Zone activiteit alternatief activeren

Beginnersvraagje…
Homey pro 2023, up to date firmware:

ik heb een thuiswerkplek op zolder, nu zou ik graag een bericht krijgen als ik daar aan het werk ben en mijn bewegingsmelder onder de carport beweging detecteert.
die melding wil ik via de sonos laten uitspreken, dat lukt allemaal prima echter wil ik dat alleen als ik daar aan het werk ben, zodat als ik een keer 's nachts thuiskom die speaker begint lawaai te maken. nu lijkt mij zone activiteit daar perfect voor.
nu heb ik met een bewegingsmelder getracht die zone activiteit te triggeren maar ik zit blijkbaar met enige regelmaat te stil achter mijn bureau en dan werkt het dus niet meer.
nu is mijn vraag, kan ik zone activiteit ook triggeren met een slimme stekker? dus zolang als mijn monitor aan staat dat de zone op actief komt te staan?

Als die slimme stekker in die zone zit…

uiteraard, dat zit hij.
ik neem aan dat ik dan een flow moet maken om Homey te laten weten dat als er meer dan X Watt gebruikt wordt dat dan de zone als actief moet staan toch?
daar kan ik dus geen kaartjes voor vinden

Je hebt gelijk slimme stekker in zone heeft niet veel zin.
Wat je wel kunt doen is een flow maken:
ALS: er beneden beweging is
EN: de slimme stekker is aan. (Dan moet je deze wel uitzetten als je stopt en weer aanzetten als je begint.
DAN: alarm geven.

Je kunt ook een timer gebruiken.
ALS: beweging boven, counter starten met bijv.15 minuten.
Als je bewegingmelder na enkele minuten weer beweging ziet, wordt de counter opnieuw op 15 minuten gezet.

ALS: beweging beneden
EN: timer loopt
DAN: alarm!

Of gewoon alleen alarm geven tussen 7:00 uur en 18:00 bij beweging beneden.

Bedankt voor het meedenken Hugo,
zulke oplossingen had ik eerder ook voor het schakelen van verlichting ed. maar om mijn hele reeks met Flows een beetje overzichtelijk te houden blijf ik voor nu het liefste werken met de ingebouwde activiteit van Homey. het beste is het dan om gewoon een FP2 sensor neer te zetten, maar eigenlijk ben ik benieuwd of zone activiteit anders dan met deurcontactsensor en bewegingsensor getriggerd kan worden (vind die fp2 sensor tikje te prijzig)

Misschien een deur/raam sensor gebruiken in je werkkamer? En die ergens aan bevestigen zodat het contact verbroken is als je op je werkkamer bent (dan is zone actief) en gesloten als je niet op je werkkamer bent? B.v. de klep van je laptop, de bureau stoel en je bureau, of deur van je werkkamer open/dicht (inverteer daarvoor de werking van de sensor, kan b.v. met Aqara)

Of je maakt een virtuele aanwezigheid sensor die je aan/uit zet op basis van vermogen van je monitor? Dus als vermogen monitor stekker veranderd en vermogen > X, dan virtuele aanwezigheid sensor aan, en andersom.

1 Like

Topper!
het was even puzzelen (heb nog nauwelijks advanced flows) maar het lijkt erop dat het me gelukt is.
vanavond even een nieuwe slimme stekker koppelen en achter de monitor zetten en dan moet het goed zijn, heb voor nu ff een willekeurige slimme stekker gepakt puur om te testen en het werkt :partying_face:

Fijn dat mijn suggestie je heeft geïnspireerd voor een oplossing.
Misschien kun je de trigger ook koppelen aan het aan en uitzetten van een (slimme)(bureau)lamp in je werkkamer.

ja van dat soort dingen houd ik wel, echter moet ik daar weer een geschikte armatuur voor vinden. ik heb een nogal haat liefde verhouding met slimme lampen. ik vind het maar onhandige dingen.
zodra de spanning eraf is doet hij het (uiteraard) niet meer. maar om nou overal draadloze afstandsbedieningen neer te leggen om een burolamp aan en uit te moeten zetten is ook niet mijn ding.
bovendien als een burolamp een schakelaar heeft zal mijn vrouw daar gewoon op blijven drukken en vervolgens klagen dat een slim huis best dom kan zijn, om die discussie te vermijden blijft het een domme lamp haha

Jep herkenbaar, die situaties heb ik hier in huis ook. Daarom alleen slimme lampen in de basisverlichting die helemaal automatisch aan en uit gaat, en met één knop bij de woonkamer deur uit kant. Of op plekken waar ik voornamelijk zelf alleen de bediening doe. In de slaapkamer ook nog, bij de deur de lampen aan met de hoofdschakelaar en uit met knopje naast het bed, die mag nu niet meer weg :joy:

haha ja mooi, mijn moeder past ook nog wel eens op in ons huis, daarom heb ik vrijwel alleen maar domme lampen met zigbee schakelaars. dus als mijn moeder (of visite) toch op schakelaars willen drukken is dat prima. tevens ben ik groot fan van Ecodim dimmers, die zijn echt top. ons huis heeft in bediening niets ingeleverd en is qua functies onzichtbaar veel uitgebreid. zeker na de overstap van ha naar Homey wat een verademing om nu zelf met flows aan de gang te kunnen zonder gezeur over entiteiten ed.

Ik weet niet of je een PC gebruikt en over een Netgear Router beschikt. Met een Netgear Router kan je met de Homey Netgear app de aanwezigheid testen op basis van de status van het IP adres van je PC en daarmee de zone op actief zetten.

Ik heb eenzelfde opzet. Ik heb een stroommeter op mijn monitor staat. Verbruik betekent aan het werk.

Daarnaast heb ik meerdere Wifi punten van ubiquity. Via de bijbehorende app voor Homey kan je op basis van het wifi punt waar je telefoon mee verbonden is bepalen waar iemand is in huis.

Een derde mogelijkheid is een variabele maken waarin je de naam van de laatst geactiveerde bewegingsmelder in opslaat. Dat werkt echter alleen als je alleen thuis bent.

Succes