Vil begynne med Homey

Hei,
Jeg har lyst til å begynne å sette opp en løsning med Homey, men begynner fra skratch med null kunnskap.

Det jeg lurer på , er om skal jeg gå for Athom Homey Pro, eller vente på Bridge blir tilgjengelig i norske butikker? jeg har allerede beta-tilgang, men hjelper vel lite uten en bridge…

Er det noe pros/cons for dette? Har prøvd å google litt og leite på forumet her, men finner ikke noe som kan hjelpe meg å avgjøre, så hvis noen har noen linker til tråder eller sider så hadde jeg blitt veldig glad. :slight_smile:

Kommer an på hva som er målet ditt. Skal du ha et lite, enkelt system og liker å betale litt hver måned og være avhengig av sky så kjører du bridge. Hvis ikke så kjøper du pro. Ser mange om dagen som ikke har skjønte at bridge fortsatt er i beta og at det er derfor lite som foreløpig er støttet. Siden mesteparten av appene til Homey er laget på dugnad, så kommer det sikkert til å ta litt tid før alt er støttet.

Takk for svar, Andreas.
Målet mitt er vel å begynne lite nå, har installert dimmere med z-wave når jeg pusset opp nå , samt har litt smart-hvitevarer, varmepumpe, roborock, yale doorman etc. Så blir det vel til å plusse på med ting gradvis når man gjør nye innkjøp.

Jeg gikk til innkjøp av FUTUREHOME forleden, men kjenner at jeg allerede angrer meg for at jeg ikke gikk for HOMEY PRO. Denne «fadesen» skjedde delvis grunnet dårlig impulskontroll og for lite kunnskap. Dilemmaet oppstår når jeg ser at bl.a blinds fra IKEA ikke lar seg styre i FH. På kort tid forstår jeg da at HP er veien å gå hvis min vil gjøre maksimalt med mye utvalg kombinert med minimal kunnskap. Er det slik at alt av HUE, IKEA, og FIBARO kan integreres rett i HP uten bridger og gatewayer? Eva HAN sensor ser jeg i annen tråd at fungerer her. Spør enkelt for å gjøre et bytte førstkommende virkedag. Håper på kjapt svar

1 Like

Jeg er i nøyaktig samme båt som deg, Anders!
Jeg kjøpte en Futurehome boks i begynnelsen av desember; tidenes tabbe!! Makan til ræl, fullt av mangler og bugs, som Futurehome synes å ha minst et 2-års perspektiv på å løse (etter å ha finlest forumet) og kontaktet support via email.

Jeg har studert litt rundt Homeseer (som jeg har testet på en Windows 10 PC med Z-Wave stick). Homeseer virker “kapabel”, men krever masse innsats og ser håpløst gammeldags og tungvint ut (UI/grensesnitt).
Så har jeg nå studert Homey Pro, sett alt av YouTube videoer og lest “alt” til øynene svir. Alt jeg ser etter angående støtte for enheter (og som du nevner) synes å støttes (med Homey Apper (plugins). UI på telefon og nettleser ser attraktivt ut (WAF).

Det store problemet nå, er at jeg sitter med pengene i hendene, men ingen steder å kjøpe Homey Pro!!
Gi gjerne beskjed om du finner noen som faktisk selger (har på lager) Homey Pro!!!

Ja, tidenes tabbe på duppeditt fronten! Kan faktisk ikke se at noen har den på lager (så ikke helt den komme). Må vel i grunn bare saumfare bruktmarkedet!? Og til FH så er jeg helt enig……ræl!!! Jeg er svoren Apple fan og Philips hub sammen med IKEA gateway funker sømløst i HomeKit. Problemet er bare at jeg vil ha mer enn det tilbyr……derfor! Håper bare Elektroimportøren er medgjørlige på bytte/heving av kjøp.

2 Likes

Har du linker til gode informative YouTube klipp?

Jeg har sett en del på Homeys egen kanal (som forteller lite om det negative, naturligvis):
https://www.youtube.com/user/athomnl/videos

Generelt søk på YouTube etter “Homey Pro” (noen videoer med litt nyansering):
https://www.youtube.com/results?search_query=homey+pro

Homey Apper:
https://homey.app/no-no/apps/

For å være forberedt på mulige problemer, søk (Google) “Zigbee problems” og “Zwave problems” og lignende. Det står masse (her på Homey forumet) om svake signaler/dårlige interne antenner bl.a., inklusive lange diskusjonstråder om modifiseringer med nye antenner osv. Det dreier seg nok i stor grad om å “designe” gode Zigbee og Z-wave mesh nettverk, gjerne med ekstra “mesh-routere” om nødvendig. Så avhenger vel også din suksess av hvilke enheter du har, hvor de er plassert, og avstander mellom dem…

Uansett, jeg sitter klar med pengene, når noen får inn på lager igjen…

Synd å høre at Futurehome ikke funker etter forventningene. Alt er ikke bare roser på Homey heller, men de har et relativt modent og fleksibelt produkt, med bred støtte, det er helt sikkert. Sjekk nøye at tingene du skal bruke Homey til er kjent for å være stabile med Homey før du kjøper dem, så er mye gjort. Homey har også masse forbedringspotensiale på å være enda mer brukervennlig for ikketeknologer og uten tredjepartsapps, så jeg håper de fortsetter med et høyt innovasjonstempo.

1 Like

Hei Axel

Futurehome lar meg først og fremst ikke bruke mine vesentlige innretninger fra ikea, som er blinds og en del sensorer. I tillegg finner jeg det svært vanskelig å assosiere brytere og funksjoner mot f.eks pærer. FH takler heller ikke alt utstyret fra Philips dessverre. Jeg hadde kort og godt forventet meg mer av produktet, og jeg er skuffet over at selger ikke informerte bedre rundt produktet, noe de skal få vite på en konstruktiv måte. Jeg kjøpte min FH hos Elektroimportøren, og de har ikke vært annet enn imøtekommende tidligere. De selger også Athom Homey Pro og jeg tar det for gitt at jeg får bytte (så fort de har på lager). Ellers ser det ut til at Homey fikser mine problemer, på papiret.

1 Like

Elkjøp ser ut til å ha 25+ på nettlager. Har bestilt, så får vi se om den dukker opp :slight_smile:

Hvor hos Elkjøp ser du det? Finner den ikke på søk…

Ser at den nå er borte igjen. Har søkt på den i hele helga og plutselig var den tilgjengelig på Elkjøp sine sider. Har bestilt og fått bekreftelse på bestilling med levering 19-20 januar.

Fikk kjøpt meg en i begynnelsen av februar. Power fikk inn et parti da. Har satt opp et lite oppsett med 5x z-wave dimmere 2x ikea-pærer. Yale Doorman , varmepumpe, oppvaskmaskin.
Flows funker veldig bra. Planlegger å bytte ut termostater og oppgradere flere ting til å støtte Homey. Er gøy dette.

2 Likes

Fikk du den? Jeg bestilte med levering 25/2, de dro pengene sporenstreks, men står fortsatt bare som ordre mottatt og er umulig å finne nå.

Og der ringte Elkjøp og sa at de ikke kan skaffe lengre fra leverandør. Ordre kansellert…

Dukker støtt og stadig opp Pro til salgs på facebook, så kan anbefale å følge med der. Ellers så kjører min 2016 fortsatt helt opp, så man må ikke ha pro

1 Like