Verlichting bij de voordeur na aanbellen

Ik heb sinds een paar weken een Homey en dat bevalt eigenlijk nog best goed.
Maar nu ben ik bezig om de buitenlamp aan te laten gaan zodra er word aangebeld.
Dit werkt ook en ik maak ook gebruik van de Countdown timer.
Het werkt nu zo, Aanbellen, lamp gaat aan, na 3 minuten gaat de lamp weer uit. Maar ik ben ook nog bezig geweest dat als de lamp aan is gegaan na aanbellen en de deur gaat open dat dan de lamp niet uit moet gaan na 3 minuten. Lamp moet dan uitgaan na bv 20 seconden nadat de deur is dichtgegaan.
En de lamp moet niet uitgaan als de buitenlamp al aan was voordat er is aangebeld.
Ik heb dit nu wel voor elkaar maar heb daar 6 flow kaarten voor nodig gehad.
Ik heb geen gebruik gemaakt van logische kaarten en heb flows gestopt en weer gestart in een flow.
Dat lijkt mij een beetje een omweg.
Maar ik kan nergens iets vinden waar "“logic” ja/nee duidelijk word gebruikt.
Kan iemand mij de juiste richting op sturen?

Dank je wel, ga ik mee aan de slag.

Ik heb het een paar keer doorgelezen en ben er de hele middag mee bezig geweest maar ben er nog niet uit.
Ik kan wel zeggen ja/nee maar wat moet je dan weer met die uitslag doen. Waar laat je dat, Heb ook het voorbeeld van de wasmachine uitgeprint en erbij gelegd voor het idee maar ook dan kom ik er niet uit.
Het moet worden zoal dit.
Aanbellen, (contact gaat aan en meteen uit), indien lamp is uit,
lamp aan,
lamp uit na 3 minuten indien er niet word open gedaan,
word er wel open gedaan blijft de lamp aan totdat de deur dicht gaat,
dan na 20 seconden lamp uit.

Indien tijdens het aanbellen de lamp reeds aan was dan blijft hij aan.

Als iemand een voorzetje wil geven van een flow dan graag.
De tijden dat de lamp aan moet tussen zonsopgang en zonsondergang of gewone tijden moet wel lukken.
En als de lamp aan is nadat er gebeld word en de deur is open en men belt nog een keer, dat moet ik ook wel voor elkaar krijgen. Hij gaat dan niet meer uit.

Ik ga ook nog even verder op zoek.

6 flows is niet erg hoor en al zeker niet als het daarmee werkt!

Ik vind 5 of 6 flow ook niet erg. Maar het is wel netter als ik het met ja/nee of true/false voor elkaar kan krijgen vind ik.
Bij de deur van de poort heb het hetzelfde gedaan. Poort open, lamp aan maar doe je meteen de poort open als de lamp is aangegaan blijft hij aan ipv dat hij uit gaat omdat hij uit was.
Hier heb ik het ook gedaan met flows in en uitschakelen.

Het ging mij meer om het nette van een flow en om te leren hoe dat werkt.
Vandaar.

Mogelijks om deze te sharen? Misschien kunnen we ze zo optimaliseren

Dat zou ik kunnen doen. Moet eerst even kijken hoe ik hier een plaatje neerzet.
Alleen mijn flows zijn wat schakelaars betreft nog niet compleet. De deurschakelaar is nu een bewegingsmelder maar dat doet aan de werking niks af natuurlijk.
Ik “oefen” de flows achter mijn buro met losse sensoren en een slimme lamp.

Volgens mij staat er nu iets.
Maar om misverstanden te voorkomen. De door/window sensor is nu even de bel en de bewegingsmelder is de deur.
(De bel is in het echte gebruik een gemodificeerde kaku deursensor die ik heb aangepast. Contact word gemaakt en na 2 seconden verbroken.)

01

02

03

04

05

06

Ondertussen ben ik er wel aardig uit. Het werkt zoals ik zou willen ongeveer. Niet met ja/nee of iets dergelijks.
Ik heb nog een timer aangemaakt voor de voordeur. Als er word aangebeld gaat de timer lopen voor de lamp. Indien nu de deur open gaat tijdens de timer van de lamp word deze gestopt. De buitenlamp blijft nu ook gewoon aan, ook als de timer voorbij zou zijn maar dat is logisch. Na dichtdoen van de deur word een andere timer gestart van 20 seconden en als de tijd om is gaat de lamp uit.