Varmtvann og overskuddsstrøm fra Solceller

Hei.
Jeg varmer normalt opp varmtvann på natta i 4 timer. Bruker Aeotek Heavy Duty.
I tillegg ønsker jeg å slå på tanken feks en halvtime nå og da på dagtid når jeg har overskudd på solstrøm. Feks starte den når Tibber pulse går i -1000W. Jeg sliter litt med logikken og timeren til dette.
Er det noen som har en enkel løsning til noe tilsvarende…?
På forhånd takk! :slight_smile: Mvh Jan Vidar

Hittade ditt gamla inlägg.

Har du fått till någon bra styrning med solström ?
Jag vill med starta exempel varmvatten när jag har exempel - 1000 W energi tillgängligt.

Men vill den ska starat en gång och vara aktiv, inte att det ska hoppa in och ut utan köra på för exempelvis 1 timme eller 2 timmar efter den startat upp.
OAVSETT om det skulle bli så att energin inte längre är - 1000 w eller mer en stund.

Hei.
Jeg har bare gjort det veldig enkelt også. Slår på 30 min når solen gir endel strøm. I tillegg starter den når strømmen er billigst på dagen. Ellers varmer jeg opp alt varmtvann mellom kl. 10 og 06 når nettleien er billigst.

JV


Hej !

Tack för svar. Räcker det när solens energi hoppar upp och ner ?, är den på i 30 minuter och sen slår av, oavsett vad solen ger ?

Kan det bli så att den efter 30 min slår av och sedan på direkt för att solen ger mer än 1000 W ?

Det vill jag undvika, det ska slå till min gamla värmepump som är direktstartad och ska ha långa gångtider. och inte av och på.