Van welke PV omvormers kun je het geëxporteerde vermogen begrenzen (tot 0) met behoud van eigen gebruik?

Hallo mede-Homeyoten,

Ik ben op zoek naar een nieuwe 1-fase PV omvormer

  • ongeveer 3600W max output (16A groep)
  • voor 2 strings van 2200Wp elk (oost / zuid)
  • cloud-loos te managen
  • pluspunt: de mogelijkheid om accu’s te kunnen laden/ontladen
  • Heel Grote Plus: als ie wordt ondersteund door Homey Pro / Home Assistant

De ene site is nog onduidelijker dan de andere, vandaar mijn verzoek om jullie kennis te delen over zulke omvormers die óók nog dynamisch vermogen kunnen leveren aan het net, van max vermogen tot aan 0W.
Ik wil dan wel zelf de opgewekte zonenergie kunnen gebruiken.

Gevonden:
SMA Sunny Boy 3.6 welke helemaal lijkt te voldoen, + Homey app

Misschien zijn nog andere merken

Qua thuisaccu:
Is het mss handiger / voordeliger (ook belangrijk) om een aparte accu omvormer te gaan gebruiken? Sessy bijvoorbeeld.

Alvast mijn dank,
/Peet

Hele interessante vraag waar ik ook benieuwd naar ben. Ik heb zelf o.a. de SMA Sunny Boy 3.0 een aantal jaar en enorm tevreden. Maar als je nog even kan wachten; volgens mij komt dit jaar SMA met een nieuw model “Sunny Boy
Smart Energy” welke misschien beter hiervoor geschikt is.

1 Like

Hallo,

sowieso lukte het mij om het zonne energie vermogen te limiteren, met dank aan Edwin Biemond voor de fantastisch werkende app.
(Solaredge +Growatt tcp Modbus) Je zult wel zelf iets moeten maken hoe snel je schakelt uiteraard, mbv je slimme meter.

Volgens mij zijn er ook van Solaredge waar je meteen een accupakket aan vast knoopt. Hier heb ik geen ervaring mee.

1 Like

Ikzelf gebruik hier een victron systeem voor, app voor homey is er, te koppelen aan bijna alle accu’s die er bestaan, kan als UPS dienen voor het gehele huis, het heeft out of the box dynamic ESS (zodat het systeem met een dynamisch contract automatisch kan handelen met je pv en accu vermogen) en compleet modulair op te bouwen. En dit is een kleine greep uit wat er allemaal kan met dit systeem. Het enige kleine probleempje is wel dat je wel enigszins verstand moet hebben van electronica en het zal een grotere upfront investering zijn. (accu’s zijn dan wel weer aanzienlijk goedkoper te krijgen, vooral als je ze zelf kan bouwen uiteraard :innocent:)

1 Like