Trapverlichting icm Tuya / Homey

Hij gaat automatisch aan door de bewegingsdetector. Die sensoren die op het trapverlichtingsysteem zitten aangesloten zijn niet verbonden aan zigbee oid.

Ik had gehoopt dat ie zo zijn eigen aan gaan registreerde, en dan zou dimmen. Maar helaas…

Op zich is er niets mis met je flow.
Maar,
Weet je zeker dat de “during x s.” optie werkt? Dat werkt nl. niet zonder meer met ieder willekeurig apparaat.

Dimt de led strip handmatig wel (de slider op en neer schuiven)? In andere woorden: zijn de leds wel dimbaar?

Heb hem nu aangepst door de During er uit te halen.

Ik kan hem via de slider wel dimmen, dus de leds zijn dimbaar. Maar op basis van de bewegingssensor gaan de leds steeds aan op de via de slider ingestelde intensiteit.

De flow lijkt dus niet te triggeren.

Even een bericht in de tijdslijn zetten direct na het triggerkaartje met een tijdslijnkaartje. Dan weet je het zeker😁. En maak ook een testflow die de leds aan zet en dan dimt. Dan weet je of je de leds kunt aansturen.

Die testflow die de leds aanzet had ik ook bedacht, maar de leds zitten bedraad aangesloten achter de bewegingssensor. Dus als er geen beweging is, kan ik ze ook niet aan/uit schakelen.

Als ik een flow maak die naar 50% dimt, en ik loop door de bewegingssensor en start dan die flow, dan werkt het wel. Er is dus wel ‘contact’.

Vraag is nu: hoe zorg ik dat ie dimt als het hele systeem aan gaat door de gekoppelde bewegingssensor. Enige wat ik kan bedenken is dat ie de hele dag elke minuut die dim-stand stuurt, in de hoop dat ie per ongeluk aan is :stuck_out_tongue:

Dan begrijp ik je schema niet. Wat voor apparaat heb je gekoppeld aan je homey? En hoe kan die de leds dan wel dimmen, maar niet aan- of uitzetten?

De trapverlichting loopt nu zo:

Daardoor vermoed ik dat de controller alleen aangestuurd kan worden, wanneer de bewegingssensor (Rexlight PIR Motion Sensor) fysiek getriggered wordt.

Dus de Zigbee controller gaat pas aan als de bewegingssensor beweging gedetecteerd heeft?
Misschien kun je het type bewegingssensor en type controller vermelden? Deze niet meer denk ik?
En wat betekenen die 3-hoekjes in je schema?

Type bewegingssensor: Rexlight PIR Motion Sensor (Model: TVL-SSSTZW)
Type controller: Rexlight Zigbee 3.0 Single Color LED Controller (Model: C01Z)

De driehoekjes zijn kabels die uitsplitsen naar 3 (zie foto).



Volgens deze handleiding dus: https://cdn.ledstripkoning.nl/uploads/tx_multishop/images/cmsfiles/5f3a5357b8436.pdf

1 Like

Volgens deze handleiding wordt de optionele Zigbee-controller er gewoon tussen geplaatst. Maar dat betekent dat de controller dus samen met de leds aan- en uitgezet wordt. Grote kans dat Homey de controller dan al niet meer kent. Ik zou de trafo eens rechtstreeks op de controller aansluiten, dus zonder de bewegingssensoren.

Ja, dat is exact hoe ie aangesloten is. Die Zigbee Controller heb ik als unknown zigbee device gekoppeld aan mijn Homey.

Homey kan de verlichting ook aansturen, mits deze aan staat. En dat is dus alleen als de bewegingssensor werkt. Als ik de bewegingssensor er tussenuit haal, zal ik hem altijd kunnen aansturen. Maar dan gaat de verlichting dus weer niet aan als er beweging is.

Lijkt alsof ik met een externe sensor zou moeten werken of het zou moeten laten zitten…
Of dus elke minuut een signaal sturen dat ie de verlichting naar de juiste stand moet zetten, zodat die toevallig opgepikt kan worden als de bewegingssensor getriggered wordt… :sweat_smile:

Ja, een aparte bewegingssensor, net zoals @MarnixK .
Heb je met de controller al iets kunnen doen? Kunnen dimmen terwijl de leds aan zijn?

Zeker! Als de leds aan zijn kan ik handmatig dimmen via de homey app. Maar homey weet niet of de leds daadwerkelijk aan of uit zijn. Dus ik kan geen “ALS aan DAN dimmen” maken helaas.

Klopt. Maar een controller dient gewoon altijd aan te staan. Anders kun je ook geen commando geven aan de controller om het licht aan te doen.
Gewoon een slechte oplossing van de verkoper.

Goedkope set ook hoor.

Maar de oplossing zou dus zijn dat de controller vóór de dimmers komt. Kijken of dat te regelen is…

Dan wordt het nog ingewikkelder dan de schema’s van Trapverlichting icm Tuya / Homey - #14 by janklamer.
Ik denk dat het principieel niet kan, omdat je dan een bewegingssensor nodig hebt met 4 draden: 2 voor voeding van de sensor, en 2 die via een relais van de sensor al dan niet door verbonden worden. Voor zover ik kan achter halen, hebben deze sensors 3 draden, dwz dat de geschakelde spanning het zelfde is als de voedingsspanning van sensor.
Of je moet dan alleen dimmen tussen 8 en 12 Volt, misschien dat dat nog lukt.

Ik ga dit weekend eens proberen wat er gebeurt als ik de controller direct na de adapter zet. Even zien of ik daar de juiste kabels voor heb.

Maar ik denk dat de controller dan nog altijd de lichten niet kan aanspreken omdat eerst die bewegingssensor aan moet.

Ik zou gewoon die bewegingsmelder er tussenuit halen en een ikea/aqara/tuya zigbee bewegingssensor plaatsen, dan kan je zelfs meerdere sensoren gebruiken voor het triggeren van de verlichting. Ik heb er een boven en een onder aan de trap zodat de verlichting veel betrouwbaarder aangaat dan alleen een in het midden.

Ik vrees ook dat dat de enige oplossing is.

Overigens heb ik er nu wel twee (eentje bovenaan de trap en eentje onderaan de trap). Werkt ook prima, en is ingebouwd in de trap. Dus als ik er twee sensoren bij zou kopen ben ik én meer geld kwijt, én heb ik alle sensoren dubbel hangen :wink: