Velux Integra Solar met Home Active by Netatmo en Homey

Ik heb vandaag een nieuw Velux Integra Solar powered dakraam binnen gekregen dat komende donderdag geplaatst gaat worden.

Hierbij heb ik ook het Home Active powered by Netatmo (KIX300) pakket besteld.

Nou heb ik inmiddels al begrepen dat ik het beste een Connexoon kan aanschaffen om op die manier het raam en de zonwering aan te kunnen sturen…. Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat het dakraam via Somfy IO werkt….

Hoe kan ik dat nagaan? Want om een Connexoon aan te schaffen om er vervolgens achter te komen dat ik een RTS uitvoering heb daar zit ik niet echt op te wachten natuurlijk….

Iemand die hier meer duidelijkheid over kan verschaffen?

1 Like

Weet je leverancier dat niet? Je weet toch wat je hebt besteld neem ik aan :face_with_peeking_eye: :wink:

Nou, ik heb zojuist de handleiding van de KIX300 alvast even zitten doorpluizen, maar daar staat verder niets in over welk protocol er wordt gebruikt.

En de leverancier van de KIX300 is gewoon een webshop, die weten dat over het algemeen niet is mijn ervaring.

Maar ik had het idee dat het wellicht bekend was bij mede-forumleden of er vanaf een bepaald jaar een bepaald protocol werd gebruikt…

Informeren bij Velux Nederland?

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.
Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Goedendag,

Een hele verse Homey gebruiker hier, ben nu twee weekjes aan het stoeien (cq martelen :upside_down_face:) met mijn Homey Pro en heb zeker nog niet alle kennis in pacht…

Wij hebben twee Velux Integra ramen met electrische rolluiken ontsloten met een KIX300. Ik heb een paar avondjes gezocht naar een manier om de KIX300 te ontsluiten maar heb niet kunnen vinden hoe ik die gekoppeld kan krijgen aan HP.

Omdat ik al mijn automatiseringen in één omgeving wil hebben heb ik toch maar besloten om voor Somfy te gaan en heb de Tahoma switch gekocht.
Deze heb ik op basis van mijn Velux IO afstandsbediening zonder enig probleem kunnen koppelen en heb zowel mijn dakramen en rolluiken nu werkend in Homey.

Jammer genoeg kun je de meegeleverde klimaatsensor (KLA300) niet koppelen aan de Tahoma (tenminste, ik kan er niets over vinden), dan had ik die nog kunnen gebruiken voor een aantal zaken die ik ook nog wil automatiseren zoals rolluiken en ramen dicht bij hoge temperaturen en zon of het automatisch luchten en koelen op basis van meetgegevens van de ruimte (temperatuur, luchtvochtigheid en CO2)
Hierdoor is de complete KIX300 kit voor mij compleet overbodig geworden en gaat naar alle waarschijnlijkheid binnenkort de marktplaats op… wel jammer.

Voor zover ik weet is Velux en de KIX300 per definitie IO en wat je ook nog even kunt doen is kijken naar de bijgeleverde afstandsbediening, als je daar het type van kan achterhalen kun je dat in de Tahoma handleiding nakijken

Dat heb ik toevallig vanmiddag gedaan, maar meer voor de vraag of de KIX300 eventueel te koppelen is aan het Netatmo weerstation omdat KIX300 wordt aangestuurd door een protocol van Netatmo…

Maar dat gaat helaas niet.

Zou idd nog een keer moeten bellen om te vragen welk protocol de AB is van Velux Integra.

Hmmmm dus eigenlijk heb ik dan de KIX300 gewoon helemaal niet nodig…. Beter de Somfy controller aanschaffen dus :unamused:

Ja, meer heb je mijn inziens niet nodig aangezien je denk ik toch wil integreren in Homey?

