Ik heb een advanced flow voor het zonnescherm en de duettes in de woonkamer gemaakt. In de flow zijn wachtkaarten van 30 minuten opgenomen. Deze zijn bedoeld om in en uitklappen van het zonnescherm te beperken als er even een wolk voor de zon komt.
Echter, het zonnescherm en de duettes reageren regelmatig binnen een periode van 30 minuten. Soms wel binnen 5 minuten.
Zijn de flowkaarten onjuist toegepast of kan het zijn dat ze niet goed werken? Is dit een bekend issue?
Je zou in een simpele flow, bv die links onderaan, een vertraging kunnen opnemen om te testen of het wachtkaartje functioneert zoals verwacht. Dan weet je of het daar aan ligt of aan je logica in de flow. Ook kan je de flow testen en zien wat er gebeurd.
Als de lichtintensiteit binnen 30 minuten wijzig, start de flow dan opnieuw neem ik aan, en heb je twee of meer flows draaien. Dan kan er binnen 30 minuten het scherm omlaag en weer omhoog gaan.
Hoe vaak kan de helderheid in die 30 minuten veranderen.
Wanneer bij een twee verandering kort na de eerste de situatie bij de bovenste lijn omkeert dan zijn 2 timer gestart.
Zo kan op een moment alle 3 de timer gaan lopen.
Hier moet je bijvoorbeeld de app
voor gebruiken.
Dan kan je de timer stoppen als dat nodig is.
Klopt. Het werken met timers leidt mijns inziens vaak tot problemen met timersâŠâŠ(DuhâŠ). Die moet je dan eigenlijk weer in tijdslijnen proberen weer te geven en begrijpen. Vandaar mijn voorkeur voor zo weinig mogelijk timers. En om eerst alle use cases compleet te krijgen. Want bij veel regen zullen de schermen ook wel direct naar boven moeten. M.a.w. eerst duidelijkheid en begrip en overeenstemming op een wat abstracter niveau dan de technische implementatie.
Homey timer is goed voor korte tijden. Voor mij is 1 minuut het maximum.
Je zet i.v.p. dat klokje de kaart âStart timer xxxâ.
Daarna gebruik je de trigger kaart âTimer xxx is afgelopenâ om de flow verder te laten gaan.
Nu kan je als extra de kaart âStop timer xxxâ gebruiken als dat nodig is.
Er zijn nog veel meer mogelijk heden die o.a. problemen van Homey kunnen ondervangen.
Zelf ben ik nog niet begonnen met advanced flows. Met de standaard flows zou ik er een paar gemaakt hebben:
een flow met een virutele knop ânet gestartâ en een virtuele schakelaar ânet ook al gedaanâ. De flow begint met een druk op de virtuele knop ânet gestartâ en als ânet ook al gedaanâ op uit staat, dan zet ze ânet ook al gedaanâ op aan en ze zet ânet ook al gedaanâ na 30 minuten op uit.
elke flow die werkt op basis van de licht intensiteit, controleert of ânet ook al gedaanâ op uit staat, anders mag ze niet door. En als ze wel door gaat, dan drukt ze op ânet gestartâ (of start de bijgaande flow) naast het andere werk dat ze doet.
elke flow die werkt op basis van de wind kracht test de schakelaar niet maar ze drukt eventueel wel op de knop (of start de flow).
Even door filosoferen: misschien kan je met 2 ânet gestartâ flows werken: ânet dicht gedaanâ en ânet open gedaanâ. Dan kan je wel steeds verder open of steeds verder dicht maar niet heen en weer.
Tip voor de âdicht doenâ flows: Gebruik ook de test of de zon onder gaat (zie âdatum en tijdâ).