Slim laden op zon energie easee app

Allen,

Ik heb op het forum reeds gezocht maar nog niet gevonden wat ik wens te doen.
Mijn systeem bestaat uit een homey pro, zonnepanelen, homey dongle (uitlezen P1 poort) en een easee laadpaal.

Heb met ChatGPT al bezig geweest, maar ik raak er niet aan uit de juiste flows te maken.

Wat ik wens te doen:

• maximaal laden op zon-energie en overdag pauzeren indien nodig door andere verbruikers
  • vanaf 22u savonds laden op laagste vermogen
  • niet elke seconde lezen, om pendelen tussen laden te vermijden

Concreet:

• inpluggen auto → start laden aan laagst mogelijk verbruik (6A)
  • indien ik injecteer in stroomnet mag mijn verbruik lader verhoogt worden (dus stel vermogen P1 < 0 W dan lader naar 7 A; stel P1 < 1500W dan lader naar 8A; …)
  • indien ik stroom afneem van het net het laadvermogen terug afbouwen: dus P1 > 0 dan laden aan minimum 6A en dit tot ik boven de 5000W zit. Dan zou ik willen triggeren dat als ik langer dan 13 min (omdat ik mijn piekverbruik wens te beperken) boven de 5000 W zit (door laden + andere toestellen) hij het laden pauzeert voor 30 min en dan opnieuw kijkt of ik met huidig verbruik + laden onder de 5000W zit, zoja dan laden terug starten
  • hoe kan ik vermijden dat als ik rond de nul zit hij telkens mijn vermogen van 6 naar 7 en omgekeerd brengt? Is dit dan met een vertraging van 13 min?
  • vanaf 22U (dus geen zonne-energie meer) mag hij continu laden aan laagste verbruik

Kan iemand mij aub helpen, ben al uren bezig met flows te proberen uittekenen maar lukt me niet.

Kan je niet met alles helpen, maar

Hier een beschrijving met flows hoe je de auto met alleen zonne overschot aanstuurt.

De beschrijving is voor een amina lader, maar dezelfde flow is ook beschikbaar voor de easee laadpaal.

Dat is voorzien in deze flow, ik maak gebruik van de mediaan over 1 minuut meting van het vermogen op de P1 meter. Dat kan je natuurlijk zelf aanpassen

Dit is precies wat de flow doet

Je kan de flows dus ook downloaden (hie je ze zelf niet meer te bouwen), hoe dat moet is uitgelegd in de “device capabilities” thread.

Kijk eens naar de nieuwe apps Ultimate EMS en Smart EMS.
Deze kunnen dit automatisch regelen.

Dag Peter,

Alvast bedankt. Heb net de app geopend maar zou het kunnen dat de apps van BMS enkel werken met hun grid apparaat? En dus niet met de energy dongle die ik nu heb?

Momenteel heb ik deze nogal eenvoudige flow gemaakt. Maar probleem is dat hij dus pendeld, correct dat ik dan op “vertraging” moet zetten?

Als ik dan een omgekeerde flow maak, dus vermogen groter dan 1000W gewoon vermogen van de charter terug verlagen, ook opnieuw met vertraging?

Ik haal zo de piekeen eruit:

Iedere minuut wordt de “trend” berekend van het gemeten vermogen op de P1 meter (in jou geval de energy dongel)

Als die berekening klaar is bereken ik de nieuwe stroom setting voor mijn auto lader:

“Current p1 p2 p3” zijn de stromen gemeten op de autolader, “median” is de mediaan van de gemeten trend (dus de mediaan over 1 minuut meting)

Omdat die mediaan vermogen is reken ik die om naar stroom)

Dat is dan over alle 3 de fasen gemeten dus daarna delen door 3.

de uitkomst is de nieuwe stroom instelling voor de autolader.

Als de mediaan nnegatief is (teruglevering) gaat de berekende stroomwaarde omhoog)

Op deze manier blijft mijn teruglevering keurig minder dan zon 300W (je kan maar op 1A regelen dus 230W krijg je niet meer weggeregeld)