Lampen ongewenst aan na 00:00

Goedemiddag,

Ik heb een ikea deur sensor en smart lampen in mijn slaapkamer.
Ik wil dat de lampen tussen “na zonsondergang” en 22:00uur automatisch aan gaan als ik de deur open. Dit werkt, echter na 00:00uur gaan de lampen toch weer automatisch aan ondanks de gemaakte flows. Dit zorgt ervoor dat als ik snachts naar de wc ga de lampen allemaal aan. Niet wenselijk…

Kunnen jullie met mij meekijken en denken?

na 00:00 is het eerder als 22:00 dus gaat het licht weer aan.

Je kan beter een en kaart tussen gebruiken: de tijd is tussen

Suc6

En voor de nacht kan je ook beter de app

zonnestanden gebruiken (vind ik) en dan kan je ook tussen 2 zonnestanden definiëren.

Homey zelf kent het kaartje “het is ‘s nachts’ (‘het is overdag’ omgekeert)

(Als je geen offset nodig hebt)

Ik heb nav jullie tips de volgende flow toegevoegd.
Als ik het goed begrijp zou dit dus moeten werken?

Tussen 00:00 en 07:00 is het heel vaak nacht, dus een beetje dubbel op .

eigenlijk was je eerste prima mits je na de 2de ‘en’
en ‘het is later dan 7:00’ er bij zou zetten.

Zo?

Je wil dat het licht aangaat als het donker is. Vandaar het kaartje ‘het is ‘s nachts’

Maar je wil ook niet dat het licht aangaat als je in bed ligt en opstaat voor toilet bezoek.

Dus als je bedtijd 22:00 uur is en je om 7:00 opstaat wil je dat het licht alleen aangaat als het tussen 7:00 en 22:00 is
Met het kaartje ‘het is tussen 7:00 en 22:00’ en ‘het ‘s nachts’ samen zal het licht aangaan als de deur geopend wordt tussen 7:00 en zonsopgang en tussen zonsondergang en 22:00

Als zonsopgang voor 7:00 plaatsvindt (vanaf 12 maart tot 7 september) zal het licht ‘s ochtends niet aangaan.

Ik zou deze methodiek hanteren, waarbij je kan spelen met de variabelen om het helemaal naar je zin te krijgen

Maar dat wil ik dus niet. Ik wil alleen dat de lichten aan gaan tussen zonsondergang en 22:00uur - dus niet in de ochtend. Het lijkt mij allemaal zo makkelijk maar ik kom er niet uit :sweat_smile:

Ik heb het nog eens allemaal opnieuw gelezen maar het is voor mij eigenlijk alleen maar onduidelijker geworden.

Is er iemand die gewoon kan zeggen wat ik moet aanmaken als ik wil dat de lampen alleen aangaan na zonsondergang en vóór 22:00uur?

Als het licht ‘s ochtends nooit aan hoeft kies dan een vanaf tijd na zonsopgang en voor zonsondergang. Dan zit je met bv 12:00 altijd goed.
Dat wordt ‘tijd is tussen 12:00 en 22:00’

WANNEER het contactalarm aangaat
EN de tijd is tussen 12:00 en 22:00
EN het is na zonsondergang
DAN doe het licht aan.

De voorwaarde “tussen 12:00 en 22:00” is om zeker te weten dat ‘s-nachts om bv 02:00 het licht niet aan gaat. Omdat 02:00 ook vóór 22:00 is.

1 Like

Nee, als laatste:

Het is donker (na zonsondergang)
Het is nog geen 22:00
Het is 7:00 geweest

Resulteerd in 's avonds voor 22:00

Dus deze?

1 Like

Sorry @Juan_Taberner , als je het met deze hulp nog allemaal niet begrijpt had je misschien niet aan een Homey moeten beginnen. Niet vervelend bedoeld hoor, maar ALS x GEBEURT EN y IS VAN TOEPASSING DAN DOE z moet je wel snappen, anders kom je niet ver.

Update: beetje aangepast voor wat meer duidelijkheid.

Waarbij x een gebeurtenis is en y een conditie. Dat is knap verwarrend!
Dat is iets anders dan ALS ((X = waar) AND (y = waar)) waarin zowel x en y condities zijn.
Een normale Homey flow zou je m.i. kunnen lezen als:

START deze flow WHEN het contact alarm aan gaat
IF  ((het is na zonsondergang == TRUE) AND (het is eerder dan 22:00 == TRUE ) AND (het is voor 07:00 == TRUE)
THEN dim lamp1 naar 30%;
     dim lamp2 naar 30%;
     dim lamp3 naar 30%;
END

En waar maak je dat precies uit op?

Mannen bedankt voor jullie hulp.

Uit de discussie in deze thread. Is overigens niet vervelend bedoeld hoor.
Uiteraard staat de community altijd klaar om te helpen en hoop ik dat je veel plezier aan de Homey beleeft.

Stop eens met ALS… dat lijkt voor de meeste gebruikers een conditie,

Homey in het Engels creëert Flows:

• When… / Add Event Trigger Card
  • And… / or / or - Add Condition Card(s)
  • Then… / else - Add Actions Card(s)

Dus lees ipv Als… voortaan Wanneer… (een event plaats vindt)

Helaas vond de vertaal afdeling van Athom dat 10 jaar geleden niet logisch genoeg in ons moertaal denk ik.