Vragen over eerste stappen met de homey pro

Goedendag

Ik ben hier nieuw en druk doende om zo veel mogelijk te lezen er is een goede community

Ik heb de homey pro 2023 gekocht en ben aan het spelen :blush:

Ik heb een gigaset alarm systeem maar die kan niet gekoppeld worden aan de homey.

Een fibaro door sensor 2 gekocht maar wat een rampen ding is dat. Tips en trucks geprobeerd maar of het werkt of ik heb sabotage alarm.

Wie heeft goede ervaringen met andere deur sensoren die goed te integreren zijn.
Heeft dezelfde fabrikant ook goede bewegings sensoren en sirene?

Andere vraag de fibaro zwave rookmelder updated de temperatuur niet alleen bij installeren.
Dit lijkt ook met de fibaro communicatie te zijn.

Iemand tips en tricks voor goede keuze apparatuur?

Alvast super dank

Meestal is er een potentiaalvrij contact aanwezig, om zo de alarmstatus aan externe apparaten door te geven.

M.b.v. bijvoorbeeld een Aqara water sensor kun je vrij simpel een signaal naar Homey sturen.
Deze sensor heeft nl. 2 schroefjes aan de buitenkant, waar je de 2 draadjes aan kunt bevestigen.

Aqara werkt hier perfect. Da’s wel zigbee.

Ik krijg de indruk dat je nog geen zwave mesh netwerk hebt gecreëerd.

.

.

Lees alsjeblieft de regels van dit forum hier.

En dus verander alsjeblieft je thread titel naar iets wat te maken heeft met je vraag, want als je nu de titel leest, is de vraag nog steeds, wat de vraag is.

Zorg dat allebei de knopjes (achterop en intern) worden ingedrukt, anders blijft het sabotage alarm aan.

Zorg dat je de instellingen aanpast in de device’s geavanceerde instellingen, de standaard waardes staan op zeer laag (of zelfs uit?) om de batterij leven op de gezegde “2 jaar” te krijgen.

Ik zou Homey echter niet inzetten als 100% vervanging van een inbraakalarm.
Ken Gigaset niet dus weet niet hoe professioneel die is, maar Homey is dit zeker niet.

Je kan veel doen qua alarmen met Homey hoor, maar ik denk dat geen enkele domotica hub een ècht inbraakalarm vervangen kan.

1 Like

Dank Henk voor je opmerkingen. Contact gehad me Gigaset (voorheen siemens) Duitsland en die geven aan dat er geen integratie komt.

1 Like

Dank voor je antwoorden Peter.

De gigaset ga ik navragen. Ik zie achterop wel een aantal contacten maar heb geen idee wat ze precies inhouden.

De rookmelder werkt als ik hem heel dicht in de buurt van de homey pro zet.
Deze homey staat boven en is gekoppeld aan utp. Beneden in de hal staat de homey bridge (wifi) welke gekoppeld zijn volgens de app. Hier zit ongeveer 8 meter tussen en 2 betonnen vloeren.
Als ik de rookmelder verplaats van boven naar de voorkamer dan blijft de temperatuur hangen. Dit geeft mij het vermoeden op basis van jouw links dat de bridge niet zwave koppelt and de pro.

Ik ga die richting opzoeken

Dank je Caseda

Dank voor je antwoorden. Ik ga het veranderen en uitproberen

De homey pro lijkt me een heel interessant product, ik durf hem alleen niet aan te schaffen omdat ik vol zit met allerlei vragen waar ik geen antwoord op kan vinden.

Een aantal van mijn vragen zijn.

Is de Homey Pro na januari 2028 een waardeloos product omdat de ondersteuning dan stopt?

Ik zou graag meer inzicht willen in mijn energie, mijn zonnepanelen met 2 verschillende omvormers van zonneplan en fronius koppelen zodat ik een totaal score krijg over de opbrengt? Kan ik daarna ook nog mijn p1 meter van homewizard koppelen en daarnaast ook mijn verbruik automatisch te laten berekenen?

