Ik kom er even niet uit (Advanced Flow)

Ik heb een SolarEdge (met zonnepanelen), 2x Marstek Venus E, Marstek CT-002, Wallbox (Pulsar Plus) en een HomeWizard P1.

Het idee is om:
Bij voldoende overschot aan zonne-energie eerste de batterijen opladen tot 100%. Als er nog overschot is, dan de auto opladen.

Als er niet voldoende overschot aan zonne-energie, de batterijen opladen tot 60% en daarna de auto opladen, beide tegen de goedkoopste tarieven van de dag.

Kan iemand mij op weg helpen om een advanced Flow te maken?
Dankjewel.

Het dekt niet de complete scope van je vraag, maar wel een oplossing voor een deel:

Auto laden met surplus van zonne energie (doel: charger zo aansturen dat er nul op de meter ontstaat)

Je vind mij flow hier , je kan hem daar ook downloaden.

Je zult de flow wel moeten aanpassen naar je eigen charger…

Maar het concept werkt voor alle chargers.

Zorg dat je het flexibel opbouwt…

In de zomer is dit een goede strategie, maar richting de winter zal je merken dat de auto laden niet altijd meer lukt doordat je overschot te laag is (een auto heeft min 6A nodig om te laden)

En opladen via je batterij wil je denk ik ook niet vanwege de verliezen (typisch 10% bij laden en 10% bij ontladen)

Hi. Ik ben al dagen bezig, maar wil niet echt lukken.
Het is lastig voor mij om de flow te lezen en te begrijpen in welke volgorde je deze op moet zetten.

begin in kleine stapjes zou ik zeggen en dan aan elkaar knopen.

ALS de P1 <0

EN batterij < 100%

JA DAN batterij laden

NEE DAN start auto laden.

Als dat goed werkt bouw dan weer berder uit me t het auto laden aan te sturen op surplus.

je de flow downloaden en hoef je hem alleen aan te passen naar je eigen devices (de P1 en de pulsar plus)

In de thread staat ook de link naar de “device capabiltities” app waar uitgelegd is hoe je sie download maakt.

Kort gezegd wertk de flow als volgt:

1 bepaal het overschot (uitkezen P1), ik gebruik daarvoor de mediaan over 1 minuur

2 bereken de gewenste nieuwe “current” setting van je charger (overschot - huidige current settiing)

3 bepaal of je met die nieuwe setting 1 of 3 fase moet laden

4 stuur de nieuwe stroomsetti g naar je charger