Denk dat ik hem al heb…
poeh kan mij wel wat van herinneren, omdat je 2 relais uitgangen hebt heb je ook 2 knoppen dacht ik. maar dat kon ook zomaar zijn bij de fibaro smart implant zijn. heb ik niet meer helder. ik heb destijds de 2e gewoon verwijderd en dit ging prima
Dat vermoeden had ik ook, ga die 2de toch ook niet gebruiken dus ga hem verwijderen…
Alleen geen idee of ik die indien nodig zo weer terug kan toevoegen, maar dat zien we dan wel..
Inmiddels even een verloopje gekocht om de drukmeter op een gewone (vul)kraan aan te sluiten. kan ik alvast ff testen…
Ok, dan eindelijk toegekomen aan daadwerkelijk testen van druk op de meter…
Bummer.
He-le-maal niks…
Ik had eerder een voltagemeter toegevoegd ;
Met de drukmeter onbelast geeft die 0-0.13V aan
Belast idem.
Nu de drukmeter zelfs met drukbelasting geen wijziging laat zien op de Shelly mijn knutselwerk maar weer opengemaakt ![]()
5v voeding gemeten en ok
12v voeding gemeten en ok
Drukmeter doorgemeten, deze geeft onbelast 0.5V , Ok check, maar waarom zie ik dan niet die 0.5v op de Shelly ?
Vervolgens 5v op de Shelly uni ADC gezet…
Hee, geen wijziging in de waardes on de Shelley ?
Ik ben nu even het spoor bijster, doet de Shelley het niet, moet ik een instelling aanpassen ?
Edit:
- Uiteraard kijk in op de Shelly webinterface.
- als ik druk op de drukmeter zet veranderd het voltage wel. Dus het probleem zit wel ergens in de Shelly denk ik…
Als ik hier kijk:
https://community.shelly.cloud/topic/1354-shelly-uni-voltage-meter-help/
Ground (7) ook aangesloten.
Als ik meet tussen de ADC en de ground van de 5v voeding krijg ik 0.5v, meet ik tussen de ADC en de (enige) ground van de Shelly (12v) krijg ik niks
Sluit in nu deze ground van 7 (tijdelijk) even aan op de ground van de 5V van de drukmeter…krijg in 0.48v te zien op de Shelly…
Je hebt hem op de analog in gezet (3)?
Ja, heb exact jou schema eerder in dit draadje gevolgd.
Kan het idd het massa probleem zijn ? Met aparte voeding voor de drukmeter mist de uni immers die massa ?
Van de eerdere link :
You can measure voltage connected to pin 3 if it has common ground connected to pin 7. Othervise it is not possible.
Geen idee waarom hij bij jou werkt zonder, en bij mij niet…
Klinkt wel logisch, anders is er geen circuit
Maar als je de GND samen voegt klopt het wel?
Het kan maar zo dat die van mij ook samen zitten hoor, dat ik het later iets aangepast heb. Ben eind van de avond thuis dan zal ik even voor je kijken
Een kleine afwijking, m’n fluke zegt 0,66 v en de Shelly 0,48 v de fluke is wel 4x zo duur als de Shelly ![]()
Heb nog niet kunnen testen of hij echt wat met drukverschil doet. Alleen de drukmeter met fluke kan ik blazen op de drukmeter en er krap 0,2 v bij krijgen op de shelly lukt dat niet…
Okee, ik heb destijds de fibaro implant, de uni en een fluke aan 1 gelegd en de afwijking was nihiel.
Hmm, stemt me niet heel positief. Benieuwd hoe het nu bij jou aangesloten zit.
Hoop het wel werkend te kunnen krijgen…
De plus van de usb 5 volt adapter zit direct op de plus van de sensor.
De min van de usb 5 volt adapter zit op de min van mijn 12 volt voeding (welke de shelly voorziet van spanning)
De min van de sensor zit op de min van de uni (7)
De metingdraad zit op de analog in (3)
Ps: ik gebruik niet de Shelly uni plus maar de oude, vandaar dat ik een losse 5 vdc adapter moest hebben.
Heb je al gemeten of de vdc uit de uni plus wel 5 volt geeft?
Ah, dat is dus anders dan je schema, daar zit de 5v en min (van de usb) alleen op de sensor.
De min moet dus op de ground van de uni, je hebt dat via de 12v en dan de sensor op 7.
Ik moet dus of de min van 5v naar de min van de 12v op de uni zetten of kijken of ik wegkom met de 7 aansluiten op de min van de 5v zoals ik hierboven noemde…
Check, verbinden van de min met de min van 5V werkt.
Heb hem ff quick and dirty aangesloten en heb het volgende gemeten :
0047-0.50V als hij niet aangeloten is, gok dat hij dan soort van de luchtdruk oppikt
Zonder aangesloten drukmeter registreert de Uni ca 0.13V
Met waterdruk (CV) op 1.7 registreert hij 1.75-1.80V
Met waterdruk (CV) op 2.1/2.0 registreert hij 2.1
Ik durf bijna te stellen dat V=B met een afwijking van 0.1-0.13 ?
Ik rond af op 1 decimaal achter de komma… Lijkt me zeer acceptabel t.o.v een analoge manometer…
Mooizo. Je zou het kunnen uitrekenen en dan controleren of de drukken overeenkomen met je analoge meting
Volgens mij hoef ik niets te berekenen als 2,1 Volt 2,1 Bar is toch ?
Nope. ![]()