Flow 'gratis stroom'

Hi all,

Ik heb een flow gemaakt om enkele apparaten op te laden als ik stroom teruglever aan het net. Tevens heb ik een dynamisch energiecontract waardoor ik geld krijg voor het verbruik van stroom. Ik heb dit gecombineerd in een flow. Voor het gedeelte terugleveren aan het net heb ik ingebouwd dat als hij teruglevert hij minimaal 15 min aan moet gaan. Dit om onnodig aan en uit schakelen te voorkomen.
Ook heb ik ik een lijntje gemaakt dat als het vermogen van 1 van de apparaten minder dan 1 watt is deze ook uitschakelt.
Toch zie ik vaak per uur dat de flow aan en uit gaat.
Wat doe ik verkeerd?

1 Like

Élke keer als vermogen veranderd (mogelijk eens per 10 seconden met p1 meter) en dat gewijzigde vermogen is groter dan nul, slinger je een nieuwe timer van 15 minuten aan, die elk na die 15 minuten een “uit” commando geven (ongeacht wat de actuele gewenste situatie op dat moment is). Dus als het een beetje tegenzit gaan die dingen elke 10 seconden aan en weer uit. :thinking:
Je moet daar een countdown timer voor nemen (zijn paar apps voor) die je 1 keer aanzet en eventueel weer stopt als de laders niet uit hoeven (negatief vermogen of lage prijs).
Bovendien is het denk ik slim om ook condities (en kaartjes) in te bouwen om te controleren of de laders al aan of uit staan, zodat je niet onnodig aan-/uit commando’s verstuurd en timers aanslingert.

Ik heb sinds vandaag ook dynamische tarieven. Kun je toelichten hoe je geld verdient met stroom verbruiken? Zeker icm die grens van €0,17 in je flow?

Per kWh heb ik aan vaste kosten 16 cent (belastingen, opslag en distributie). Dus feitelijk betaal ik excl belastingen dan niets of krijg ik zelfs geld voor het verbruik van stroom als deze zelfs onder de 16 cent zakt.

Ah, ok zo bedoel je dat, maar dan betaal je toch nog steeds belastingen/opslag/distributie? Dat noem ik niet gratis :grin:
Dus gratis/verdienen krijg je toch pas echt als de kale prijs lager wordt dan -€0,16?
Oftewel de prijsgrens in je flow (inclusief belastingen en toeslagen) moet je dan toch op €0,00 instellen?

Heb jij hier een voorbeeld voor van mij? Of een eerste aanzet om deze flow aan te passen.
Thnx

Zo geen voorbeeld bij de hand. Die moet ik dan maken, maar dat lukt niet op korte termijn. Misschien is er iemand anders die al zoiets heeft en kan delen.

Zelf kun je eens kijken naar flows bij de apps Countdown timer of Chronograph.

Als mijn analyse klopt, dan zou ik je adviseren je huidige flow uit te schakelen, of de lijn met die timer eruit te halen. Volgens mij overvoer je je Homey met 15 minuten timertjes (Max 6x15= 90 parallel lopende timer) op momenten dat je niet teruglevert….

Heb hem geprobeerd opnieuw te maken.
Is dit beter denk je?

Ja, volgens mij al heel goed.:+1:t2:

Kijk even goed naar het starten van die timer, dat probeert de flow nu elke keer te doen als het vermogen wijzigt ( wat vaak gebeurd volgens mij). Misschien daar extra conditie die controleert of timer al loopt en/of de opladers wel aan staan.

Wat je nu nog mist is dat als de prijs groter wordt dan 0, dan schakel je altijd de laders uit. Dat is niet nodig als je op dat moment stroom teruglevert (vermogen kleiner dan 0). Die conditie kun je nog toevoegen na dat kaartje die triggert als prijs groter is dan 0 (dat je dus alleen uitschakelt als vermogen ook >0).

Bovendien kun je eventueel nog ”en” kaartjes toevoegen tussen de “all” nodes en de kaartjes om laders aan of uit te zetten, met een check of de lader aan staat (voordat je uitschakelt) en andersom. Scheelt onnodig uit- of aan- schakel opdrachten, maar is Nice to have :grinning:

Je wordt er uiteindelijk bedreven in. Wil je nogmaals een check doen. Dank.

Ja, dit wordt een echte “advanced flow” zo :grin::+1:t2:.
Zo te zien moet dit zo eerst werken.
Je hebt nu bewust de triggers op prijs eruit gehaald?

Nog een tip, je weet nu nog hoe de flow werkt en waarom je dit zo in elkaar geknoopt hebt. Over een paar weken denk je…. Uh, waarom loopt dat gele lijntje hier…. Plaats hier en daar een commentaar kaartje (zo’n gekleurde “post-it”) met toelichting waarvoor de kaartjes en lijntjes dienen.

1 Like

Ik heb soms echt een negatief tarief inclusief BTW en andere kosten, zeker als het waait en de zon flink schijnt. Ik weet niet wat dit uiteindelijk doet op mijn rekening, maar ik zet dan ook alles aan. Al was het maar als testje :wink: