Vil begynne med Homey

Hei,
Jeg har lyst til Ă„ begynne Ă„ sette opp en lĂžsning med Homey, men begynner fra skratch med null kunnskap.

Det jeg lurer pÄ , er om skal jeg gÄ for Athom Homey Pro, eller vente pÄ Bridge blir tilgjengelig i norske butikker? jeg har allerede beta-tilgang, men hjelper vel lite uten en bridge

Er det noe pros/cons for dette? Har prÞvd Ä google litt og leite pÄ forumet her, men finner ikke noe som kan hjelpe meg Ä avgjÞre, sÄ hvis noen har noen linker til trÄder eller sider sÄ hadde jeg blitt veldig glad. :slight_smile:

Kommer an pÄ hva som er mÄlet ditt. Skal du ha et lite, enkelt system og liker Ä betale litt hver mÄned og vÊre avhengig av sky sÄ kjÞrer du bridge. Hvis ikke sÄ kjÞper du pro. Ser mange om dagen som ikke har skjÞnte at bridge fortsatt er i beta og at det er derfor lite som forelÞpig er stÞttet. Siden mesteparten av appene til Homey er laget pÄ dugnad, sÄ kommer det sikkert til Ä ta litt tid fÞr alt er stÞttet.

Takk for svar, Andreas.
MÄlet mitt er vel Ä begynne lite nÄ, har installert dimmere med z-wave nÄr jeg pusset opp nÄ , samt har litt smart-hvitevarer, varmepumpe, roborock, yale doorman etc. SÄ blir det vel til Ä plusse pÄ med ting gradvis nÄr man gjÞr nye innkjÞp.

Jeg gikk til innkjÞp av FUTUREHOME forleden, men kjenner at jeg allerede angrer meg for at jeg ikke gikk for HOMEY PRO. Denne «fadesen» skjedde delvis grunnet dÄrlig impulskontroll og for lite kunnskap. Dilemmaet oppstÄr nÄr jeg ser at bl.a blinds fra IKEA ikke lar seg styre i FH. PÄ kort tid forstÄr jeg da at HP er veien Ä gÄ hvis min vil gjÞre maksimalt med mye utvalg kombinert med minimal kunnskap. Er det slik at alt av HUE, IKEA, og FIBARO kan integreres rett i HP uten bridger og gatewayer? Eva HAN sensor ser jeg i annen trÄd at fungerer her. SpÞr enkelt for Ä gjÞre et bytte fÞrstkommende virkedag. HÄper pÄ kjapt svar

1 Like

Jeg er i nÞyaktig samme bÄt som deg, Anders!
Jeg kjÞpte en Futurehome boks i begynnelsen av desember; tidenes tabbe!! Makan til rÊl, fullt av mangler og bugs, som Futurehome synes Ä ha minst et 2-Ärs perspektiv pÄ Ä lÞse (etter Ä ha finlest forumet) og kontaktet support via email.

Jeg har studert litt rundt Homeseer (som jeg har testet pĂ„ en Windows 10 PC med Z-Wave stick). Homeseer virker “kapabel”, men krever masse innsats og ser hĂ„plĂžst gammeldags og tungvint ut (UI/grensesnitt).
SĂ„ har jeg nĂ„ studert Homey Pro, sett alt av YouTube videoer og lest “alt” til Ăžynene svir. Alt jeg ser etter angĂ„ende stĂžtte for enheter (og som du nevner) synes Ă„ stĂžttes (med Homey Apper (plugins). UI pĂ„ telefon og nettleser ser attraktivt ut (WAF).

Det store problemet nÄ, er at jeg sitter med pengene i hendene, men ingen steder Ä kjÞpe Homey Pro!!
Gi gjerne beskjed om du finner noen som faktisk selger (har pÄ lager) Homey Pro!!!

Ja, tidenes tabbe pÄ duppeditt fronten! Kan faktisk ikke se at noen har den pÄ lager (sÄ ikke helt den komme). MÄ vel i grunn bare saumfare bruktmarkedet!? Og til FH sÄ er jeg helt enig

rÊl!!! Jeg er svoren Apple fan og Philips hub sammen med IKEA gateway funker sÞmlÞst i HomeKit. Problemet er bare at jeg vil ha mer enn det tilbyr

derfor! HÄper bare ElektroimportÞren er medgjÞrlige pÄ bytte/heving av kjÞp.

2 Likes

Har du linker til gode informative YouTube klipp?

Jeg har sett en del pÄ Homeys egen kanal (som forteller lite om det negative, naturligvis):
https://www.youtube.com/user/athomnl/videos

Generelt sĂžk pĂ„ YouTube etter “Homey Pro” (noen videoer med litt nyansering):
https://www.youtube.com/results?search_query=homey+pro

Homey Apper:
https://homey.app/no-no/apps/

For Ă„ vĂŠre forberedt pĂ„ mulige problemer, sĂžk (Google) “Zigbee problems” og “Zwave problems” og lignende. Det stĂ„r masse (her pĂ„ Homey forumet) om svake signaler/dĂ„rlige interne antenner bl.a., inklusive lange diskusjonstrĂ„der om modifiseringer med nye antenner osv. Det dreier seg nok i stor grad om Ă„ “designe” gode Zigbee og Z-wave mesh nettverk, gjerne med ekstra “mesh-routere” om nĂždvendig. SĂ„ avhenger vel ogsĂ„ din suksess av hvilke enheter du har, hvor de er plassert, og avstander mellom dem

Uansett, jeg sitter klar med pengene, nÄr noen fÄr inn pÄ lager igjen

Synd Ä hÞre at Futurehome ikke funker etter forventningene. Alt er ikke bare roser pÄ Homey heller, men de har et relativt modent og fleksibelt produkt, med bred stÞtte, det er helt sikkert. Sjekk nÞye at tingene du skal bruke Homey til er kjent for Ä vÊre stabile med Homey fÞr du kjÞper dem, sÄ er mye gjort. Homey har ogsÄ masse forbedringspotensiale pÄ Ä vÊre enda mer brukervennlig for ikketeknologer og uten tredjepartsapps, sÄ jeg hÄper de fortsetter med et hÞyt innovasjonstempo.

1 Like

Hei Axel

Futurehome lar meg fÞrst og fremst ikke bruke mine vesentlige innretninger fra ikea, som er blinds og en del sensorer. I tillegg finner jeg det svÊrt vanskelig Ä assosiere brytere og funksjoner mot f.eks pÊrer. FH takler heller ikke alt utstyret fra Philips dessverre. Jeg hadde kort og godt forventet meg mer av produktet, og jeg er skuffet over at selger ikke informerte bedre rundt produktet, noe de skal fÄ vite pÄ en konstruktiv mÄte. Jeg kjÞpte min FH hos ElektroimportÞren, og de har ikke vÊrt annet enn imÞtekommende tidligere. De selger ogsÄ Athom Homey Pro og jeg tar det for gitt at jeg fÄr bytte (sÄ fort de har pÄ lager). Ellers ser det ut til at Homey fikser mine problemer, pÄ papiret.

1 Like

ElkjÞp ser ut til Ä ha 25+ pÄ nettlager. Har bestilt, sÄ fÄr vi se om den dukker opp :slight_smile:

Hvor hos ElkjÞp ser du det? Finner den ikke pÄ sÞk

Ser at den nÄ er borte igjen. Har sÞkt pÄ den i hele helga og plutselig var den tilgjengelig pÄ ElkjÞp sine sider. Har bestilt og fÄtt bekreftelse pÄ bestilling med levering 19-20 januar.

Fikk kjĂžpt meg en i begynnelsen av februar. Power fikk inn et parti da. Har satt opp et lite oppsett med 5x z-wave dimmere 2x ikea-pĂŠrer. Yale Doorman , varmepumpe, oppvaskmaskin.
Flows funker veldig bra. Planlegger Ă„ bytte ut termostater og oppgradere flere ting til Ă„ stĂžtte Homey. Er gĂžy dette.

2 Likes

Fikk du den? Jeg bestilte med levering 25/2, de dro pengene sporenstreks, men stÄr fortsatt bare som ordre mottatt og er umulig Ä finne nÄ.

Og der ringte Elkjþp og sa at de ikke kan skaffe lengre fra leverandþr. Ordre kansellert

Dukker stÞtt og stadig opp Pro til salgs pÄ facebook, sÄ kan anbefale Ä fÞlge med der. Ellers sÄ kjÞrer min 2016 fortsatt helt opp, sÄ man mÄ ikke ha pro

1 Like