Van Bridge naar pro 2023

Beste allemaal,
Zojuist de nieuwe pro2023 besteld en afwachten op de levering…:slight_smile:
Ondertussen toch nog een paar vraagjes…
Zoals ik hier op het forum al gevonden heb kunnen er geen flows/apparaten overgezet worden van een bridge naar de pro2023.
Dus dit moet alles opnieuw ingevoerd worden…
Wat wel een leuk projectje wordt om alles over te zetten van standard flows naar ook advanced flows…
Helaas zal dat niet ff op een uurtje geklaard zijn…
Dus vroeg ik me af of de bridge en de pro2023 simultaan naast elkaar kunnen werken?
Zodat bv:alle standard flows/apparaten van de bridge blijven werken terwijl ik stilaan al deze flows/apparaten overzet naar de pro2023?
Kan je de bridge en de pro2023 enable/disable zetten binnen een netwerk?
of kan je advanced flows volledig offline programmeren?
Of redeneer ik volledig verkeerd en moet ik dit anders aanpakken?
Alvast bedankt voor jullie tips en tricks…
J.

Ja dat werkt prima samen naast elkaar. In de app zie je beide Homey’s met per Homey de devices die ingeleerd zijn.
Ik was opzoek naar hoe ik mijn Bridge devices kan migreren naar Pro 2023 maar kon er niet veel over vinden. Blijkbaar heb jij het antwoord wel ergens gevonden dat niet gaat.

1 Like

Een Homey niet, een Flow kun je wel uitschakelen of inschakelen.

Zigbee en zwave devices die je koppelt aan de Pro zullen meestal verdwijnen uit je Bridge. En dus de flow daar breken. Als je ze koppelt terwijl de bridge dat niet ziet staan ze daar nog wel maar werken ze niet meer in de Bridge.

Hoe zie je dan welke flows er werken met de bridge en welke met de Pro?
Of zie je enkel de devices die toegewezen zijn aan de bridge of pro?

De (web)app laat Homey cloud en Pro niet door elkaar zien.
Je hebt dus altijd de flows en devices van max. één model tegelijk in beeld.
Je kunt in de (web)app wisselen tussen je Homey’s.
Op een laptop bv. kun je wel twee browser schermen naast elkaar openen, met op elk 1 type Homey

Bedankt Peter voor deze uitleg!
De 2 browser schermen naast elkaar openen gaat heel wat tijd besparen om de flows van de ene naar de andere over te schrijven.
Zoiezo de devices 1 voor 1 verwijderen van de bridge en dan direct toevoegen op de Pro en daarna de gerelateerde flows overschrijven gaat de beste werkwijze zijn om alles stapsgewijs over te zetten?..of ben ik verkeerd en is er een betere manier?
Ps:moeten variabelen ook opnieuw gemaakt worden?

Graag gedaan, Joris.
Ik denk ook dat stapsgewijs alles overzetten het beste werkt.
Let wel op met zigbee mocht je dat gebruiken, stel de zigbeekanalen op beide Homey’s goed af op elkaar én op je wifi kanaal. Zie onderaan.

Je kunt flows, na het aanmaken met min. 1 ALS kaart en 1 DAN kaart, en na opslaan, wel ‘uitschakelen / inactief zetten’,
wat betekent dat ze niet meer op de trigger reageren. Daarna kun je verder met de flow inrichten zonder dat hij actief is.
Screenshot from 2023-04-25 18-26-41

Als je de (set van) flow(s) klaar hebt om te testen, kun je ze op de bridge uitschakelen, en op de Pro inschakelen.
Mocht het niet goed gaan, dan schakel je ze op de Pro weer uit en op de bridge weer aan.

Variabelen moet je ook opnieuw aanmaken, maar via de web app, kun je vrij eenvoudig de naam van de bestaande variabele kopiëren, en in het andere browser scherm (van de Pro) maak je een nieuwe variabele aan, en plak je vervolgens de naam in het naamveld. De variabele waardes kun je zo ook overnemen.
Screenshot from 2023-04-25 18-36-11

.