Tradfri verbindingshub - blijven gebruiken of verwijderen?

Na het lezen van de topics op dit forum heb ik nog geen antwoord op mijn prangende vraag. Wie kan mijn twijfel wegnemen?

Situatie:
36 lampen/spots van Tradfri op constante stroom (zonder schakelaars).
3 Tradfri bewegingssensoren
1 x Tradfri verbindingshub
(aansturing gaat met spraak via verschillende Google assistent apparaten in verschillende ruimten)

Vraag1:
Als ik de huidige situatie ga upgraden met een Homey - heb ik dan de Tradfri Hub nog wel nodig of kan deze er tussenweg?

Vraag2:
Ik lees veel over het resetten van de lampen, maar heb geen schakelaars - wordt dit een uitdaging?

  1. je bewegingssensoren kun je niet direct op Homey aansluiten geloof ik

  2. dat wordt een stevige klus, vooral als je meerdere lampen in een armatuur hebt. Je zult ze er waarschijnlijk uit moeten halen om ze dichtbij Homey the resetten en koppelen.

Homey werkt hier prima via de IKEA hub, wel doe ik een nachtelijke reboot van de hub (via een z wave stekker) en daarna de app. Ik denk dat je dan ook gewoon de koppeling van de bewegingssensoren via de IKEA app kan houden. Zoals je op het forum kan terugvinden laat de stabiliteit van Zigbee van Homey soms nog te wensen. Kortom, ik zou de hub er niet tussenuit halen.

2 Likes

Dank voor je antwoorden PascalB!

Juist om de nachtelijke reboot te voorkomen lijkt mij het verwijderen van een extra (overbodig) component zeer welkom, echter in mijn situatie blijkbaar suboptimaal.

  1. Als het nu naar tevredenheid werkt zou het nog even zo houden gezien het aantal apparaten en de problemen die velen hebben met Tradfri direct aan Homey.
  2. 6 of 7 keer los/vast draaien heeft hetzelfde effect.

Dank voor de feedback! Homey komt morgen binnen en ga dan zeker eerst met een config inclusief Tradfri hub testen.

Nee hoor, niet nodig. Koppelen op afstand gaat prima.
Resetten is inderdaad wel noodzakelijk.

Klopt

Hoi,

Ik heb de Homey nu ruim een week binnen, en ik vind deze ronduit teleurstellend met Zigbee.
( Maakt geen Mesh etc.)
Ik maak ook gebruik van een twintigtal tradfri modules, en ik heb nu besloten om dit toch weer via een iKEA Tradfri hub te doen
Ik heb problemen met de bereikbaarheid van enkele modules omdat Homey dus blijkbaar geen Mesh opbouwt.

Rub

Een Zigbee-mesh bouwt zichzelf op, daar is de controller (Homey) niet voor verantwoordelijk. Waaruit maak je op dat er geen mesh opgebouwd wordt?

Bereikbaarheidsproblemen zouden ook een andere oorzaak kunnen hebben (bv, maar dat is slechts een theorie, dat de IKEA gateway een beter bereik heeft en “ver gelegen” modules direct kon aanspreken, maar dat Homey dat niet kan; als die modules dan ook niet in de buurt van andere modules liggen vallen ze nu buiten het bereik van het netwerk).

Het is ook even de vraag wat je precies met “problemen met de bereikbaarheid” bedoelt, want Homey is bijvoorbeeld geen held in het gelijktijdig schakelen van meerdere Zigbee-apparaten.

1 Like

Allen dank voor jullie reacties! Wordt zeer gewaardeerd en ben er vandaag achter gekomen dat inzicht ontstaat door doen!

Vandaag de Homey ontvangen. Koppelen met de Tradfri hub ging prima. Helaas ontbreken er nog wel veel apps voor het toevoegen van bijvoorbeeld Smartware camera’s en waar ik nu achter kwam de Nest thermostaat… Tot zover dus nog geen meerwaarde - eerder minderwaarde.

Hierna gestort op het maken van de flows en deze via Google Assistant te laten starten. Met behulp van Virtuele knoppen uiteindelijk voor elkaar gekregen dat de flow gestart wordt, echter hield het in/uitschakelen van de TV er ineens mee op en waren bepaalde kaarten spontaan “niet meer beschikbaar”.

Helaas voor mij dus geen succes en wil er zelf ook niet de extra tijd in stoppen die het wellicht behoeft. Wachten op NL routines in GA zal voor mij, mede door de koppeling met Nest, een betere oplossing zijn - ondanks dat ik mij ervan bewust ben dat Homey wellicht veel meer vrijheid geeft in het instellen van verschillende parameters.

Succes verder en nogmaals dank!