Twijfel Tado X? Bedraad of draadloos? App Tado nodig met Homey?

Beste mensen,

Wellicht kunnen jullie mij helpen met een paar vragen. Ik zit te twijfelen om van mijn domme, programmeerbare thermostaat over te stappen naar een Tado X.

Situatie is als volgt: ik heb een uitgebreid programma in mijn programmeerbare thermostaat. Daar ben ik heel tevreden mee. Voor week en weekend aparte programma’s.
Ik ben vorig jaar overgestapt van Homewizard naar Homey. Ik heb tussen de thermostaat en de ketel een Heatlink van Homewizard zitten. Ik gebruik die niet vaak, maar af en toe om het warm te maken als het programma daar niet in voorziet. Echter, ik wil van de Homewizard en Heatlink af. Ik heb ook nog een Energylink die straks overbodig is met de nieuwe Homey P1-meter.

Als ik de verwarming vanuit Homey wil aansturen kom ik uit bij Tado X. Volgens mij kan het alles wat ik nodig heb. Ik wil een uitgebreid programma kunnen bouwen, dat doe ik dan met Flows. Als aanvulling kan ik nu bijvoorbeeld vakanties en uitslaapdagen voor de kinderen integreren (dat doe ik nu met de rolluiken en verlichting ook door variabelen in te stellen).
Dat is dus een dikke plus voor Tado.

Alleen, ik lees op het forum niet alleen maar positieve verhalen. Dat zijn dan topics van bijvoorbeeld okt-nov-dec '24, nog niet heel lang geleden. Dus hier mijn eerste vraag: Adviseren jullie over te stappen naar Tado X? Wie heeft er een vergelijkbare use-case als ik? Wie kan uit praktijkervaring wat zeggen? Werkt het sturen van de Tado X met flows feilloos?

Stel dat ik overstap twijfel ik nog tussen de draadloze versie en de bedrade versie. Lastig is dat natuurlijk niemand ervaring heeft met beide. Ik kan bedraad: de stuurdraad van de ketel zit in de woonkamer, daar zou de Tado X bedraad prima kunnen hangen. Maar de stuurdraad loopt via de meterkast, daar zou de ontvanger met ketelsturing prima kunnen hangen. Dan kan de thermostaat op willekeurig welke plaats gehangen kunnen worden.
En als ik het goed begrijp, als ik later het systeem uitbreid met radiatorknoppen op de studeerkamer, badkamer, slaapkamers zorgt die ontvanger ervoor dat de ketel warmtevraag krijgt, ook als de woonkamer niet verwarmd hoeft te worden. De tweede vraag is: Klopt wat ik hier beschrijf? Klopt het dat ik in mijn geval beter de draadloze variant kan aanschaffen?

En dan de laatste vraag, hierover lees ik verschillende verhalen, kan ik wel of niet de Tado X installeren in Homey zonder de Tado app? Ik wil liever geen account bij Tado maken.

Lang verhaal, als je tot hier gekomen bent: bedankt voor het lezen en ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet!

Ik ben zeer tevreden over tado incl. account i.c.m. de tadoZones community app.
Het maakt dus wel uit over welke app “je dingen leest”. Dan is er ook nog tadoX rechtstreeks met Matter, en Homey als Matter controller lijkt nog niet erg stabiel.
Zéker als je ook nog Homey zigbee gebruikt naast Matter-over-Thread.

Verder zou ik, als je installatie bevriezingsrisico heeft, Homey nooit als centrale controller inzetten. Mijn (tado) thermostaat heeft nog nooit gefaald, van Homey kan ik dat niet zeggen. Prima ding hoor, maar niet 100% stabiel.

Zelf heb ik een paar vaste temperatuurinstellingen die de thermostaat regelt. Homey mag “bijsturen”.

Ik gebruik nu (helaas) de Intergas thermostaat vanwege de bijplaatsing van een hybride WP.

Hoi Peter,

Dan weet ik genoeg. Ik zoek naar een oplossing waar ik alleen van Homey gebruik kan maken. Als ik voor Tado nog een extra account nodig heb, valt die voor mij af.

Dan ga ik verder kijken, bijvoorbeeld naar Plugwise.

Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Graag gedaan!
Ter info, voor tado X via Matter heb je geen tado account nodig.