en zal vaak wijzigen/groeien.

Thanks.

Dat staat meestal wel in de omschrijving in de appstore, even als voorbeeld philips hue:

Ik vermoed ook dat de updates van de individuele apparaten over de originele hubs lopen.

Wat dit aangaat gaat homey er niet op vooruit.

Had een 2019 met oude Brel gordijnen en alles KAKU

Na een verhuizing de Homey 2023 gekocht en dacht meteen alles goed te doen met een ZWave netwerk. Nieuwe rolgordijnen etc etc

Nou fun :partying_face:

  • Heb aparte hub nodig voor nieuwe Brel motoren
  • heb aparte hub nodig voor mijn luxaflex
  • heb aparte hub nodig voor mijn nieuwe somfy

Wilde de laatste firmware van mijn zwave devices er op zetten om issues te voorkomen.

  • aparte Aeotec stick nodig voor mijn Aeotec
  • aparte fibaro hub nodig voor mijn fibaro

Dus paar honderd extra boven op mijn “alleskunner” homey 2023.

“Werkt met homey” :

  • Philips luchtreiniger werkt maar via accounts dus niet zonder wifi verbinding. App laat de wensen over. Deze gekocht want “ werkt met Homey”

  • Duux fan gekocht want “ werkt met homey “. Rib uit lijf … MAAR HOMEY app crashed zodra je stand veranderd van de fan. Gewoon helemaal uit de homey app gegooid. Duux ondersteund Homey verder niet meer geloof ik ( en ja Duux gecontact … geen response)

Als ik bovenstaand riedeltje in mij opneem …. Dan heb ik eigenlijk €399 euro uitgegeven voor alleen de Homey App. Immers alles gaat met hubs of via internet accounts / wifi.

En dan nog maar niet te spreken over alle instabiliteit van ZWave….

Ik wilde het zelf niet zo negatief insteken maar je hebt wel gelijk. In plaats van minder apparaten waarmee iets mis mee kan gaan, heb ik er eentje bij. Het enige wat de Homey in de meeste gevallen doet is het triggeren van mijn andere hubs. Maar dat kan alleen wanneer er mensen druk zijn geweest met het programmeren van een koppeling.
Ik ben echter een beginneling met de Homey en heb ik alles niet ontdekt maar tot nu toe is het veel werk en veel uitzoekwerk om iets voor elkaar te krijgen.

https://community.homey.app/t/duux-stops-support-for-homey/60971/7

Jup … dat had ik ook gelezen

Ik vermoed dat me eerdaags een €100 hubje in mijn maag gesplitst word :joy:. Duux app sinds 2021 niet meer bijgewerkt.

Ook weer via cloud … dus weer een fabrikant die lokaal niet werkt als ik het goed begrijp.

Dat via tuya werkt ook maar deels trouwens …
Maar op de doos stond homey logo meen ik …

En in de screenshot hieronder zie ik niets dat alleen “aan-uit” werkt zoals in uw link door Duux beschreven. Staat gewoon dat ie ondersteund word😖

Misleiding naar mijn mening want duux weet het zelf dondersgoed … maar zet dat niet op hun website ( zie flex )

Helaas kom ik dit soort geintjes en halfbakken apps steeds vaker tegen.

Daarbij is het FIRMWARE update via hubs en sticks ronduit belachelijk !!!

Ik koop een product … deze bevat een bug … en ik moet dan extra betalen om de fout van de fabrikant te verhelpen
En dan heb ik het niet over een paar euries !

Ik zal het wel missen maar ik ken niet 1 productgroep behalve wat domotica fabrikanten die hier zomaar mee weg komen ?

In theorie zit alle hardware in homey om een firmware te zenden lijkt me. Maar er word gewoon extra geld gemaakt door een fibaro hub in iemands strot te duwen. Business model van de hardware fabrikanten

Dat was het? Dan kunnen we weer verder :crazy_face:

Nou eigenlijk niet :grimacing:

Had nog een verhaaltje over mijn 4 fibaro rooksensors die zomaar afgaan. ( hub noodig voor firmware update )

Maar laat verder maar … is een laaaaang verhaal met hoop communicatie met fibaro

Bottom line ….

Heb een beperkt aantal producten …. Maar minimaal voor een paar honderd euro aan hubs nodig om het uberhaubt te laten werken met homey … of deels “werkende” producten te laten werken zoals het hoort.

Geen idee wat Homey hier te verwijten valt….:face_with_diagonal_mouth:
Ik check uit uit deze thread…. :x:

En waar zeg ik dat het allemaal de schuld is van Athom zelf ? Mischien eerst beter lezen voor u “uitchecked”

Het zijn de hardware fabrikanten die eigen systemen er door drukken en voor eigen omgevingen kiezen.

Voorbeeld … 4 jaar zonder probleem 5 Brel motoren direct op homey … voor de nieuwe Brel motoren heb ik een Brel een hub nodig … a €100 euries natuurlijk !!!

ik vraag me alleen af waar ik uiteindelijk voor heb betaald. €399 voor een homey systeem / omgeving of eigenlijk € 399 voor de homey GUI / App ?

Omdat wanneer alles zowiezo via hubs gaat … of via aparte iphone apps / web accounts … dan kan ik het net zo goed via een ander systeem laten lopen ( homekit / Hc ).

Dus Eigenlijk gebruik ik homey alleen voor de (advanced) flows dus heb ik in theorie € 399 betaald voor een iphone appie. En wanneer Athom een appie van €399 zou uitbrengen dan zou de wereld te klein zijn :grimacing::joy:

Daar komen dan nog de eigen homey issues bovenop ( ZWave issues etc )

Maar goed … jammer van uw reactie. Ik lieg niet … ik som alleen op hoeveel extra ik moet uitgeven om alles werkend te krijgen ( alleen de feiten ).
Het enig dat Athom MISSCHIEN te verwijten valt is dat ze dat niet duidelijker communiceren ipv marketing praatjes

Helemaal eens. Het vervelende is dat je er vaak pas achter kan komen wanneer het product is aangeschaft en dan nog zal het altijd de vraag zijn hoelang het zal werken.
Ik “viel” ook voor de interface, de advanced flows en het idee dat alles vanuit 1 plek is te bedienen. Gelukkig was het gratis testen al een teleurstelling vwb Hue, waardoor ik nog meer ben gaan lezen. De hoeveelheid apps en info is zo overweldigend dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet en het een mooi verhaal lijkt. De werkelijkheid lijkt toch wat anders te liggen.

Wellicht zou een uitgebreidere info handig zijn vanuit ondersteunende bedrijven die met Homey werken en daarmee ook de apps up to date houden. Het is anders allemaal te onzeker wat mij betreft.

1 Like

Mijn ervaring is dat je commerciële informatie van veel fabrikanten een beetje moet wantrouwen. Want er kan altijd veel, maar vaak wordt er niet duidelijk verteld wat daar voor nodig is. Ik ga er daarom van uit, dat als ik niet begrijp hoe iets werkt, het niet werkt. Dan kan het alleen maar meevallen :grin: