Styre varmepumper (off topic)

Lurer pÄ om noen har erfaring/kunnskap om hvordan en varmepumpe jobber?

I tillegg til styring av mine varmepumper, har jeg de ogsÄ plugget inn via smart-plugger, sÄ jeg kan se strÞmforbruket i sanntid.

Og det jeg opplever er at selv nÄr jeg demper temperaturen 2-3 grader under faktisk omgivelsestemperatur, sÄ jobber varmepumpa fortsatt med omtrent samme effekt.
Jeg fyrer ogsÄ med ved, og da har jeg lagt merke til at temperaturen i rommet mÄ bli svÊrt hÞy fÞr varmepumpa slutter Ä jobbe. Jeg har som regel stilt pumpa pÄ 22 grader, men det er altsÄ fÞrst nÄr det blir nÊrmere 26-27 grader i rommet at pumpa slutter Ä jobbe.
Dette gjelder begge mine varmepumper, som er av to forskjellige merker.

I andre enden av skalaen, mÄ jeg altsÄ senke innstilt temperatur ned til 17-18 grader for at det skal bli noen merkbar nedgang i effektbruk fra varmepumpene.

SĂ„ skjĂžnner jeg jo at varmepumpene har sine egne termostater de jobber etter, men er de virkelig sĂ„ “uenige” med mine andre termometere i et rom?

SÄ, er det noen som vet noe om hvordan en varmepumpe jobber? Er de laget sÄnn at de prÞver Ä komme seg med god margin over innstilt temperatur fÞr de slipper opp pÄ effekten? Og slipper de sakte med sikkert opp for Ä komme ned pÄ Þnsket nivÄ nÄr det er varmere?

Dette har sikkert liten innvirkning for “dumme” brukere som bare bruker fjernkontrollen som fĂžlger med. Men for meg som har stĂ„lkontroll pĂ„ hvor varmt det faktisk er i rommet, sĂ„ virker det sĂ„ “teit” at nĂ„r jeg setter 22 grader pĂ„ varmepumpa, sĂ„ jobber den pĂ„ hĂžy effekt helt til rommet i praksis blir minst 24-25 grader, fĂžr den endelige roer litt ned.

At pumpene jobber pÄ denne mÄten, gjÞr det vanskelig Ä spare noe pÄ Ä senke temperaturen i en enkeltime med hÞy pris. For ved Ä sette ned temperaturen et par grader, sÄ skjer det umiddelbart svÊrt lite i praksis.

Vil gjerne hÞre litt om hvordan andre opplever dette. Jeg er vel ikke den eneste som prÞver Ä spare noen kroner pÄ strÞmmen om dagen.

Jeg vet ikke noe spesielt om varmepumper, men de er jo som panelovner utsatt for to uheldige effekter nÄr de skal forsÞke Ä operere som termostat: De er montert pÄ veggen der varmen forsvinner, og de er utsatt for Ä pÄvirke sin egen mÄling nÄr de jobber. PÄ det siste punktet er varmepumper kanskje bedre enn panelovner, fordi de kaster den varme luften godt fra seg, men det er sikkert fremdeles et problem med at den fÄr sin egen varme luft delvis sirkulert tilbake.

Varmepumper skulle blitt levert med batteridrevne termometre som man klistret pÄ veggen, fortrinnsvis innervegg der man oppholder seg, fremfor Ä prÞve Ä mÄle temperaturen ved innedelen. Dette er vel bakgrunnen for produktet Sensibo ogsÄ. Men siden du er heldig og har en Homey og termometere koblet opp dit, sÄ kan du styre termostatverdien i varmepumpen (hvis den er koblet til Homey) pÄ en sÄnn mÄte at det er de andre termometrene som brukes i praksis. Du kan for eksempel sette 5 grader over det du Þnsker nÄr temperaturen er for lav, og 5 grader under nÄr temperaturen er hÞy nok, sÄ vil du fÄ en langt mer stabil temperatur. Jeg gjÞr det samme med panelovner.

Takk for svar.
“Problemet” er tilsvarende en panelovn med innebygget termostat ja. Men forskjellen virker pĂ„ meg Ă„ vĂŠre at mens en panelovn skrur seg 100% av eller pĂ„ ved oppnĂ„dd temperatur, sĂ„ fortsetter varmepumpen Ă„ jobbe sakte men sikkert ned eller opp mot Ăžnsket temperatur ved Ă„ marginalt justere effekten den ene eller andre retningen. I begge tilfeller vil Ăžnsket temperatur til slutt oppnĂ„s, men jeg synes faktisk det er lettere Ă„ forholde seg til panelovnens “alt eller ingenting” mĂ„te Ă„ jobbe pĂ„. I alle fall nĂ„r det kommer til forsĂžk pĂ„ Ă„ spare strĂžm.
For det hjelper sÄ lite Ä justere temperaturen pÄ varmepumpa nÄr den umiddelbare effekten er sÄ lav.
LÞsningen blir da eventuelt som du sier Ä justere sÄ mye som 5 grader opp eller ned for Ä tvinge frem effekten man Þnsker. Men det er ikke noe heldig lÞsning, da selv den mest stillegÄende varmepumpe brÄker ganske greit pÄ full guffe.

