Vraag: veiligheid voor zigbee z-wave

Hallo,

Sinds geruime tijd gebruik ik klikaanklikuit met de internet hub. Pas geleden enkele IKEA onderdelen gekocht schakelaar, lampjes en hub. Gewoon om samen met Google een lamp en een tv aan of uit te doen.

Nu overweeg ik een Homey te kopen en daar b.v. raamsensoren en verwarming te koppelen etc.
Graag wil ik voorkomen dat iemand “in de omgeving” zaken kan bedienen of uitlezen.

Kan iemand mij wat tips of links geven hoe ik een en ander veilig kan gaan combineren aub.
Er is veel info op internet maar ik raak de weg wat kwijt met termen zoals “trust center” en “ieee802.1.5.4 join request” enzo.

Begrijpt Homey b.v. White/Black list op basis van een mac adres. Dat werkt b.v. met WiFi op de fritzbox.
Maar of dit een oplossing is voor z-wave, zigbee…

Ad

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, denk ik. Maar als je je onderdelen koppelt aan Homey dan kan niemand daarbij. Volgens mij heeft ZigBee gewoon encryptie als je het product gekoppeld hebt.
Waarom zou je in godsnaam met mac-filtering gaan werken? Als je niemand verder toegang geeft tot de Homey app (als in een user toevoegen) dan kunnen ze je Homey niet besturen.
En je gasten kunnen niet met een Hue afstandsbediening je lampen bedienen of uitlezen.

Renzo,

Bedankt voor je antwoord.

Er komen steeds meer IOT apparaten op de markt en ik wil graag voorkomen dat “ergens” een standaard setting zo staat dat inloggen heel simpel is.
Een echte pro hou ik toch niet tegen maar het verschil met de deur open laten staan of gewoon op slot doen…
Daarom probeer ik te begrijpen hoe een en ander werkt.

Ad

Ik heb een Home-mini van Google En ja ik zet op dit moment een lamp aan met spraak.

Wat ik graag wil is mezelf wat verdiepen in de Homey vandaar mijn vraag mbt informatie omdat het mij nog niet gelukt is dit te vinden in het forum.

Nee, ik maak me niet druk maar weet graag waar ik mee bezig ben en had verwacht dat iemand mij kon helpen.

Voor de leek stel ik:
Maak je geen zorgen om je wifi, Homey, zigbee of z-wave. De standaard instellingen zijn secure zeker met een goed wachtwoord zolang je dat niet deeld.

Blijf weg van infrarood, klikaan klikuit basic en andere 433 Mhz of 868 Mhz systemen.

En wees kritisch naar bijvoorbeeld Chinese cloud diensten zoals tuya (en afgeleide merken zoals oa LSC van de Action die van de Tuya cloud gebruik maken).

Oja en vrijwel alles is op termijn te kraken, vraag is wie je vijand is.

@Dijker,

Dankje voor de tips!

Ik weet dat het een wat ouder topic is, maar mag ik toch nog iets vragen over de tuya apparaten?

Wanneer de App van Tuya zelf gebruikt wordt met bijvoorbeeld een zigbee apparaat kan ik me voorstellen dat er data uitgewisseld wordt met de (Chinese) Tuya cloud. Maar wanneer ik zo’n goedkoop Aliexpress Tuya zigbee schakelaar/stekker/lamp aan Homey koppel, is er dan alsnog ergens een link met de tuya cloud? De communicatie met zigbee blijft toch lokaal met Homey (naast Homey’s eigen cloud dan)?