Op het forum van tweakers lees ik hele negatieve verhalen waarin wordt beweerd dat je na elke software update wel een aantal apparaten van je smarthome verliest waardoor een aantal gemaakte automatiseringen niet meer werken, zijn dit incidenten of echt een pijnpunt?

Wat maakt dit apparaat beter dan bijvoorbeeld home assistant?

Hoi Dirk, welkom.

Heb je een link waar dat wordt gemeld? Ben heel benieuwd wie dat beweert.
Ik heb er nog nooit van gehoord.
Wat wél zo is, en een erg groot nadeel:
als de Athom cloud uit de lucht gaat, is jouw Homey enkel nog een apparaat dat zijn programma afdraait, maar niet meer is te managen (login is dan onmogelijk).

Homey’s van 2016 worden nog steeds ondersteund en verbeterd. Sommige ‘nieuwigheden’ zoals Advanced Flow en Dashboards zijn via een 1malige aankoop te verkrijgen.
Dat lijkt mij een vrij lange support!

Ik snap nog steeds niets van Homey energie, maar er schijnt iets nieuws aan te komen, maar da’s nog speculatief :shushing_face:
Wat mij bereft is HA energie vrij compleet, en te begrijpen:

Kijk / zoek in de app store wat er mogelijk is:
homey.app

Op dit forum ook! We zijn namelijk geneigd om alleen te schrijven / vragen te stellen als er iets mis is.
(Bija) niemand schrijft ‘zomaar’ dat Homey bv. al 4 jaar probleemloos draait.

Ik raad iedereen aan om firmware en app updates handmatig te doen. Er zijn wel beta versies hoor, maar soms gaat er toch hier en daar iets mis.
Het feit dat auto firmware updates om 3:00 uur CET uitgevoerd worden, helpt niet mee natuurlijk.

Ik heb het niet echt meegemaakt (ruim 4 jaar, 2x Homey Pro 2019).
Het hangt ook af welke apps er worden gebruikt.
Bij ‘officiële’ apps kan het wel eens erg lang duren voor er een fix wordt uitgebracht.

Bij Homey ontbreken standaard wel de logs, maar er zijn diverse community apps die daar een oplossing voor bieden.

Het zijn verschillende apparaten. Beiden niet perfect, op verschillende gebieden.
Homey’s flow systeem is vrij eenvoudig eigen te maken, en je kunt al snel automatiseringen maken.
HA is veel flexibeler, ook qua te gebruiken zigbee of zwave controller of wat dan ook.
Voor ondersteuning van nieuwe(re) apparaten loopt HA 200% voorop.

Ik gebruik dus beide systemen, ze zijn prima te integreren met elkaar.

Tip: koop bv eerst eens een gebruikte Pro 2016 - 2019. Voor €75 zou dat moeten lukken.
Met een beetje mazzel zit “advanced flow” er ook op, een €25,- kostende uitbreiding.

Er staat op de site van Homey zelf dat ze de ondersteuning garanderen tot januari 2028, na die datum worden er geen beloftes meer gedaan.

Alleen van de Homey software. Helaas valt of staat Homey met de apps die er op draaien, en daar worden geen uitspraken over gedaan (kan ook niet, want veel apps worden niet door Athom gemaakt, dus je moet maar hopen dat alle community ontwikkelaars ook tot januari 2028 ondersteuning bieden).

Er zijn maar weinig bedrijven die harde uitspraken doen over een ondersteuningsperiode, dus ik snap dat ze officieel 3 jaar aanhouden.

De ervaring leert echter dat Athom zelfs na 8 jaar de ondersteuning van hun allereerste Homey nog steeds niet heeft opgegeven.

Sterker nog: Ze krijgen nog steeds feature upgrades, veelal gratis, en en,ele betaald voor slechts 25 euro, zoals Advanced Flows en Dashboards.

