W'eau Mini inverter plus warmtepomp zwembad

Ik heb een w’eau warmtepomp en schakel die nu in zodra mijn teruglevering aan het net door de zonnepanelen meer dan 500 watt bedraagt.
Op die manier gebruik ik dus het overschot zelf om mijn zwembad goedkoop warm te houden.

W’eau Mini inverter plus 6kw

Deze warmtepomp heeft echter meerdere standen, bijvoorbeeld ‘Eco’ en ‘Boost’.
Ik zou daarom graag ook die stand willen kunnen aansturen, afhankelijk van hoeveel stroom ik over heb.

Met de standaard app van w’eau kun je via wifi de warmtepomp in- en uitschakelen, de stand kiezen (boost of eco), en de doeltemperatuur instellen. Deze App is een Tuya variant, dus je kunt hetzelfde met Tuya doen.

Nu zoek ik een mogelijkheid om diezelfde aansturingen ook te kunnen doen via Honey.
Het lukt me niet via Tuya, ook is er geen w’eau App te vinden in de homey app store. Ik kan nu alleen de pomp in- of uitschakelen door de stroom via een homewizzard energiesocket.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Er is een API koppeling en ik heb informatie gevonden over hoe je de pomp zou moeten kunnen aansturen, alleen heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

Met vriendelijke groet,
Christiaan

Hier een link naar een topic in home-assistant waarin de communicatie met een w’eau warmtepomp wordt besproken.

En een link naar een topic waar dezelfde wens is besproken maar dan voor integratie met Tuya:

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Een kanttekening: van wat ik gelezen heb, en van de warmtepomp installateur te horen heb gekregen: het is beter om een WP continu rustig te laten verwarmen, dan het ding de hele dag aan en uit te zetten.
Dat zou de levensduur ernstig beperken.

Dag Peter,

Dank voor je tip.
Dat is inderdaad een aandachtspunt.
Het blijkt ook vrij lastig om het frequent uit- en inschakelen enigzins te beperken. Zodra iemand een broodrooster aanzet, of de Quooker schakelt in is er een korte stroomafname piek die dan onherroepelijk de trigger is om de pomp uit te schakelen. Als de pomp dan uit is gaat meestal direct de trigger weer af dat er veel wordt teruggeleverd dus niet handig.

Een oplossing daarvoor zou zijn dat ik de gemiddelde stroomafname gedurende een bepaalde tijd zou kunnen hanteren als basis. Echter geen idee of dat mogelijk is.

Nog beter zou zijn dat de pomp rustig blijft draaien maar dan in een lagere stand. Het is een full inverter pomp die nu zelf de juiste stand bepaalt, echter daar zou ik ook.op.kunnen sturen. Dus bijvoorbeeld Silent, Eco, of Boost.
Daarvoor moet ik dan die API kunnen benaderen denk ik, alleen heb ik daar onvoldoende kennis over. Dus als iemand mij daarmee kan helpen zou dat zeer welkom zijn.

1 Like