Vraagje over "Activiteiten"

Als ik de App start, zie ik bijvoorbeeld:

En lijkt er dus recent een activiteit geweest te zijn. Dat triggert mij, want het huis is leeg (hoop ik).

Als ik dan erop doorklik zie ik (gelukkig):

Hoe moet ik dan het eerste plaatje interpreteren?

heb je ook sensoren in Thuis geplaatst? Deur-/Raam contact of een bewegingssensor?
Mogelijk een Camera die in een zone Tuin? zit en beweging detecteert?

“Thuis” staat ook op “2 dagen geleden” actief in mijn plaatje. Alles staat op 2 dagen in-actief, behalve dus op de start pagina.

Ik heb wel camera 's, waaronder een deurbel. Kan die de activiteit veroorzaken? Ik kan die bij het overzicht niet “uitzetten”, zoals ik bij de vaatwasser wel gedaan heb.

UPDATE
Ik zie dat de deurbel camera de activiteit meldt.
Dat betekent dus ook dat ik op deze manier van implementatie niet af kan gaan op activiteiten in huis…

Stap eens uit je rol van slachtoffer en klagen. Doe een gedegen onderzoek wat het probleem is en meldt dit dan aan de juiste partij.

Om te beginnen: in welke zone zit dan die camera? En start de Homey app eens opnieuw zodat je scherm zeker de meest actuele data weergeeft. Want hoe kan alles nu op twee dagen geleden staan?

1 Like

Zijn deze twee sceenshot’s direct na elkaar genomen?

want dan is het vreemd en zou de Tegel Activiteit iets anders aangeven dan de Zone.
en is Thuis dan het hoogste niveau zone (de root) of een daar onder?
Mogelijk zou dat bij Athom support gemeld kunnen worden als issue.

Daarnaast wat Rmb schrijft,
welk merk/type camera?
kun je die niet uitsluiten van zone activiteit dan zou je dat bij de developer kunnen vragen.

en je zou kunnen experimenteren door je huis te liften naar een Zone en daarnaast zone’s tuin / oprit / garage en een Camera daarin plaatsen.

1 Like

Zoals @Dijker ook aangeeft: bij apparaten die activiteit kunnen triggeren heb je doorgaans in de instellingen van het apparaat een optie om het apparaat uit te sluiten van zone-activiteit. Hieronder een voorbeeld van een bewegingsmelder:

Wellicht dat die optie ook beschikbaar is voor je deurbel.

1 Like

@Dijker
Bedankt voor je suggestie inzake de camera 's. Deze staan niet in het lijstje van activiteiten triggers (zie boven), maar desondanks triggeren ze wel een activiteit / zone. Weer wat geleerd :partying_face:

@Rmb

Eh, volgens mij draag ik al sinds 2016 bij door anderen te helpen. Sterker nog, mijn artikelen over Homey en Athom in Nederlandse computerbladen hebben mogelijk zelfs bijgedragen aan de populariteit. Bovendien kan ik - zelfs na zorgvuldig lezen - nergens “een klacht” ontdekken in mijn vaststelling noch vraag.

Mijn huisgenoten en ik zijn 3 dagen niet thuis. Dan is het niet gek dat "

Sterker nog; dat moet zo staan!

Fijne dag!

1 Like

NEE dus. Elk apparaat zit in een zone. En als een apparaat een activiteit triggert, zal de desbetreffende zone actief zijn. Het kan dus niet zo zijn dat er een minuut gelden een activiteit is geweest, zonder dat de desbetreffende zone actief is, zoal @Dijker ook al aangeeft.

En voor wat betreft “zeuren”: cest le ton qui fait la music: “nu kan ik het niet gebruiken waarvoor ik het wil gebruiken”. Hoe wil je het dan gebruiken? Leg dat dan even uit, dan kan ik een oplossing bedenken. “Activiteiten” geeft een (geaggregeerd) overzicht, zodat je bv bij een alarm snel kunt zoeken welk apparaat een alarm gegeven heeft. Dat overzicht moet dan wel kloppen met de onderliggende apparaten, zoals je terecht opmerkt. Dan ligt daar je eerste probleem om op te (laten) lossen. Heb je de Homey app al opnieuw gestart? En wat was het resultaat? Kun je het probleem reproduceren door nog eens op de deurbel te drukken? Of een andere sensor te activeren?

Er is simpelweg iets eigenaardig aan de “Activiteit” functionaliteit.

Het Apparaten scherm in de App meldt een recente activiteit:

Daar schrik ik van, want niemand is thuis!

Als ik erop klik openen de zones. Die staan vervolgens allemaal (!) op niet actief.

Klik ik door op een zone waarvan ik weet dat daarin meerdere zones zitten (en een deurbel die kennelijk de boosdoener is. Dank @Dijker !), dan is die zone ook inactief:

Sterker nog, in die zone (Hal) is de camera niet eens opgenomen cq zichtbaar:

Dus was het verwarrend om slapende zones tot op het laatste aggregatie niveau te zien, terwijl er wel activiteit(en) gemeld worden.

Dus, @Rmb , dat kan dus wél: een activiteit melden terwijl alle zones in slaap staan. Dat was de verwarring en reden van het starten van dit topic.

@SunBeech
De deurbel camera staat niet in het activiteiten overzicht. Dat is vreemd, want deze triggert wel een activiteit. Ik heb deze nu uitgesloten. Dank voor de tip!

TL;DR
Het Icoon “Activiteiten” toont ook activiteiten van apparaten die niet in het activiteiten zone overzicht staan, bijvoorbeeld een deurbel.

Maar dan doet Homey iets fout toch? Als je de camera eens tijdelijk in een andere zone zet, misschien verschijnt ‘ie dan wel in het overzicht?

Vandaar dit topic …:wink:

Hier zie je dat de vaatwasser uitgesloten is van “zone activiteiten”. Ook zie je dat de video deurbel niet eens voorkomt in het lijstje maar dus wél meedoet aan zone activiteiten:

Het lijkt mij een bug dat een apparaat niet voorkomt in bovenstaande lijst, maar in zijn eigen instellingen wel ervan kan worden uitgesloten.

Ik zal dit bij Athom melden.

2 Likes