Kom daar bij veel andere bedrijven maar es om…

Ik vind heb best een beetje ingewikkeld allemaal om de juiste keuzes te maken. Heb veel Youtube video’s gekeken en veel reviews gelezen en op tweakers gekeken. Home Assitant op bijvoorbeeld zo’n green of yellow apparaat lijkt mij veels te ingewikkeld, ik ben zelf geen programmeur of app ontwikkelaar maar zou wel graag iets meer kunnen dan de standaard routines die je in de Google home app maken kan. Ik zit met problemen dat niet al mijn apparaten samen werken met zowel Google als Apple en weet soms niet meer waar ik een routine heb aangemaakt,(in homekit, google home, samsung smart things of in de app van de fabrikant zelf). Ik wil daarom graag 1 overkoepeld apparaat waar ik alle routines in zet en vanwaar ik alles kan aansturen en betere samenwerking met zowel Google assistant als siri.

Waarom denk je dat je dat moet zijn om Home Assistant te kunnen gebruiken?

Ik zie sommige gebruikers in Chatgtp scrips schrijven in een bepaalde programmeertaal om automatiseringen voor elkaar te krijgen, verder ziet het standaard scherm om automatiseringen aan te maken er veel minder gebruiksvriendelijk uit dan dat van homey en wordt home assistant vaak niet aangeraden op verschillende platforms voor mensen zonder ontwikkelaars achtergrond.

Als ik zo je ervaringen en voorkeuren lees, denk ik dat Homey een prima keuze voor je zal zijn.
Ik heb ook een tijdje naar Home Assistant gekeken, maar daar is de leercurve wel degelijk een stuk steiler dan bij Homey.

Ook Homey is niet zaligmakend en er zal best een apparaat zijn dat niet met Homey werkt (vooraf aardig in te schatten via de Homey App Store), maar het ondersteund heel (heel) veel meer dan de door jou genoemde platformen waar je ervaring mee hebt. En knoopt die aan elkaar.
Je zal geen spijt van Homey krijgen gok ik.

Denk ook dat het beste is om de homey pro aan te schaffen, kan altijd nog home assistant op mijn synology nas proberen te draaien om te kijken of ik er iets mee kan. Ik zie dat de home assistant yellow niet meer als compleet pakketje te verkrijgen is maar dat je het zelf moet samen stellen, dit terwijl ik geen idee heb wat ik precies nodig heb om het compleet te maken en home assistant erop te flashen.

Een aantal belangrijke apparaten of merken voor mij zijn: Roborock, Switchbot, Home Wizard voor de p1, Zonneplan (omvormer), Fronius (omvormer) Miele, Create (plafond ventilator), Daikin (airco), Google doorbell) Philips Hue, Ikea, Sonos, Nest (rookmelders), samsung tv, plex en Synology, wanneer ik daarmee uit de voeten kan met Homey en automatiseringen op los kan laten ben ik uit de brand.

1 Like

Kortom: je hebt het zelf nog nooit gebruikt? Tja.

1 Like

Ga je wel tevreden mee zijn als ik je gebruikte merken zo lees. En ik snap dat Homey een stuk gebruiksvriendelijker is dan Home Assistant. Ik heb beide in gebruik.

Om nog wat zekerder te zijn geeft de Homey App Store een behoorlijk goede indruk van wat wel en niet zal gaan werken:

Ik heb uiteindelijk besloten ook naar aanleiding van verschillende reacties op tweakers om eerst te kijken naar home assistant. Ik ga dit uitproberen met een Intel MiniPC Alder Lake N100. Redenen hiervoor zijn dan ik bang ben dat homey uiteindelijk wordt opgeslokt door LG en dat home assistant naar mijn indruk breder wordt ondersteund. Wel zie ik op tegen de leerkeurve en gebruiksvriendelijkheid van home assistant waardoor ik in eerste instantie voor de homey pro wou gaan.

Ik wil jullie heel erg bedanken voor jullie input.