Waarschuwing voor Tuya powerplug Zigbee 3.0


Ik voel het als een burgerplicht het volgende te melden: Ik heb 4 van deze powerplugs gekocht en 3 van de 4 zijn binnen een dag defect gegaan. Waarschijnlijk interne kortsluiting (stoppen vlogen er uit en in een geval zelfs de aardelek en de hoofdzekering van de betreffende fase). 2 keer aangesloten op de CV-ketel (die neemt niet veel vermogen) en een zelfs onbelast.

2 Likes

Waar heb je ze gekocht?

1 Like

Het lijkt een C E markering (en geen China Export) maarja de opdruk zegt niet zo veel.

CE kan ook China Export betekenen - Sign+ Magazine).

Weet niet of dit gaat werken maar aangekocht via:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005665327210.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.716379d2YmJ2dP&gatewayAdapt=glo2nld

Ah ja, ik heb al lang geleden besloten geen 230V apparaten van Aliexpress c.s. te kopen (nadat een telefoonoplader naast m’n bed ontplofte…). Probleem is niet dat het allemaal rotzooi is, probleem is dat je gewoon niet weet wat je krijgt.

3 Likes

Vreemd ook dat ze een model verkopen tot 20A
zover ik weet is dit type aansluiting (in Europa) altijd tot 16A
bij hogere stroom krijg je een ander type stekker.
Alhoewel als ik het lees dat dus nog niet eens aan de orde was hier.

Voor 5 euro mag je ook niks verwachten behalve ellende.

De C E markering lijkt ook niet helemaal te kloppen.
Als je de circel helemaal doortekent van de C kom je niet goed uit.
Of ik kan slecht tekenen. :wink:

@ van Tilburg,
Ik klaag verder niet maar waarschuw alleen.

1 Like

@ allen
CE (het europese keurmerk) zegt ook niet veel over de keuring en elektrische kwaliteit

kijk echt of er EU keurmerken zoals bijvoorbeeld KemaKeur / Dekra, of TüV op staan.

.

Zou kunnen, er is ook genoeg dure troep, wat kwaliteit moet lijken doordat het duur is.
Ik heb hier de allergoedkoopste tussenstekkers van Tuya (via Ali inderdaad) en van Lidl. En die van de Lidl waren ooit in de aanbieding van 10 voor 5 euro en ik ben er dik tevreden over.
Ik hang er enkel geen grootverbruikers aan, maar dat hoeft geen reden te zijn tot kortsluiting klaarblijkelijk.
Heb hier nog nooit iets ontploft gehad ook (ja nóóit nooit zeggen! ik weet het :stuck_out_tongue: )

.

Heb je ze na het ontvangen en uitpakken meteen in het stopcontact gestoken?
Dan kan vocht ook de oorzaak zijn geweest namelijk.

Dat van de hoofdzekering is toch wel vrij bizar m.i. . Meestal grijpt de groepsautomaat of/en de aardlek in (of het is een combi, de aardlekautomaat), hoofdzekering moet erin blijven.
Óf deze was al maximaal belast op dat moment, óf hij was ‘op leeftijd’, dan springen ze soms gewoon en moeten ze worden vervangen.
Ik zou ff een belletje doen naar je installateur of Liander, want de hoofdzekering hoort dit te overleven.

@Peter_Kawa
Dank voor je input.
Ik heb ze niet direct in gebruik genomen na aflevering. Heb er zojuist een open gezaagd maar zie niet direct een bepaalde component die de oorzaak zou kunnen zijn (wel roet).
Ik ben < 1/2 jaar geleden over gegaan van 1x35A naar 3x25A, inclusief nieuwe stoppenkast. Zal de installateur vragem, heb immers nog garantie.

1 Like

C E marking is Vals de ruimte tussen de c en e is te weinig, dus gewoon oplichter snel dispuut starten bij AliExpress en geld terug vragen.

Knap dat je dat ziet, m.i is het een zaak van pixels… en dat kan in de marge van de kwaliteit van de foto of opdruk zitten.

Belangrijker lijkt me of de fabrikant een ce certification heeft gedaan voor dit product.

Dus dan is het op (laten) vragen de oplossing.

(Ja ook in de circles die ik snel tekende kan een kleine afwijking zitten)

C E met tussen ruimte staat voor “China Export”

Dat ligt er aan hoe veel rumte, zie link hierboven Waarschuwing voor Tuya powerplug Zigbee 3.0 - #3 by Dijker

Meestal zijn de met weinig tussenruimte juist de verkeerde.

Precies dat.

Maar zoals de gele circel is doorgetekend in jouw voorbeeld is ook te zien dat de
C E markering niet zou kloppen.
De gele binnen circel komt te ver naar rechts uit.
Maar het kan ook aan de foto liggen natuurlijk.

Toch nog even een circel getekend in de Elvico en in een Shelly apparaat.
Kan er iets naast zitten maar verschil is wel duidelijk te zien.
Elvico:

Shelly:
Shelly klaar