Verlichting random laten uitschakelen tussen b.v. 22:30 en 23:30

Ik ben een nieuwe Homey Pro 2023 gebruiker, en ben al aardig op weg met de normale flows. Hierin heb ik er één aangemaakt die bij zonsondergang de verlichting in de woonkamer aan zet. In mijn oude KaKu ICS2000 had ik een regel die het bovenstaande uitschakelen perfect uitvoerde. Echter zie ik niet hoe ik dit in de Homey Pro 2023 kan realiseren omdat ik geen kaart tegen kom (of niet weet) waarin ik dit kan aangeven, dus wisselend binnen bepaalde uren uitschakelen. Moet ik hiervoor de Advanced flow gebruiken, ook daar kom ik het niet tegen. Bedankt voor het meedenken alvast.

Ik gebuik dit.
https://homey.app/f/E0M9u1

1 Like

Hoi Fred.

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zie het nog niet helemaal voor me i.c.m. mijn situatie, klopt het dat dit een advanced flow is? Ik ga er even goed naar kijken, en laat het resultaat weten. Groet, Cor.

Een “Wacht” toevoegen in je Advanced flow en dan met een streepje werken:

Scherm­afbeelding 2024-06-28 om 13.08.15

Hier gaat hij, eenmaal flow is gestart, willekeurig tussen de 15 en 100 minuten wachten om verder te gaan.

Is dit wat je zoekt?

1 Like

Is gewone flow maar werkt het zelfde als advanced flow tijd is random de tijden wat je insteld.

Hoi Didier.

Het lijkt er inderdaad op, ook dit ga ik bekijken en laat het weten. Ik heb echter geen idee waarmee te beginnen in de Advanced flow omgeving, dus wat de eerste kaart moet worden. Maar ik ga proberen eruit te komen. Groet, Cor.

Je begint met een “ALS” kaart “de tijd is” 22.30 uur.

Dan een “wacht” kaartje met 1-60 minuten.

En dan komt de rest van je flow

Hoi Jan-Willem en andere.

Ik heb onderstaande advanced flow in elkaar gezet, kijken of het werkt vanavond. Ben benieuwd en dank voor een ieders hulp. Vooralsnog word de verlichting geschakeld met tussenstekkers, later wordt dit vervangen door schakelbare lampen.
Ik laat het resultaat weten.

afbeelding

Nog een paar kleine aanpassingen gedaan, getest en het werkt;-) Dank voor uw hulp.

afbeelding

Hou er rekening mee dat als je even stil zit in de woonkamer deze zone als inactief wordt gezet. Het kan dus goed zijn dat je in het donker komt te zitten.

Ingebouwde vertraging heeft als groot nadeel dat de looptijd niet onthouden wordt als Homey herstart
(Ik gebruik ze zelf voor niet meer dan een paar minuten vertraging).
De flow loopt in dat geval “dus” niet verder, en de lichten gaan dan nooit uit.
Pas bij de volgende trigger om 21.30u werkt de flow weer.
Alternatief: gebruik een Chronograph timer, van welke de looptijd ook variabel, met bv. 1-60, ingesteld kan worden.

1 Like

Ik ben de Chronograph timer/kaart maar kom deze niet tegen helaas…

Je zal eerst de Chronograph app moeten installeren

Klinkt logisch, ik ga op zoek👍

Je kan bij de meeste schakel acties een vertraging toevoegen, dat het na 15-seconden of bijvoorbeeld 12-minuten gebeurt. Daarbij kan je de vertraging in 3-9 minuten specificeren, dan doet homey het random, ergens tussen 3 en 9 minuten.

Dat kan je in een flow doen door een vertraging op te nemen, dan heeft de hele flow vertraging. Bij het uitschakelen van verlichting doe ik een paar lichten direct maar daarna in een route van 15-30 seconden tot 10-15 minuten. Zodat ik rustig naar bed kan gaan en achter mij aan het licht uit gaat.

Dat toevoegen kan in my.homey.app op de acties met het rechter-muis-menuutje, kies daar voor ‘vertraging’. In de app zit in het kaartje een schakelaartje ‘vertraging’ wat deze optie toevoegt. En gebruik in alle gevallen een ‘van’ - ‘tot’ specificatie. daar tussen doet de homey het random.

Omdat ik het nog niet allemaal echt kan vinden heb ik de onderstaande flow in elkaar gezet en getest met een vertragingstimer tussen de 10 en 30 sec. Dit werkte random prima, dus aangepast naar minuten. Vanavond even afwachten of het goed gaat. Wat me wel opvalt is dat er meestal voor een wat langere vertraging wordt gekozen en minder voor de kortere. Maar ik wacht het resultaat af. Bedankt voor het meedenken, ik kon echter niet vinden wat je met “het rechter-muis-menuutje” bedoelt…
afbeelding

1 Like

Het menu-tje dat verschijnt als je met de rechtermuisknop (en uiteraard linkermuisknop voor linkshandigen) op het canvas klikt.

1 Like

Zie ik in het plaatje dat je eerst test of er nog zaken aan staan om ze daarna uit te zetten?

In de regel kan dat er tussen uit, als je alles uit wilt hebben, dan kan je ook gewoon alles uit zetten. Voor de schakelaar (of het bijgaande apparaat) maakt het niet uit, als het al uit staat is het snel klaar.
Voor de homey is het misschien wel beter om niet eerst te testen. Stel dat de homey denkt dat het uit staat maar het staat toch aan. Dan wordt het alsnog uit gezet.
En uiteindelijk maakt het je flow/programma eenvoudiger: weer een stap minder.

Enneh, met het rechter muis menuutje bedoel ik in https://my.homey.app/ dat je op de schakelaar zelf de rechter muis knop in drukt, daar zit dan een menuutje met de vertraging.

Voor wat het waard is, ik heb een speciale flow gemaakt ‘alles rustig uit’ met daar in alle schakelaars, elk met een eigen vertraging, inclusief random tijd. Zodat het net lijkt alsof ik rustig door het huis ga en de knoppen bedien.

Ik heb je tip toegepast en het werkt nu prima, waarvoor mijn dank :+1: