Trapverlichting icm Tuya / Homey

Ik ben mij aan het verdiepen in trapverlichting en de aansturing hiervan. Met name om te zorgen dat op verschillende tijdstippen van de dag een andere lichtintensiteit uitgestuurd wordt.

De trapverlichting heb ik al (van Led Koning), maar dit is de simpele variant.

Nu viel mijn oog op de volgende:

Er staat dat de wifi-controller aan te sluiten is op de Smart Life app. Dat zou betekenen dat ie waarschijnlijk ook op Tuya aan te sluiten is. Volgende vraag is dan: kan het dan ook aangestuurd worden met Homey, en kan je dan ook de lichtintensiteit regelen op basis van tijd?

Iemand die deze set toevallig heeft liggen en het geprobeerd heeft? :slight_smile:

Ik heb het idee dat je het dan wel complex gaat maken. Dat apparaat heeft diverse functies, die je ook met Homey kan realiseren. En dan wil je die functies in dat apparaat via Homey kunnen bedienen. Daar zul je dan toch een Homey app voor moeten hebben.
Ik gebruik de ledcontroller sunricher SR-ZG1029-5C, daar moet dan nog wel een trafo bij.

Ik ben zelf niet zo elektrotechnisch onderlegd. Ik vraag mij af of dat makkelijk op de connectoren van de bestaande trapverlichting is aan te sluiten. Het voordeel van die set die ik stuurde, is dat ie hoort bij de reeds aangelegde verlichting. Iets meer plug&play dus.

Wel dank voor weer wat nieuw speelgoed om in te verdiepen, the rabbit hole die home automation heet :wink:

Wat voor verlichting heb je dan? Dimmeble, kleuren, led, 230 of 12 of 24 volt?
Zo te zien dimbare led, geen kleuren, dus maar tweedraads.
De controller moet kennelijk tussen de trafo en de ledstrip geïnstalleerd worden, en zal dan op beweging de leds gedurende een bepaalde tijd aanzetten op een bepaald dimniveau?

Voor het dimmen van de leds heb je bv KlikAanKlikUit en dan heb je natuurlijk ook nog een bewegingssensor nodig. Wordt bij elkaar wellicht duurder dan bovenstaande controller.:disappointed_relieved:

KlikAanKlikUit heeft met 433 MHz niet zo’n groot bereik, maar van andere levereranciers zijn vergelijkbare componenten ook in Z-wave of Zigbee radiotechniek te koop.

Ik heb zo’n complete set nu, inclusief 3knops dimmer, 2 bewegingssensoren en verlichting voor elke trede.

Heb dus eigenlijk alles behalve iets wat digitaal kan communiceren/aangestuurd kan worden.

https://www.shelly.com/en-nl/products/product-overview/shelly-rgbw2

Dan zou ik de bestaande bekabeling moeten doorknippen en elke trede individueel aan een shelly gaan hangen. Begrijp het idee, maar ben wel op zoek naar iets meer plug&play dan dat.

Daarom vooral benieuwd of iemand dezelfde verlichtingsset heeft (maar dan met wifi-controller) en geprobeerd heeft deze via Tuya aan te sturen.

Ik zie de controller in geen enkele Tuya app ondersteund worden, dus het antwoord is nee😥

Praktisch alles van Smart life kun je met de Tuya cloud app aansturen.

Als het niet rechtstreeks kan (het apparaat wordt niet herkend), dan kan het bijna altijd nog met z.g. tap-to-run scenes, of met RAW commands.
Het hele verhaal is te vinden in het tuya cloud app topic!

2 Likes

Een hele andere benadering heb ik gedaan…

heb ook een trapverlichting - met een controller uit china. De normale voeding is 12 volt.

s avonds schakel ik dat met een “DC-DC - converter” om naar 8 volt - dan is het een stuk minder fel.

Dat omschakelen bestuur ik met een zigbee schakel-doosje die je voor van alles kan gebruiken; een relais uitgang. Het ingewikkeldste voor je als niet-elektro-persoon is misschien dat dat zigbee doosje alleen 230V kan schakelen. Dus die laat ik een 230V relais schakelen - en dat relais schakelt dan weer tussen de 12 volt en de 8 volt.

Interessant! De bewegingssensoren hangen achter de dimmer bij deze set. Wel benieuwd of het verlagen van het voltage impact heeft op de werking van die sensor.

En dan krijg je dus: WCD → Zigbee schakeldoos → 230V schakelrelais → DC-DC-converter → dimmer → verlichting&sensor.

Maar eens in gaan verdiepen wat ik daar dan nog meer bij moet hebben en hoe je dat aansluit…

inderdaad - bij mij was 8 volt het minimum waarop de controller en sensoren nog goed werken. met die converter van het linkje is dat voltage super simpel in te stellen.

ik kan wel es een schema voor je tekenen.

Graag! Heeft geen haast, maar zou wel enorm helpen :slight_smile:


Dit is het algemene idee

Ik vond op alie ook een zigbee relais die “potentiaalvrij” schakelt. Dat wil zeggen dat de aansluitingen van de “schakelaar” in het relais niet met de netspanning verbonden zijn.
Of door exemplaar door homey ondersteund wordt weet ik niet.
https://a.aliexpress.com/_Ey7xdfj

Als je een zigbee relais gebruikt die wél aan de 230volt hangt, moet je er een extra relais tussen zetten (zoals ik het gedaan heb).

Let op dat de spoel van het relais dan 230v is en de schakelende kant 12volt/8 volt

Haha, ik moet eerlijk bekennen dat het een kleine 20 jaar geleden is dat ik zulke tekeningen heb moeten lezen. Ik ga eens even wat oude middelbare school kennis ophalen en kijken hoe ver ik kom. :wink:

Thanks!!

Ik heb deze set van LK: Trapverlichting led strip Warm Wit - 50 cm - Werkt o.a. met IKEA Tradfri, Osram Lightify en Tuya Smart Life - LedstripKoning

I.c.m. met een Aqara P1 bovenin het trapgat en dat werkt prima zoals jij het wilt (ook met verschillende intensiteiten).

1 Like

Dus je hebt niet de bijgeleverde sensoren gebruikt?

Ik ga eens zo’n zigbee controller bestellen, thanks!

Klopt, ik had die er wel bijbesteld maar uiteindelijk niet gebruikt.

Heb hem nu aangesloten en kan in Homey een unknown Zigbee device vinden. Daarmee kan ik de verlichting bedienen.

Heb nu deze flow gemaakt:

Hij lijkt helaas niet op het juiste dimniveau aan te gaan. Doe ik iets fout?

Waarschijnlijk omdat je eerst aangaat en dan pas gaat dimmen met deze flow