Har forresten sensibo pÄ den ene varmepumpa. Og den er ikke noe mer enn en glorifisert fjernkontroll. AltsÄ, den gjÞr ikke styringen noe smartere, eller endrer mÄten varmepumpa i utgangspunktet jobber pÄ. Den mÄler romtemperatur der sensiboen blir plassert, men den tar ikke over for varmepumens innebyggde termostat.
Å sette varmepumpa pĂ„ 22 grader med sensibo gjĂžr akkurat det samme som Ă„ sette den pĂ„ 22 grader med den medfĂžlgende fjernkontrollen.

Jeg bruker Netatmo som tempraturfĂžler sammen med vThemo virtuell termostat.

Setter Þnsket temp pÄ vThermo, den mÄles opp mot Netatmo, og er den over sÄ skrues varmepumpa over pÄ bare vifte, er den under sÄ varmer den.

(SĂ„ har jeg satt opp i forhold til strĂžmpriser, men det er en annen sak)

Ikke en dum idĂš. Dessverre har ikke den ene varmepumpa mi mulighet til ren viftemodus.

Bruker vthermo til noen panelovner i huset. Hvordan funker den med en varmepumpe? Er det den som automatisk bytter mellom viftemodus og varmemodus, eller mÄ du sette opp flows i tillegg?

Flows.
KjÞrer en for temp lav, og en for temp hÞy og en for overstyre pris hvis temp for lav siden jeg varme ogsÄ blir styrt av strÞmpriser osv, mens for hÞy temp bare slÄr over pÄ vifte.

Hvis du ikke har vifte modus tilgjengelig ville jeg ganske enkelt ha laget en flow av typen “nĂ„r Netatmo viser mer enn vThermo sĂ„ sett temp varmepumpe til 15 grader” feks.

SÄ vThermo er kun for Ä overstyre varmepumpa sin innebygde temperaturmÄler da.

Min erfaring er at Ă„ drive og senke temperaturen opp og ned veldig mye i lĂžpet av et dĂžgn, nattsenking og den slags, stort sett bare Ăžker strĂžmforbruket.
Nettopp fordi pumpene mÄ jobbe enda hardere for Ä Þke temperaturen igjen. Og hvis den mÄ bruke 4 ganger sÄ mye effekt for Ä oppnÄ det, sÄ hjelper det ikke at strÞmprisen er 10 Þre billigere.
Dette er ikke sikkert gjelder om man har et meget godt isolert hus feks, sÄ sier ikke at dette er noe fasit, men her i gÄrden er det i alle fall svÊrt lite Ä hente pÄ dette og ikke verdt den lavere komforten.

Jeg Þnsker egentlig bare Ä styre litt i de aller dyreste timene. Kanskje bare de 3 dyreste pristoppene i et dÞgn eller lignende. Og da fÄ en umiddelbar effektreduksjon.
Det tar gjerne en times tid Ä fÄ sÄpass fyr i peisen at huset er varmt og da er den dyre timen med strÞm over allerede.
Viftefunksjon var veldig lurt, da det ogsÄ bidrar Ä spre varme fra andre kilder som feks peis, sÄ kjipt at jeg ikke har den muligheten.
Men da mÄ det nok bare bli Ä senke sÄ drastisk at pumpa hviler umiddelbart eller rett og slett skru av.

Uansett moro Ă„ se hvordan andre har satt opp sitt system.

Jeg har heller ikke noe tro pÄ det Ä senke opp og ned, men siden du ikke har vifte funksjon sÄ mÄ du droppe temperaturen pÄ pumpa under temperaturen i rommet (som vamepumpe sensor har) for da slÄr pumpa ned pÄ varmeelementet og gjÞr i praksis det samme som jeg gjÞr nÄr jeg setter den i viftemodus.

Jeg TIPPER faktisk pÄ at Ä droppe temperaturen fremfor vifte er vel sÄ energieffektivt, og har planker om Ä teste dette selv for Ä finne ut om det egentlig er bedre enn vifte.

Og ja min flow er for Ă„ overstyre varmepumpen sin termostat da vi opplever at den er lite effektiv og vanskelige Ă„ justere etter

Litt off-topic men; hva slags smart plugg bruker dere til Ä monitorere strÞmforbruk? Den skal jo stÄ utendÞrs sÄ jeg har ikke tatt sjansen pÄ Ä kjÞpe noe enda. Helst skulle jeg hatt en ren effektmÄler uten rele inni men det har jo ingen tatt seg bryet med Ä lage enda sÄ vidt jeg vet. Interessant det dere skriver om. Jeg har en sensibo og styring av panelovner og varmekabler. Varmepumpa har jeg latt stÄ i fred i siden jeg ikke har noen mÄling av denne enda.

Hilsen,
Øyvin