Verhogen eigen gebruik zonnenenergie door verwarming eerder aan te zetten

hoi,

wij hebben thuis het volgende:
een hoop zonnepanelen
10 kwh accu
warmtepomp
Tado X in leef ruimtes

probleem:
als wij overdag niet thuis zijn is de accu heel snel vol maar staat de verwarming uit. als we dan s’avonds thuis komen gaat de verwarming aan en zijn we de accu zo snel aan het leeg trekken dat we de volgende zonnestroom periode niet halen

idee:

met deze flow wil ik er voor zorgen dat de verwarming vast gaat verwarmen als de accu vol zit om zo het huis te gebruiken als een soort warmte batterij voor de avond. is dit een goed idee? en wat kan ik verbeteren/zie ik over het hoofd?

Het basis idee om het overschot aan elektriciteit dat wordt opgewekt door zonnepanelen te gebruiken voor je verwarming lijkt mijn in theorie niet fout.

Waar je misschien wel rekening mee dient te houden is hoe snel je woning terug afkoelt wanneer de verwarming is uitgeschakeld. Indien je vroeg op de dag de verwarming aanzet, en deze nadien opnieuw uitzet is het best mogelijk dat je woning terug afgekoeld is wanneer je ‘s avonds thuis komt. Je eigenverbruik is dan wel verhoogd, maar de vraag is of het ook op een nuttige manier is verhoogd?

dat is inderdaad wel een goed punt. misschien moet ik er een tijd op zetten dat hij pas aangaat na 14:00 of 15:00 ofzo. de accu was namelijk vandaag al om 12:00 vol :slight_smile:

Je kan als basis kijken naar de snelheid waarmee de temperatuur daalt wanneer je ‘s ochtends de verwarming uitschakelt. Zeel waarschijnlijk zal deze ook afvlakken tot een bepaalde waarde, afhankelijk van hoe koud het buiten is.

Een andere/bijkomende optie kan ook zijn om de temperatuur afhankelijk van het uur waarop de batterij is volgeladen licht, maar niet helemaal te verhogen. Een ruimte op een iets hogere temperatuur houden kan onder bepaalde omstandigheden efficiënter zijn dan de ruimte onder die temperatuur te laten afkoelen en nadien terug te moeten opwarmen.

“Gratis” gaan stoken als de zon schijnt… (en evt nadat de accu vol is). Óók als er niemand thuis is.
Dan heb je 's avonds veel minder accu energie nodig.

1 Like

Als je dat doet en dan op een hogere temp stabiel probeert te houden totdat je thuis bent, kan waarschijnlijk met een lager energie verbruik dan op moment dat je thuis komt de temp omhoog te duwen en dan veel kwh te moeten stoken.

Of dat eruit kan, zou je even moeten testen of bereken (met behulp wellicht van onze AI overloards)

Als je vloerverwarming hebt zou ik de temperatuur 24/7 constant houden en zet je de WP op de duurste uren uit. Nachtverlaging is dus omdat de pomp uit staat een niet door de thermostaat.

De beton massa kan wel een flinke periode overbruggen als het helemaal is opgewarmd. Als de lampen uit gaan laat je evt de WP de accu leeg maken.

helaas hebben we geen vloerverwarming

Als de accu al om 12 uur vol is heb je toch voldoende over om de hele dag te verwarmen en tegelijkertijd de accu te laden.

Accu hoeft pas vol te zijn als de zon ondergaat.

Hou er rekening mee dat je dit jaar nog kan salderen. :wink: