Voordeur verlichting feller branden na aanbellen

Hallo allen,

Ik ben redelijk nieuw met Homey en loop nu dan ook vast met een verlichtingsflow voor de voordeurverlichting.

Deze moet aan gaan na zonsondergang tot 23:00 op 20% als wij thuis zijn (dit is gelukt).
Zodra de deurbel gaat moet de verlichting voor 180sec. naar 85% gaan.
Hier gaat het dan ook mis. Zodra de deurbel word ingedrukt gaat deze wel naar 85%, maar gaat niet terug naar de 20%. Ik ben bezig geweest met een vaste dim stand of een relatief dim-niveau van 65%.
Kan iemand mij vertellen wat ik vergeet?

Huidige Flow:
ALS
knop is ingedrukt

EN

  • Na zonsondergang
  • Flow voordeurverlichting is ingeschakeld

DAN
" lamp entree"
Zet relatief dim-niveau 65% voor 30sec. na 3sec.

De verlichting gaat nu wel feller branden, maar gaat niet terug naar orginele stand na afgelopen van de timer.

Zie graag jullie ideeën tegemoet.
Groet,
Robert

Je maakt een timer aan. Ik gebruik hiervoor de app Countdown. Dan voeg je in je bestaande flow als laatste start timer 180 sec toe.

Nieuwe flow ALS timer leeg(nul) DAN licht naar dim 20%

Kleine toevoeging ik heb een Homey bridge… :face_with_diagonal_mouth: Dus dat houd in dat ik de countdown app niet kan gebruiken

Bij het DAN gedeelte een kaartje toevoegen met een vertraging van 180 sec zet naar Dim 20%

Ah oke duidelijk.
Wat ik alleen niet helemaal begrijp is waarom ik een extra timer moet aanmaken als ik dit ook al het aangegeven bij de DAN functie van de flow. Hier zeg ik toch ook dat dat ik de lamp voor een bepaalde tijd naar een x% wil zetten
.

Timer heeft als voordeel dat als dezelfde actie nogmaals gebeurd, de timer zich weer reset naar 180 seconden. In het geval van de deurbel niet heel logisch😉

Ik gebruik de timer met name als er beweging is. Vb als ik in de garage loop, bij beweging zet lamp aan en na 2 minuten zet lamp uit. Zolang er nu beweging is wordt de timer steeds weer herzet naar 2 minuten. Op die manier sta ik niet in het donker

zojuist getest en het werkt nu naar behoren. Weer een frustratie minder :grinning:.

Nu nog een sensor op je voordeur, zodat het ligt aan blijft zolang je de deur nog open hebt. Als het gesprek aan de deur dan langer duurt dan 30 seconde dan sta je niet weer in het donker :slight_smile:

Kan je gelijk als alarm sensor gebruiken bij afwezigheid

Maar wel mooi dat het nu werkt met wat hulp van hier :+1:

Dat is inderdaad stap 2 :wink:. Ben nu aan het kijken welke ik het beste daarvoor kan aanschaffen. Vind die van Fibaro nog best aan de prijs.
Dus mocht je suggesties hebben, hoor ik het graag.

Aqara of Xiaomi sensoren werken wel goed en zijn ook niet heel erg duur.
Gebruik ik ook oa bij de voordeur.
Bij aanbellen gaat de lamp aan en na 40 seconden uit.
Bij aanbellen gaat de lamp aan, doet iemand de deur open dan blijft de lamp aan, gaat de deur weer dicht gaat de lamp na 20 seconden uit.

Ja da zou ook mijn eerste idee zijn Aqara sensoren. Werken die ook met de bridge?

https://homey.app/nl-nl/app/com.xiaomi-mi/Aqara/

Mijn voortuin is een aparte zone. Ik heb ook een camera op de bel. En dan gebruik je heel simpel de zone activiteit. Als je de voordeur (contact) ook in die zone zet blijft de zone actief. En dan schakel je de lamp uit als de zone is inactief voor… min.

Zo iets heb ik ook.

Zodra er iemand aanbeld gaat het licht aan.
Mocht er niemand opendoen dan gaat het licht weer uit na een bepaalde periode.

Doe je dus wel open dan is het licht gewoon aan bij de voorkant van het huis.
Doe je de deur weer dicht, dan gaat het licht weer uit na een bepaalde tijd.

Ik had vroeger ook nog dat net als de achtertuin de voorkant ook in een soort sfeerstand aan ging wanneer de zon onderging maar dat heb ik uitgezet. De buren hebben inmiddels zoveel licht waardoor de camera dan niet meer in de nachtstand gaat hahah dus de lamp gaat niet meer in sfeerstand

super handig allemaal