Styre varmepumper (off topic)

Lurer på om noen har erfaring/kunnskap om hvordan en varmepumpe jobber?

I tillegg til styring av mine varmepumper, har jeg de også plugget inn via smart-plugger, så jeg kan se strømforbruket i sanntid.

Og det jeg opplever er at selv når jeg demper temperaturen 2-3 grader under faktisk omgivelsestemperatur, så jobber varmepumpa fortsatt med omtrent samme effekt.
Jeg fyrer også med ved, og da har jeg lagt merke til at temperaturen i rommet må bli svært høy før varmepumpa slutter å jobbe. Jeg har som regel stilt pumpa på 22 grader, men det er altså først når det blir nærmere 26-27 grader i rommet at pumpa slutter å jobbe.
Dette gjelder begge mine varmepumper, som er av to forskjellige merker.

I andre enden av skalaen, må jeg altså senke innstilt temperatur ned til 17-18 grader for at det skal bli noen merkbar nedgang i effektbruk fra varmepumpene.

Så skjønner jeg jo at varmepumpene har sine egne termostater de jobber etter, men er de virkelig så “uenige” med mine andre termometere i et rom?

Så, er det noen som vet noe om hvordan en varmepumpe jobber? Er de laget sånn at de prøver å komme seg med god margin over innstilt temperatur før de slipper opp på effekten? Og slipper de sakte med sikkert opp for å komme ned på ønsket nivå når det er varmere?

Dette har sikkert liten innvirkning for “dumme” brukere som bare bruker fjernkontrollen som følger med. Men for meg som har stålkontroll på hvor varmt det faktisk er i rommet, så virker det så “teit” at når jeg setter 22 grader på varmepumpa, så jobber den på høy effekt helt til rommet i praksis blir minst 24-25 grader, før den endelige roer litt ned.

At pumpene jobber på denne måten, gjør det vanskelig å spare noe på å senke temperaturen i en enkeltime med høy pris. For ved å sette ned temperaturen et par grader, så skjer det umiddelbart svært lite i praksis.

Vil gjerne høre litt om hvordan andre opplever dette. Jeg er vel ikke den eneste som prøver å spare noen kroner på strømmen om dagen.

Jeg vet ikke noe spesielt om varmepumper, men de er jo som panelovner utsatt for to uheldige effekter når de skal forsøke å operere som termostat: De er montert på veggen der varmen forsvinner, og de er utsatt for å påvirke sin egen måling når de jobber. På det siste punktet er varmepumper kanskje bedre enn panelovner, fordi de kaster den varme luften godt fra seg, men det er sikkert fremdeles et problem med at den får sin egen varme luft delvis sirkulert tilbake.

Varmepumper skulle blitt levert med batteridrevne termometre som man klistret på veggen, fortrinnsvis innervegg der man oppholder seg, fremfor å prøve å måle temperaturen ved innedelen. Dette er vel bakgrunnen for produktet Sensibo også. Men siden du er heldig og har en Homey og termometere koblet opp dit, så kan du styre termostatverdien i varmepumpen (hvis den er koblet til Homey) på en sånn måte at det er de andre termometrene som brukes i praksis. Du kan for eksempel sette 5 grader over det du ønsker når temperaturen er for lav, og 5 grader under når temperaturen er høy nok, så vil du få en langt mer stabil temperatur. Jeg gjør det samme med panelovner.

Takk for svar.
“Problemet” er tilsvarende en panelovn med innebygget termostat ja. Men forskjellen virker på meg å være at mens en panelovn skrur seg 100% av eller på ved oppnådd temperatur, så fortsetter varmepumpen å jobbe sakte men sikkert ned eller opp mot ønsket temperatur ved å marginalt justere effekten den ene eller andre retningen. I begge tilfeller vil ønsket temperatur til slutt oppnås, men jeg synes faktisk det er lettere å forholde seg til panelovnens “alt eller ingenting” måte å jobbe på. I alle fall når det kommer til forsøk på å spare strøm.
For det hjelper så lite å justere temperaturen på varmepumpa når den umiddelbare effekten er så lav.
Løsningen blir da eventuelt som du sier å justere så mye som 5 grader opp eller ned for å tvinge frem effekten man ønsker. Men det er ikke noe heldig løsning, da selv den mest stillegående varmepumpe bråker ganske greit på full guffe.

