Zonne energie HomeWizard

Beste allen,

Wie heeft er ervaring met het HomeWizard systeem icm Homey Pro? Het gaat over het volgende.

Graag zou ik wat flows willen maken zodat, bij een bepaalde teruglevering van onze zonnepanelen, de laders van onze fietsen cq scootmobiel, worden geladen. Ik heb dit nu in de HomeWizard app ingesteld, maar merk dat er toch wel een keer of 6-7 per dag geschakeld wordt van aan naar uit. Dit zal met de ( beperkte) instellingen van de app te maken hebben. Van de andere kant is het makkelijk instellen in de HomeWizard app: bij bv meer dan500W teruglevering aan, bij minder dan 500W uit. Maar dit is icm een bepaalde tijd. Vandaar dat steeds in en uit schakelen

Graag zou ik dus in Homey wat flows willen maken, gebaseerd op teruglever vermogen zoals bv: bij meer dan 500W teruglevering, laders aan, bij minder dan 300W teruglevering, laders uit.
Nu loop ik tegen het volgende aan;

  • in Homey wordt alleen (bij teruglevering) gebruik gemaakt van kWh. Dit is net even wat anders dan alleen Watt
  • Waarschijnlijk zal e e a. geregeld moeten worden via logic en variabelen. Laat ik dat gedeelte nog steeds niet goed onder de knie hebben. :blush::blush:

Wie kan mij helpen of mij in de goede richting sturen?

Bij voorbaat iedereen al weer bedankt voor de reacties

1 Like

Niet om je ontmoedigen, maar heb je inzicht waarom er 6-7 keer per dag geschakeld wordt en hoe je dat kan verbeteren?
Want stel dat 6-7 keer per dag de wolken voor de zon komt, dan valt dat schakelen niet te voorkomen :disappointed_relieved:

Ja, ik weet waarom er geschakeld wordt. In de HomeWizard app moet je er een minimale tijd aan geven hoelang het aan blijft. Als je 30 minuten instelt wordt er dan gemeten hoeveel teruglevering er is. Als op dat moment het minder is dan de ingestelde waarde, schakelt het uit. Daarom zou ik graag een verschil in waardes willen hebben tussen de boven en ondergrens. Dat gaat in de HomeWizard app niet.

Dat is gelukkig niet heel moeilijk…

W (vermogen) = V (spanning) x A (Stroom)
Voor de spanning kan je 220V gebruiken, of de werkelijke spanning uitgelezen uit je P1 poort.

De stroom (per fase) is ook beschikbaar op je P1 poort

Je kunt een Logic kaart met “bereken” gebruiken om het om te rekenen

Hieronder een voorbeeld (ik bereken de stroom: vermogen delen door de spanning en dan afronden op 0 decimalen)

Maar ook voorá homey is het vermogen beschikbaar
Via de P1 poort hoor…

Daarvoor is de app insights reloaded denk ik handig, die gebruik ik ook (#median in de formule hierboven komt daaruit)


Bij mijn HW P1 meter in Homey is het gewoon in Watt beschikbaar, “current usage”.
Negatief = teruglevering
Postitief = levering

@Peter_Kawa
Dat zie ik nu ook, die was me nog niet opgevallen☺️Eens kijken of ik daar wat mee kan.

@FKey
Ook dit is misschien wel iets maar probeer het liefst het zo simpel mogelijk te houden. Als de optie van Peter_Kawa niks wordt, zal ik me hier eens in gaan verdiepen

Nogmaals bedankt voor alle reacties

1 Like