En dan de lampen aanzetten door een flow te enablen die om 17:30 de lampen aan zet. Dan moet je die flow weer om bv 18:00 met een andere flow disablen.
Of anders uitrekenen hoe lang je moet wachten tot het 17:30 is.
Op deze manier test je of de zon voor 17:20 ondergaat….
Want die flow kaart met de tijd checkt de tijd op het moment dat de flow runt, niet de tijd dat de zon ondergaat…
Je kunt met een variabele werken die op dinsdag op “ja” wordt gezet als dat moet.
Dan wordt er op de dagen dat “ja” geschakeld.
Op donderdag wordt de variabele na het inschakelen weer op “nee” gezet.
Vandaag, bijvoorbeeld, gaat de zon onder om 16:30. De lampen gaan bij mij dan 20min. eerder aan, om 16:10. Dat vind ik op din, woe en don veel te vroeg. Daarom wil ik op die dagen de lampen aan laten gaan om 17:30. Naarmate de dagen weer lengen gaan de lampen steeds weer wat later aan en dan nader je een punt dat er nauwelijks of geen tijdsverschil meer is tussen het vaste tijdstip “half zes” en het berekende schakeltijdstip (20 min. voor zon-onder).
Ik heb de suggestie van Rmb eens toegepast (het uit- en inschakelen van een flow). Eens zien hoe het werkt.
“Start flow X op tijdstip Y” zou een mooie actie-kaart zijn, maar die bestaat dus niet (?).
Wil je op Di,Woe en Do altijd pas om 17:30 aan hebben ? Mits na zonsondergang ?
Dan zou je voor die dagen ALS tijd 17:30 EN na zonsondergang → licht aan kunnen doen.
Dan hoef je je alleen nog druk te maken over het andere deel, want dan ineens veel eenvoudiger wordt…
Herkenbaar hoor, ik laat een bedachte flow soms ook ff nakijken door een ander. Verbazingwekkend hoe moeilijke of krom je soms zelf denkt. Erg verfrissend om een ander dan te laten kijken.
Bedenk wel: als pas na 17:30 de zon ondergaat zullen je lampen nooit aangaan…
Niet met mijn flow, maar ook niet met jou beoogde voorstel. daar zul je iets anders voor moeten verzinnen…
Er is echter een maar… zie ik nu.
Op di woe en do moeten de lampen aanspring na 17:30 EN ook na zonsondergang. Met mijn flow gaan de lampen ook midden in de zomer om 17:30 u aan.
Heb dus eigenlijk weer hetzelfde probleem maar dan anders