Op zich draaide de KIX300 in zijn geheel prima, integratie naar Apple en Google.
De grootste tekortkoming in mijn ogen is dat je best wel automatiseringsmogelijkheden hebt maar ze nergens echt specifiek kan maken.
Ik wil kunnen bepalen met welke binnen temperatuur en buiten temperatuur er wel of niet gelucht wordt bijvoorbeeld. Ik wil meer grip en controle op zaken.
Maar als je snel tevreden bent en geen zin hebt in avonden puzzelen met een integratie platform dan werkt die prima :slight_smile:

Ik ben nu aan het uitzoeken wat voor klimaatsensor ik ga kopen om mijn binnenklimaat uit te lezen. Als ik die heb kan ik verder met het inregelen van het automatisch luchten, koelen en warmtebescherming… wordt ook nog wel gepuzzel denk ik :thinking:

Dus mocht iemand tips hebben? Ik overweeg een MCO Home CO2 Sensor aan te schaffen…

Ik heb recentelijk ook nog een Netatmo weerstation aangeschaft met een extra binnensensor. Die sensor meet de temperatuur, CO2 en luchtvochtigheid meen ik… Die is dan weer wel aan te sluiten op Homey… en dan samen met de Tahoma van Somfy die het Velux dakraam aan kan sturen… dan zou het op zich allemaal goed moeten werken… moet ik alleen zorgen dat die KIX300 terug kan worden gestuurd…

Ik heb ook even naar Netatmo zitten kijken maar wat mij niet handig lijkt is dat ze ergens neer gezet moeten worden en ik niet goed weet waar.
De ruimte van de dakramen is onze slaapkamer en daar wil ik de binnensensor plaatsen, maar om nou zo’n ding op mijn nachtkastje of kledingstoel te zetten zie ik niet echt zitten… Dan liever iets aan de muur en als die dan ook nog een display heeft (voor de vrouw) is iedereen blij :face_with_hand_over_mouth:

Maar wel een mooi spul!

Dat is op zich wel een mooi ding, maar ik vind het nogal een bedrag voor alleen een sensor… voor dat bedrag heb ik het hele weerstation gekocht inclusief de extra binnenmodule… het ziet er wel netjes uit met zo’n display, dat moet ik toegeven, maar een klein aluminium cilindertje van 4,5cm in doorsnede en zo’n 10cm hoog, dat kan ik echt wel ergens kwijt zonder dat het al teveel opvalt… en die informatie hoef ik op zich ook niet continue in beeld te hebben…

Maar goed, zo heeft ieder zijn/haar ding nietwaar :wink:

De airthings apparaten worden ook ondersteund. Maar volgens mij zijn die nog een tikkeltje duurder.
Werken geloof ik wel op een batterij.
https://homey.app/nl-nl/app/com.airthings.cloud/Airthings/

Ik heb een Velux dakraam, een VELUX App Control KIG 300 en een Somfy Connexoon io. Dit werkt perfect met de Homey :slight_smile:

De KIG300 is de bridge toch, die ook in de KIX300 kit zit?
Gebruik je de KIG300 dan ook voor de integratie naar Homey of alleen naar de Velux app op een smartphone en de Connexoon naar Homey?

ja, die zijn nog een beetje duurder inderdaad en je mag eerlijk weten dat ik de meerwaarde zo niet zie (of ik moet wat over het hoofd zien…)

Ik heb besloten om de KIX300 weer terug te sturen en om de Somfy Tahoma dan maar aan te schaffen… als ik daarmee gemakkelijk alles via de Honey Pro kan koppelen, dan maar op die manier.

Nu werkt het met 2 schakelaars en dat is ook niet alles…. Maar als ik de buitenzonwering ook makkelijk kan automatiseren op die manier, dan is dat wel heel makkelijk.

Nu wordt alleen het dakraam gesloten als het regent, maar het zou wel zo makkelijk zijn als dan ook het screen wordt opgerold zodat het niet (te) nat wordt.

Ik had eerst de KIG300 gekocht om via mijn telefoon het dakraam te kunnen bedienen. Later heb ik een zonnescherm aangeschaft en daar kreeg ik de connexoon io bij. Die kon ik kopppelen met het velux raam en de homey :slight_smile:

Ahhh, oke, ik vermoede al zo iets, had heel even de hoop dat je een manier had om de KIG300 aan Homey te koppelen. Dank voor je antwoord

Hallo, ik ben een nieuwe Homey gebruiker en heb al een tijdje de Velux KIX 300 met al mijn dakramen gekoppeld. Dit werkt prima voor mij maar ik wil ook graag alles koppelen in 1 home automation app.

Nu begrijp ik dat de Netatmo hardware niet te koppelen is en dat ik een Tamoha switch moet kopen om mijn dakramen en rolgordijnen te bedienen. Het uitlezen van het klimaat via de KIX 300 is dan niet mogelijk.

Echter hebben we wel al die info in Apple Homekit zitten op onze telefoons. Is het niet mogelijk om al deze informatie via Homekit aan Homey te koppelen?