Varmesenking ved borte/ ute/ høyt forbruk

[
Hei.
Jeg er ganske ny på Homey, hadde xComfort med Sensio på hele kåken der jeg bodde før, og nå har jeg hus med absolutt alt på zigbee, zwave eller hue (og plisse på homematic)

Spørsmålet er, jeg ønsker å sette termostaten i bortemodus når jeg går hjemmefra, og når forbruket totalt (tibber pulse) går over et visst punkt.
Tenkte å lage en Flow som heter (varmesenking) som jeg da vil starte som en del av andre flows, f. Eks. Når jeg går hjemmefra, eller når forbruket er høyt.

Varmesenking skal senke temperaturen 5 Grader. Jeg ønsker ikke å forholde meg til konkrete temperaturer fordi det kan endre seg ila året.

Jeg fant funksjonen for å senke 5 Grader, men problemet er at den justerer seg ikke opp igjen når vilkåret er borte (forbruket går ned), så nå vil den bare skru ned 5 Grader hver gang forbruket er høyt.
Jeg kan jo så klart legge inn et kort til som sier “skru opp 5 Grader når forbruket er under x” men jeg er redd for alt sånn som akkumulerer seg.

Er det noe fin funksjon som kan “aktivere senking” og “deaktivere senking”?

Heatit trm3 termostater.

Les deg opp på appen sparegris/piggy bank. Den gjør det du etterspør med mer…

enkelt hvis du bruke power of the hour app. her kann du sette en flow kort som hetter “Consumtion notification reset”. Det vil si, når forbruket går under en satt limit igjen, bli den flowcort utløst og du kan heve temperaturen igjen. Problematisk ser jeg at du vil ikke jobbe med absolute temperaturer. Her vil det vær rom for feil. En flow kan jo ikke vet hva er utgangspunktet for temperatur senking / heving. Du kan fange alt temperaturendring som bli styrt ghjenomm flow, men jeg ville også sørge for at du fange opp temperatur endringer som bli gjørt direkte på thermostaten…

Som nevnt over, power of the hour hjelper deg med å holde forbruket nede slik at du ikke går over ønsket forbruk innen en time. Kan også anbefale appene “Heating Controller” i kombinasjon med “VThermo” for å regulere temperatur natt/helger/bortreist/hjemme osv…
Jeg bruker alle disse med stort hell i kombinasjon med Heatit trm3-termostater og Adax/Mill-ovner, og Mitsubishi varmepumpe

Jeg er helt enig, og forholde seg til faste temperaturer er ikke ønskelig. Både Piggybank og PowerOfTheHour er sikkert kjekke apper, men man forholder seg bestandig til en fast verdi. En bolig er dynamisk, den smarte løsningen må også da være dynamisk. Jeg har flere ovner som regulerer seg 5 grader ned gitt verdi for “spabad”, og ingen faste verdier å forholde seg til. Helt utrolig at ingen “apper til Homey” er laget på samme måten (Kun faste verdier og forholde seg til), men her kommer noen skjermbilder. Du skriver at du er ny på Homey, men løsningen er ikke ferdige “apper” fra andre som syntes de er kjempe lure, du burde ordne det selv via automasjoner (flower). Det er benyttet “appen Better Logic Library” for variablene, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Kan fint bruke de innebyggede Variabel funksjonene som allerede er der.

Her blir variabelen med temperaturen satt og hvis ovner blir fysisk slått på når den er senket med 5 grader, så blir ovnen satt til rett temperatur.

Her har du reguleringen 5 grader ned (2 bilder, siden flowen er for lang for 1 bilde)


Mvh
Marius

Takk for svar og tips.
Jeg har nå tatt i bruk og lekt meg litt med sparegris.
Den har en “Delta T” funksjon ved høy/lav strømpris. Det er jo en fin funksjon, men skulle ønske den kunne ha det ved borte/hjemme også.

Dag og nattsenking er jo også kanskje litt gammeldags tankegang ettersom det er da prisen ofte er billigst, og da er det bedre å varme opp når det er billig, og heller skru av/ned.

Det som plager meg litt med sparegris er at den også overstyrer manuell endring på termostaten.

Hvis gjester på gjesterommet eller kona (eller jeg forsåvidt) synes det er behov for å justere temperaturen i rommet på grunn av kalde/varme dager, og vi justerer på termostaten, så vil sparegris overstyre etter noen sekunder og justere tilbake til den temperaturen jeg har angitt i appen.

Finnes det en workaround her?
Jeg laget en Flow som sier “dersom ønsket temperatur endres, deaktivere styring av enhet xx. Etter 5 timer, aktiver styring av xx”
Men jeg er usikker på om den kikker inn om det er appen selv som endrer ønsket temp.

Dette er noe av bakgrunnen for at jeg ikke benytter appene som tilgjengelig, for å justere enheter i min bolig. Den eneste “workarounden” er å lage automasjonene selv.

Jeg har en annen workaround enn å lage alt selv.
Jeg har på en måte to klasser av forbrukere; de som mennesker styrer og de som Sparegris styrer.

Termostaten på kjøkkenet og badet styres av kona, termostaten i hønehuset styres av - nei, ikke hønene, men Sparegris. Gjesterommet styres av gjestene osv. Så bruker jeg automatikk (flows) til å styre nattsenking ved å styre settpunktene for de ulike menneskestyrte termostatene.

Sparegris styrer andre forbrukere som f.eks varmen på vaskerommet og verkstedet, VVB og Defa-anlegget i bilen. Sparegris har en slags innebygget frostsikring, det ser ut som om den alltid vil fyre dersom temp er under null. Dette overstyrer jeg i verkstedet, da jeg ikke vil bruke strøm der unødig.