Waterdruk meten

hallo,

ik zou graag mijn waterdruk voor lange tijd willen meten, ik heb nu al een losse manometer in de meterkast welke ik kan aflezen, echter is dit altijd een moment opname en ik zou graag het een en ander voor lange tijd willen zien.

nu heb ik bij ome ali al wel druk meters gezien bv: 5V G1/4 0 1.2 Mpa Hydraulische Druk Sensor Voor Niet corrosieve Water/Olie/gas Druksensor 1/4 "Diameter Voor Arduino|sensor sensor|sensors for arduinosensor pressure - AliExpress

echter moeten ze uiteraard ergens op aangesloten worden. maar waarop? nu zie ik altijd veel handige harry’s hier voorbij komen die met ardiuno, fibaro smart implant of zelfs een deur sensor iets nieuws maken.

wellicht hebben jullie ideen hoe ik dit kan gaan uitvoeren, zodat ik een constante waterdruk meting heb die op homey uit te lezen is.

1 Like

Poeh…
Deze kan 0-5V output geven, de Fibaro smart implant heeft 0-10V sensor inputs.
Dan zou je de meetwaarde x 2 moeten doen via een virtuele sensor bijv.
(Arduino is een stuk goedkoper gok ik :grimacing: maar daar weet ik net zoveel van als jij.)

ik heb een beetje op internet lopen lezen daar waren sommigen die het met een esp8266 kaartje deden. Deze heb ik ook bij ome Ali besteld, kijken of ik het voor een paar euro voor elkaar kan krijgen.

Hallo Robin.
Ik las dat je bezig was om de waterdruk te meten.
Is het je inmiddels gelukt?
En hoe heb je dit gedaan ?

Ja het is inmiddels gelukt via een shelly uni, de sensor geeft namelijk een signaal af tussen de 0,5V en de 4,5V en dit leest de shelly, dit krijg ik ook binnen in homey. Nu moet ik het nog omzetten naar druk.

Tevens heb ik een 2e opnemer en een analoge drukmeter besteld om te kunnen controleren of de waardes kloppen.

Oke dank je, ik ga ook ff op ontdekkingsreis. kijken of het mij ook lukt.

Zodra ik het naar wens heb zal ik hier tekst en uitleg geven, nog even wachten op de overige spulletjes van ome ali😁

Ik wilde mijn waterdruk een periode bijhouden aangezien mijn druk in de zomer erg laag was. Echter met een analoge meting is het altijd een moment opname. hierop wilde ik dit digitaliseren en na een beetje onderzoeken op internet ben ik uitgekomen bij een digitale druksensor en een shelly uni.

hierbij een overzicht voor de geïnteresseerde

benodigdheden:

  • SHELLY UNI
  • USB voeding 5 volt (alleen als je sensor meer dan 3.3V bereik heeft)
  • Voeding 12 volt
  • 1x DS18B20 temperatuur sensor
  • 1 x Drukmeter 0.5 MPA (0 tot 5 bar) (let op moet Volt terug sturen, geen milli Ampere)
  • 1 x analoge druk meter 0 tot 7 bar.

Hieronder heb ik schematisch weergegeven hoe ik het aangesloten heb, zoals je op de foto’s ziet heb ik meerdere ( door foutieve leveringen ) digitale drukmeters er aan gekoppeld en een analoge drukmeter. Tevens heb ik volgens het schema een DS18B20 temperatuur meting aangesloten.

De reden dat ik een externe 5 volt voeding gebruikt heb is omdat de SHELLY UNI maar een output VCC van 3.3 volt heeft. Aangezien de digitale druksensor een bereik heeft van 0 tot 5 volt is de output van de shelly niet voldoende.

De drukmeting stuurt naarmate het drukverschil een voltage uit, hierdoor moet je de Data draad niet aan de Shelly Data ingang koppelen maar aan de ADC Input welke een voltage kan meter van 0 tot 30 volt.

De drukmeting geeft namelijk bij een druk van 0 bar 0.5 volt door en bij zijn maximale druk bereik van 5 bar geeft de meting 4,5 volt door, heb je zoals ik ook nog een 12 bar digitale sensor wil dit zeggen dat hij bij 0 bar weer 0.5 volt doorgeeft en bij 12 volt 4.5 volt.

Tussen de 0,5 en 4,5 volt moet je dus berekenen (of analoog meten) welke druk bij welk voltage hoort. Nu heb ik om het mij makkelijk te maken ook een analoge druk meting gekocht welke ik dus kan aflezen. hieruit kan ik makkelijk bepalen welk voltage bij welke druk hoort. Hieronder zie je welk voltage ik gemeten heb door constante druk aan te houden. let wel op dat hier natuurlijk marges in kunnen zitten, maar op de tiende nauwkeurig hoeft van mij dan ook niet.

0.5 MPA sensor

1 bar = ±1.3 V
2 bar = ±2.1 V
3 bar = ±2.8 V

De temperatuursensor heb ik wel aan de VCC van 3.3 volt gekoppeld van de shelly zelf, deze had ik eerst ook op 5 volt echter kreeg ik dan vaak verkeerde waardes door zoals uitschieters van 999 graden C.

Nu heb ik dit gebruikt om mijn waterdruk te meten, maar je zou het ook kunnen gebruiken om bijvoorbeeld het Nivo van een buffervat te kunnen bepalen.

Bij vragen of opmerkingen hoor ik het graag.





1 Like

Mooi zelfbouwproject, complimenten!
Ben benieuwd waarom je de waterdruk graag wil monitoren…?

1 Like

Bedankt! nou graag willen, ik vond vorige jaar zomer tijdens de planten water geven de druk zo laag, dat ik wel benieuwd was wat de druk dan daadwerkelijk is. Hierop heb ik de analoge druk meter gekocht en op de buitenkraan gekoppeld. hieruit bleek dat ochtends en savonds het druk verschil best groot was. Aangezien ik niet elke 10 minuten naar buiten wilde gaan om te kijken dacht ik: dat moet digitaal kunnen! En aangezien er nog niet veel op internet van te vinden was dacht ik dat ga ik maken! het is eigenlijk meer een projectje om te kijken of het wil, dan het daadwerkelijk graag mijn waterdruk willen kunnen meten :rofl:

1 Like

“Niet omdat het moet maar omdat het kan” :+1::joy:

2 Likes

quote=“Robin_De_Lange, post:8, topic:63609”]
De drukmeting geeft namelijk bij een druk van 0 bar 0.5 volt door en bij zijn maximale druk bereik van 5 bar geeft de meting 4,5 volt door
[/quote]
In dat geval is de formule voor de druk:
P=5:(4,5-0,5)x(V-0,5).
In een Advanced Virtual Device kun je deze formule invoeren om de druk te laten zien.

1 Like

danku :muscle: