Vreemd gedrag lampen gekoppeld via Philips Hue Bridge

Goedeavond allen,

Toch maar eens een vraag op het forum stellen. Ik heb al geruime tijd met veel plezier mijn Homey in gebruik. Ik heb in Homey mijn Philips Hue Bridge gekoppeld om mijn Zigbee lampen te bedienen.
Tot heden altijd alles goedgegaan. Echter nu toch een heel raar probleem waar ik niet uitkom.

Ik heb twee nieuwe lampen toegevoegd aan mijn Hue Bridge, dit zijn RGB+CCT ledstrips met een Zigbee 3.0 controller (BCCT-FUT039-Z Zigbee 3.0 MiLight LED Strip Controller RGB+CCT)

Ik gebruik de voorloper van deze controller bij een andere ledstrip en dit werkt als een zonnetje. De nieuwe ledstrips werken in de Hue app zonder problemen. Ik kan wisselen tussen kleuren/helderheid etc en alles reageert zoals verwacht.

In Homey echter is dit een heel ander verhaal. Ik heb de lampen gediscovered en deze zijn als rgb+cct ledlampen herkend. Zodra ik echter een actie op de lampen wil uitvoeren gebeurd altijd hetzelfde:

  • Lamp fade langzaam uit/aan bij het uitschakelen.
  • Lamp fade langzaam uit/aan bij het wisselen van kleur binnen Homey. De kleur veranderd echter niet.
  • Ik kan de kleuren naar de Wit-tinten tab wisselen en de wittinten zijn instelbaar. Echter zeer traag en na elke actie weer opnieuw de fade uit/in animatie.
  • Als ik de lamp op wit heb gezet kan ik niet meer terug naar kleuren wisselen. Als ik op de kleurentab klik, dan schiet deze na 1 seconden weer terug op de wit-tinten tab.

Dus eigenlijk na elke actie fade de lamp 1x langzaam uit/aan en alleen bij enkele acties voert de lamp daarna ook daadwerkelijk de actie uit.

Alle andere lampen via de hue bridge werken wel normaal binnen Homey. Ik heb al meermaals de lampen opnieuw in de bridge gekoppelt en het gedrag blijft.

Heeft iemand toevallig ervaring met de BCCT-FUT039-Z Zigbee 3.0 MiLight LED Strip Controller RGB+CCT aansturing of een logische verklaring waarom de Philips Hue app deze lampen wel begrijpt en Homey hier helemaal niets mee kan doen?

Ik heb zojuist een test gedaan door de hue bridge te koppelen aan mijn HomeAssistant instantie, hier gedragen de lampen zich wel zonder problemen. Het is dus overduidelijk een probleem van Homey in de aansturing van deze lampen.