Hallo, ik zou graag een flow willen die mijn SMA omvormer continue regel op basis van mijn verbruikers met als doel dat ik minimaal terug lever of inkoop wanneer het tarief < €0.00. Is dit mogelijk, ik kom er nu even niet uit.
Mijn gegevens:
In de PBTH app heb ik mijn vaste kosten van €0.155 ingevoerd.
Buiten het salderen om heb ik 6000 kWh over!
Ik heb een SMA omvormer en een Homewizzard P1 meter.
Ik heb een Dynamisch energiecontract bij Oxxio.
Nu regel ik mijn zonnepanelen terug naar mijn sluimerverbruik (220W) wanneer het tarief onder de €0.00 is.
Wordt het tarief weer boven de €0.01 dan gaat de omvormer weer naar maximaal; 10.000Watt.
Uitdaging:
Wanneer de wasmachine nu AAn gaat, dan zie ik in de P1 meter een afname van stroom terwijl mijn zonnepanelen afgeschaald zijn. Dan wil ik mijn omvormer meer vermogen laten leveren.
Gaat het wasmachine weer UIT, dan moet de omvormer weer terug geschroefd worden naar het vermogen dat de P1 meter geeft. Een soort dynamische regeling dus.
Is dit regeltechnisch mogelijk wie kan mij adviseren?
Wat meet jou P1 meter? Normaliter het verbruik van je hele huis. Dan begrijp ik niet waarom je de omvormer net zoveel stroom wilt laten leveren als je P1 meter aangeeft. Dat is een hele rare regeling op zijn zachtst gezegd
Wat je waarschijnlijk wilt is dat als de energiekosten negatief zijn, je geen stroom levert aan het net. Ook bij wisselend energieverbruik. Maw je wilt je zonnepanelen dan precies zoveel knijpen als nodig is om je P1 verbruik niet negatief te laten worden.
Hallo, dank je wel. Ik ga mij hier van de week in verdiepen om dit bij mij te bouwen.
Nog een vraagje.
Mijn energieheffingen zijn bij elkaar opgeteld 15 cent. Stel dat het tarief zonder heffingen nu 8 cent is. Betaal je dan bij teruglevering of krijg je dan nig steeds 7 cent? Ik vind dit lastig…
Waarom wil je je omvormer terugregelen naar je sluimerverbruik wanneer de stroomprijs negatief is?
Ik zet hem op 0 zodra de stroomprijs negatief wordt. Ik verdien dan geld met mijn sluimerverbruik. (En ik laad mijn auto en warmtepompboiler)
Zodra de stroomprijs weer positief is zet ik mijn omvormer weer aan.
En voor de prijs gebruik ik de prijs uit de Tibber app. Die is inclusief belasting en kosten.
Ik verbruik meer dan dat ik teruglever. Dan krijg je ook altijd de belasting terug over alles wat je teruglevert. Als de prijs dus -7 is en de belasting 15, dan verdien ik nog steeds 8 cent.
Bij jou ligt dat een ingewikkelder omdat jij veel meer teruglevert. Over die 6000 kWh krijg je de 15 cent belasting niet.
Ed heeft het over de “stroomprijs negatief” voor terugleveren.
Dat is niet hetzelfde als “stroomprijs negatief”!
Terugleveren kost (afhankelijk van je leverancier) geld.
Bij Frank energie bijv kost het terugleveren van stroom 0,03509/kWh, dus vanaf die marktprijs ga je betalen voor je stroom. (Niet €0 dus)
omgerekend naar de all-in prijs is dat
0.03509+(0.12286+0.01815)=€0.176
Dus onder een “stroomprijs” (all-in) van €0.176 ga je al negatief op terugleveren.
Als je geen overschot hebt en dus kan salderen mag je daar 0.12286 vanaf trekken.
Dan ga je dus betalen vanaf €0.05324.
Maar als je dan je omvormer op 0 zet, betaal je dus nog wel voor verbruik.
Dus tussen de €0.0.53 (of €0,176) en €0 wil je opwekken wat je kan verbruiken
Een nog betere reden is natuurlijk niet de financiele maar de “groene” reden. Waarom zou je minder stroom opwekken dan je kan.