W'eau Mini inverter plus warmtepomp zwembad

Ik heb een w’eau warmtepomp en schakel die nu in zodra mijn teruglevering aan het net door de zonnepanelen meer dan 500 watt bedraagt.
Op die manier gebruik ik dus het overschot zelf om mijn zwembad goedkoop warm te houden.

W’eau Mini inverter plus 6kw

Deze warmtepomp heeft echter meerdere standen, bijvoorbeeld ‘Eco’ en ‘Boost’.
Ik zou daarom graag ook die stand willen kunnen aansturen, afhankelijk van hoeveel stroom ik over heb.

Met de standaard app van w’eau kun je via wifi de warmtepomp in- en uitschakelen, de stand kiezen (boost of eco), en de doeltemperatuur instellen. Deze App is een Tuya variant, dus je kunt hetzelfde met Tuya doen.

Nu zoek ik een mogelijkheid om diezelfde aansturingen ook te kunnen doen via Honey.
Het lukt me niet via Tuya, ook is er geen w’eau App te vinden in de homey app store. Ik kan nu alleen de pomp in- of uitschakelen door de stroom via een homewizzard energiesocket.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Er is een API koppeling en ik heb informatie gevonden over hoe je de pomp zou moeten kunnen aansturen, alleen heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

Met vriendelijke groet,
Christiaan

Hier een link naar een topic in home-assistant waarin de communicatie met een w’eau warmtepomp wordt besproken.

En een link naar een topic waar dezelfde wens is besproken maar dan voor integratie met Tuya:

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Een kanttekening: van wat ik gelezen heb, en van de warmtepomp installateur te horen heb gekregen: het is beter om een WP continu rustig te laten verwarmen, dan het ding de hele dag aan en uit te zetten.
Dat zou de levensduur ernstig beperken.

Dag Peter,

Dank voor je tip.
Dat is inderdaad een aandachtspunt.
Het blijkt ook vrij lastig om het frequent uit- en inschakelen enigzins te beperken. Zodra iemand een broodrooster aanzet, of de Quooker schakelt in is er een korte stroomafname piek die dan onherroepelijk de trigger is om de pomp uit te schakelen. Als de pomp dan uit is gaat meestal direct de trigger weer af dat er veel wordt teruggeleverd dus niet handig.

Een oplossing daarvoor zou zijn dat ik de gemiddelde stroomafname gedurende een bepaalde tijd zou kunnen hanteren als basis. Echter geen idee of dat mogelijk is.

Nog beter zou zijn dat de pomp rustig blijft draaien maar dan in een lagere stand. Het is een full inverter pomp die nu zelf de juiste stand bepaalt, echter daar zou ik ook.op.kunnen sturen. Dus bijvoorbeeld Silent, Eco, of Boost.
Daarvoor moet ik dan die API kunnen benaderen denk ik, alleen heb ik daar onvoldoende kennis over. Dus als iemand mij daarmee kan helpen zou dat zeer welkom zijn.

1 Like

Hoi Christiaan,

Ik heb ook een Weau inverter en heb hetzelfde probleem als jou.
Ik zet hem ook aan en uit, al ruim een jaar met een Shelly 2PM, een contact voor de warmtepomp en een contact voor de circulatiepomp.
Ik schakel hem in, en als hij op temperatuur is uit (met een flow, door te meten als het vermogen 5 min. onder de 20 watt is)
Dan is er ook geen schade voor de compressor en dergelijke.
Dat werkt prima, al zou het mooi zijn als je dit natuurlijk rechtstreeks via de homey zou kunnen regelen.
Ook heb ik een flow die als de zonnepanelen meer opbrengen dan een bepaalde waarde, vervolgens de warmtepomp ingeschakeld wordt.
Van de leverancier heb ik destijds begrepen dat hij via Modbus (RS485) aangestuurd kan worden.
Ik heb de RS485 commando’s van de warmtepomp gekregen, en als bijlage bij deze post gedaan.
Wellicht heb jij of heeft iemand hier iets aan…








Hoi Sander,
Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels ook een soortgelijke oplossing gevonden met home-wizzard shakelaars. Ook kan de home-wizzard de opbrengst van mijn zonnepanelen (via enphase koppeling) combineren met het overige verbruik (gemeten via de P1).
Ik heb een aparte flow gemaakt die de zwembadpomp inschakelt op een vast tijdstip.
Verder heb ik een aparte flow gemaakt die op hetzelfde tijdstip ook de Weau inschakelt onder bepaalde condities (én de doeltemperatuur instelt naar 27gr.).
Als condites check ik nu buitentemperatuur maar zou hierbij ook opbrengst kunnen gebruiken van de zonnepanelen, rekening houdend met de het overige verbruik.
Als de WP inschakelt, laat ik hem die dag gewoon 4 uur aanstaan. De WP regelt zelf dat hij terugschakelt als de doeltemperatuur bereikt is.
Verder heb ik een flow die de zwembadpomp uitschakelt na 2 uur, als de WP niet aan staat,
en een flow die de beide apparaten uitschakelt na 4 uur. Bij die laatste flow zet ik eerst de temperatuur van de WP terug naar 14gr. zodat de pomp rustig kan uitschakelen. Daarna zet ik dan na een minuut de zwembadpomp en de Weau uit.
Dit werkt op zich prima.

Die modbus sturing is wel interessant, alleen weet je ook hoe kun je dit aansturen via Homey?

met vriendelijke groet,
Christiaan

nee, weet ik helaas niet hoe je die kan aansturen.
hoe schakel jij de WP terug in temperatuur met een flow? (via welke communicatie?)

zag op een ander forum (HA) dat je de WP kan aan sturen met Tuya local integration, maar hoe stond er niet bij.

Hoi Christian, hoe stel jij de temperatuur via Homey dan in op 27 graden en terug op 14 graden?

Hoi Sander,
De Weau kun je als apparaat koppelen in Tuya. Hun eigen App is feitelijk een Tuya App.
In Tuya heb ik een scene gemaakt die weau inschakeld en de temperatuur aanpast als de buitentemperatuur boven de 16° is.

Ik roep dan deze scene aan in vanuit de Homey flow als legacy scene.

zie screenshots.
(de temperatuur heb ik aantal keer aangepast dus die klopt niet in alle omschrijvingen)