Växla mellan fjärrvärme och luft-/luftvärmepump

Hallå,

En fundering jag haft ett tag som vill höra med er om.

Jag bor i ett enplanshus med källare. Har fjärrvärme i huset och en luft/luftvärmepump på övervåningen med en Sensibo Sky kopplad till.
Har en Ngenic Tune kopplat till fjärrvärme med innegivare i källarplan.
Kör en Homey Pro från 2019.

Nu till min fundering.
Fjärrvärme kostar där jag bor 92,90 öre/kWh.

Som det är just nu så är ju elen ofta betydligt billigare än detta.

Skulle det på något sätt gå att automatisera att när elen är billigare än fjärrvärmen så ska luftvärmepumpen kicka igång och radiatorerna uppe stängas av eller sänkas i temperatur tro?

Behöver jag kanske inhandla någon typ av radiator termostat, typ Tuya, som jag kan reglera via zigbee eller wifi då och då stänga av /sänka.

När elpriset sedan går upp igen och blir dyrare än fjärrvärme priset så får istället fjärrvärmen göra jobbet.

Behöver jag kanske veta hur mycket kWh fjärrvärme drar vid t.ex 23 grader på elementen kontra hur mycket kWh luftvärmepumpen drar vid samma temp? Och hur kan jag ta reda på det?

Skulle det gå att lösa på något sätt tro, om någon är med på vad jag menar?

Mvh

Det finns dess två appar att börja med. Senisibo den stöder Sensibo Sky. Sedan Power of the hour den håller reda på elkostnader och har du något som mäter elströmmen går det att koppla till den också. Jag har en p1ib som sitter på elmätaren och mäter strömmen och den är kopplad till Power of the hour. Jag har också appen p1ib så jag kan kolla elförbrukningen. Till Ngenic Tune finns inget idag. Jag har Netatmo som mäter inne och ute klimat och Heatit som styr el-elementen. Dessutom har jag Shelly termometrar i nästan alla rum.

Hej,
Tack för ditt svar.
Jag fick hjälp och hittade till slut lösningen via ett annat forum.

Vet inte om det är ok att länka till annat forum men gör det ändå då lösningen finns där för de som orkar läsa.

Växla mellan fjärrvärme och luft-/luftvärmepump