Watermeter en afsluiter

Hoi,
Wie kan mij vertellen hoe ik een flow kan maken met een HomeWizard watermeter en een zigbee afsluiter.
Ik wil dat als ik weg ben en er is een lekage dat de afsluiter dicht gaat. Maar als de wasmachine of vaatwasser aanstaan en water gebruikt de afsluiter niet dicht gaat.
Kan het in de opties in de als/en/dan niet vinden.

Hoi Rob,

Ik weet niet precies wáár je de flowkaartjes niet kunt ontdekken.
Dat zou 1. onder “Apps > Homewizard” moeten zijn,

en 2. onder zone “Thuis > zone waar je je watermeter in hebt geplaatst”.

Hetzelfde geldt voor de zigbee afsluiter, tenzij je hem als generiek zigbee apparaat hebt gekoppeld: dan zijn de flowkaartjes enkel te vinden in de zone waar je hem in hebt geplaatst.

“EN” flowkaartjes
Vele apps hebben weinig tot geen EN kaartjes, omdat daar de logica kaartjes voor gebruikt kunnen worden.

Veel apps hebben de diverse waardes van de apparaten in zg. tags opgeslagen, welke jij kunt gebruiken in o.a. de logicakaartjes.

Voorbeelden

Dat kan enkel als je ook slimme Homey compatibele water- of flowmeters in hun aanvoerleidingen hebt geplaatst.

Dat heb ik ook niet gezegd!
Ik kan alleen de optie niet vinden om de kraan af te sluiten als er veel waterverlies is. Meer water dan dat de vaatwasser gebruikt.

Klopt, je was ook niet superduidelijk. Ik begreep uit onderstaande dat je dus nergens kaartjes kon vinden

.

Je bedoeld de voorwaarde bij EN denk ik?

.

Nogmaals, dat kan m.i. enkel als
1.je een flowmeter o.i.d. in de wateraanvoer zet, welke je aan Homey hangt, en
2.je vaatwasser dat zelf aan Homey doorgeeft

dan kun je deze DAN kaart voor gebruiken als voorwaarde:
“Haal de insights waarde op van apparaat [watermeter] capaciteit [L per minuut] van 0 minuten geleden”
(0 min. geleden = de tijd vanaf van de laatste wijzing)
Screenshot_20240526-181604_Firefox

gevolgt met een EN logica kaartje waarbij je de huidige waarde vergelijkt met de laatst bekende waarde [number]

Aan jou om te bepalen hoe groot het verschil moet zijn, en welke tag je van je vaatwasser beschikbaar hebt welke het huidig verbruikt meldt.