Een flow vanuit een flow onder bepaalde condities op een vastgesteld tijdstip starten - hoe?

Hallo Homeys,

In bijgevoegde flow wil ik dat op dinsdag, woensdag en donderdag de benedenlampen om 17:30 u worden aangezet, als aan bepaalde criteria voldaan wordt.

Voor nu heb ik hierin een vertraging van 50 minuten ingesteld, maar dat is niet zoals ik het graag wil.

• Allereerst wil ik testen of de zon over 20 minuten ondergaat.
  • Zo ja dan wil ik testen of dit eerder is dan 17:00 uur.
  • Zo ja dan wil ik testen of het een dinsdag, woensdag of donderdag is
  • Zo ja dan moeten de lampen om 17:30 aanspringen.

Gebruik ik wel de juiste invalshoek? Ik kom er niet uit…

Alle gele verbindingen weg laten.

2 x ANY en Timer ook

De 3 blauwe verbindingen bij de dagen samen naar het aansturen van de lampen.

En dan de lampen aanzetten door een flow te enablen die om 17:30 de lampen aan zet. Dan moet je die flow weer om bv 18:00 met een andere flow disablen.
Of anders uitrekenen hoe lang je moet wachten tot het 17:30 is.

Op deze manier test je of de zon voor 17:20 ondergaat….
Want die flow kaart met de tijd checkt de tijd op het moment dat de flow runt, niet de tijd dat de zon ondergaat…

Als ik het zo lees…
Komt dit niet op hetzelfde neer als:

ALS het 17:30 is
EN de zon is al onder
EN het is di woe of do
DAN lampen aan?

1 Like

De kaart trigger 20 minuten voor zonsondergang

Yup,
Maar wat hij wil is

Als om 16:59 over 20 min de zon ondergaat, gaan de lampen 11 min eerder aan dan op di, woe, do ?

Wat gebeurt er op die dagen dat die 11 minuten uitmaken ?

Die grens gevallen zal je altijd houden.

Je kunt met een variabele werken die op dinsdag op “ja” wordt gezet als dat moet.
Dan wordt er op de dagen dat “ja” geschakeld.
Op donderdag wordt de variabele na het inschakelen weer op “nee” gezet.

Vandaag, bijvoorbeeld, gaat de zon onder om 16:30. De lampen gaan bij mij dan 20min. eerder aan, om 16:10. Dat vind ik op din, woe en don veel te vroeg. Daarom wil ik op die dagen de lampen aan laten gaan om 17:30. Naarmate de dagen weer lengen gaan de lampen steeds weer wat later aan en dan nader je een punt dat er nauwelijks of geen tijdsverschil meer is tussen het vaste tijdstip “half zes” en het berekende schakeltijdstip (20 min. voor zon-onder).

Ik heb de suggestie van Rmb eens toegepast (het uit- en inschakelen van een flow). Eens zien hoe het werkt.

“Start flow X op tijdstip Y” zou een mooie actie-kaart zijn, maar die bestaat dus niet (?).

ALS:
het is tijdstip Y
DAN:
start flow X

In dat geval zijn de gele lijnen wel nodig voor de andere dagen.

Wil je op Di,Woe en Do altijd pas om 17:30 aan hebben ? Mits na zonsondergang ?

Dan zou je voor die dagen ALS tijd 17:30 EN na zonsondergang → licht aan kunnen doen.
Dan hoef je je alleen nog druk te maken over het andere deel, want dan ineens veel eenvoudiger wordt…

Yes Johan, zo doe ik het. Veel eenvoudiger zo.

Ik kwam even niet uit mijn denk-groef :thinking:

Herkenbaar hoor, ik laat een bedachte flow soms ook ff nakijken door een ander. Verbazingwekkend hoe moeilijke of krom je soms zelf denkt. Erg verfrissend om een ander dan te laten kijken.

Bedenk wel: als pas na 17:30 de zon ondergaat zullen je lampen nooit aangaan…
Niet met mijn flow, maar ook niet met jou beoogde voorstel. daar zul je iets anders voor moeten verzinnen…

Er is echter een maar… zie ik nu.
Op di woe en do moeten de lampen aanspring na 17:30 EN ook na zonsondergang. Met mijn flow gaan de lampen ook midden in de zomer om 17:30 u aan.

Heb dus eigenlijk weer hetzelfde probleem maar dan anders

Ja ik zie het. Moeilijk om dit elegant op te lossen.

Voor nu doe ik het zo (naar suggestie van Rmb hierboven):

De 2e flow wordt ingeschakeld door de 1e, gaat wachten tot 17:30 u en schakelt zichzelf dan weer uit

Dat vang je toch af met :

Dus niet midden in de zomer…