Wat mag je van TUYA verwachten

Hi Allen, nieuw in Homey dus dan loop je natuurlijk tegen veel vragen aan. Gelukkig staat er heel veel op (o.a.) dit forum. Ook de naam Tuya komt er natuurlijk voor. Ook in de homey app store kom ik Tuya tegen. Nu mijn vraag, wat mag ik verwachten van Tuya producten die niet in die app genoemd worden.
Denk gewoon aan een wand/plafondlamp waar “toevallig” Tuya in zit ?? of meer geavanceerd een module met wat relais en/of schakelingangen. Op de chinese sites kost dat natuurlijk zo weinig dat het uit te proberen valt maar wellicht kunnen jullie me uit deze droom helpen ? (bovendien moet mijn HomeyPro23 nog geleverd worden…)

Veel zaken lijken te werken, in plaats van de manufacturer app de tuya app gebruiken om ze toe te voegen en zo linken met homey. Zelf ben ik niet zo’n grote fan van Tuya, stopcontact relays met native wifi okay , maar verlichting en zaken die via bluetooth/wifi bridge verbonden moeten worden zijn zeer onbetrouwbaar. (bridge herstarten bij power-down bv)

Hoi Nico,

Let op, we hebben apps voor Tuya local, Tuya Zigbee en Tuya Wifi.
Screenshot from 2023-03-20 19-21-50

Voor Tuya zigbee dient een bepaald apparaat echt ondersteund te zijn door de app, al is dat tricky omdat gelijksoortige apparaten verschillende firmware kunnen bevatten.

Voor Tuya Wifi kun je in principe alles wat niet direct ondersteund wordt aansturen en uitlezen via ‘raw commands’.
Staat allemaal in het app topic als het goed is.

Ik ben via een aanbieding ook met Tuya wifi spul begonnen, en het werkt hier prima allemaal, al begeeft het 1 en ander (tussenstekkers) hier en daar na 2 jaar. Verder ben je van ‘de cloud’ afhankelijk.
Ik ben in stappen aan het over gaan naar zigbee apparaten. Heb nu Lidl lampen en tussenstekkers, en Aqara sensors. Werkt prima.

Hi Peter,

Dank voor je toelichting en het delen van je persoonlijke ervaring. Ik wil de boel inderdaad niet cloud-afhankelijk maken dus het tuya-wifi zal ik vermijden, duidelijke nadelen van die low-budget chinese handel maar het enorme aanbod van producten die in de “echte” merken niet beschikbaar zijn maakt dat het toch steeds lonkt… Ik probeer het te weerstaan :smile:

1 Like

Aqara (Xiaomi) is ook “Chinese handel” en in veel gevallen een Tuya rebranded device maar werken meer dan prima.

Mijn ervaring met Tuya is overigens goed.