Har forresten sensibo på den ene varmepumpa. Og den er ikke noe mer enn en glorifisert fjernkontroll. Altså, den gjør ikke styringen noe smartere, eller endrer måten varmepumpa i utgangspunktet jobber på. Den måler romtemperatur der sensiboen blir plassert, men den tar ikke over for varmepumens innebyggde termostat.
Å sette varmepumpa på 22 grader med sensibo gjør akkurat det samme som å sette den på 22 grader med den medfølgende fjernkontrollen.

Jeg bruker Netatmo som tempraturføler sammen med vThemo virtuell termostat.

Setter ønsket temp på vThermo, den måles opp mot Netatmo, og er den over så skrues varmepumpa over på bare vifte, er den under så varmer den.

(Så har jeg satt opp i forhold til strømpriser, men det er en annen sak)

Ikke en dum idè. Dessverre har ikke den ene varmepumpa mi mulighet til ren viftemodus.

Bruker vthermo til noen panelovner i huset. Hvordan funker den med en varmepumpe? Er det den som automatisk bytter mellom viftemodus og varmemodus, eller må du sette opp flows i tillegg?

Flows.
Kjører en for temp lav, og en for temp høy og en for overstyre pris hvis temp for lav siden jeg varme også blir styrt av strømpriser osv, mens for høy temp bare slår over på vifte.

Hvis du ikke har vifte modus tilgjengelig ville jeg ganske enkelt ha laget en flow av typen “når Netatmo viser mer enn vThermo så sett temp varmepumpe til 15 grader” feks.

Så vThermo er kun for å overstyre varmepumpa sin innebygde temperaturmåler da.

Min erfaring er at å drive og senke temperaturen opp og ned veldig mye i løpet av et døgn, nattsenking og den slags, stort sett bare øker strømforbruket.
Nettopp fordi pumpene må jobbe enda hardere for å øke temperaturen igjen. Og hvis den må bruke 4 ganger så mye effekt for å oppnå det, så hjelper det ikke at strømprisen er 10 øre billigere.
Dette er ikke sikkert gjelder om man har et meget godt isolert hus feks, så sier ikke at dette er noe fasit, men her i gården er det i alle fall svært lite å hente på dette og ikke verdt den lavere komforten.

Jeg ønsker egentlig bare å styre litt i de aller dyreste timene. Kanskje bare de 3 dyreste pristoppene i et døgn eller lignende. Og da få en umiddelbar effektreduksjon.
Det tar gjerne en times tid å få såpass fyr i peisen at huset er varmt og da er den dyre timen med strøm over allerede.
Viftefunksjon var veldig lurt, da det også bidrar å spre varme fra andre kilder som feks peis, så kjipt at jeg ikke har den muligheten.
Men da må det nok bare bli å senke så drastisk at pumpa hviler umiddelbart eller rett og slett skru av.

Uansett moro å se hvordan andre har satt opp sitt system.

Jeg har heller ikke noe tro på det å senke opp og ned, men siden du ikke har vifte funksjon så må du droppe temperaturen på pumpa under temperaturen i rommet (som vamepumpe sensor har) for da slår pumpa ned på varmeelementet og gjør i praksis det samme som jeg gjør når jeg setter den i viftemodus.

Jeg TIPPER faktisk på at å droppe temperaturen fremfor vifte er vel så energieffektivt, og har planker om å teste dette selv for å finne ut om det egentlig er bedre enn vifte.

Og ja min flow er for å overstyre varmepumpen sin termostat da vi opplever at den er lite effektiv og vanskelige å justere etter